اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی و کمرویی در کودکان دبستانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهدیانا حبیبی 1 , راحله آقچه دربندی 2 , شاهین شمس الدین 3
1 - نویسنده مسئول: کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
diyanahabibi98@gmail.com
2 - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد شهر قدس، تهران، ایران.
3 - دکتری حرفه ای پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, کمرویی, کلیتواژه ه : قصه خوانی,
چکیده مقاله :
چکیتههدف از این مطالعه تعیین اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی وکمرویی در کودکان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری مورد مطالعه شاملکودکان 7 تا ۱0 ساله از مهد کودک های شهر اهواز بود که با استفاده از جدول مورگان ۴0 نفر انتخابشدند. بعد از نمونه گیری تصادفی افراد به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند ) ۲0 نفر گروه کنترل و۲0 نفر گروه آزمایش(. تحقیق حاضر از حیث هدف، جزء پژوهش کاربردی است که در قالب نوع تحقیقاز نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. برای سنجش از دوپرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ ) ۱۹۹3 ( و پرسشنامه کمرویی سموعی ) ۱3۸۲ ( استفادهشد. در ادامه برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد قصهخوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی، سازگاری اجتماعی کودکان را تفزایش و و کمرویی آنها را کاهشمی دهد. با توجه به اثربخش بودن قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی وکمرویی در کودکان، می توان از این روش های درمانی در کنار سایر روش ها بهره جست.کلیتواژه ه : قصه خوانی، سازگاری اجتماعی، کمرویی