فراتحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی در سازمان های ورزشیایران
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهفریده شریفی فر 1 , فریبا محمدیان 2 , فروزان شریفی فر 3
1 - استادیاردانشکدهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
3 - کارشناس ارشدMBAاز دانشگاه مولتی مدیا مالزی.
کلید واژه: فراتحلیل, سازمان های ورزشی, واژههای کلیدی:کارآفرینی سازمانی,
چکیده مقاله :
شناخت ویژگیهای بستر مناسب برای جذب و رشد کارآفرینان،اولینقدم ومهمترینمسالهسازمان های امروزی محسوب میشود.بنابراین مطالعات تلفیقی و ترکیبی از نتایج پژوهش هایانجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، می تواند رویکرد جدیدی برای شناسایی راهکارهای جامع،فراروی پژوهشگران قرار دهد.دراینپژوهشپایان نامه های کارشناسی ارشد، رساله های دکتری ومقاله های انجام یافته در حوزه کارآفرینی سازمانی در سازمان های ورزشی ایران طی ده سال گذشته)1393-1383(، با استفادهاز نرمافزارجامعفراتحلیل)CMA2(، مورد بررسی قرار گرفت.نتایجفراتحلیلنشانمیدهد کهاندازهاثر کلیمطالعات در این حوزه265/0است.همچنین آزمون اندازهاثرzفیشر نشانداد؛ بیشترین اندازه اثر متغیرها متعلق به متغیر خلاقیت)37/1(و پس از آن جوسازمانی)020/1(می باشد.طبق تقسیم بندی کوهن، متغیر توانمندسازی)510/0(، اندازه اثرمتوسطی را نشان داد.همچنین اندازه اثر متغیر مدیریت مشارکتی)497/0(، متغیر ساختارکارآفرینانه)485/0(، متغیر فرهنگ سازمانی)344/0(، متوسط گزارش شد.درتبیینایننتایجمیتوان گفتتوجهبهکارآفرینی امریپویابوده، نیازمند چیدمانمناسبیازعواملیچوننیرویانسانی خلاق،فرایندهاوزیر بنایساختاریسازماناست.