نقش واسطه ای پردازش هیجان در رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با درگیری تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسمیرا دباغی ظریف 1 , سمانه رضایی 2 , نوید نوری 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. )نویسنده مسئول(.
رایانامه: dabaghi.sa@gmil.com
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
3 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور نوشهر، نوشهر، ایران.
کلید واژه: درگیری تحصیلی, پردازش هیجانی, طرحواره های ناسازگار اولیه,
چکیده مقاله :
چکیدهعملکرد تحصیلی همواره تابعی از ابعاد هیجانی و روانشناختی فرد است، بنابراین هدف پژوهش حاضربررسی نقش واسطه ای پردازش هیجان در رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با درگیری تحصیلی دردانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و به طور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. -جامعه آماری 028 نفر از دانش آموزان دختر منطقه 3 شهر تهران بودند که تعداد 655 نفر به عنواننمونه آماری و به روش دردسترس انتخاب شدند و با پرسشنامه های پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ2682 (، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران ) 2525 ( و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه (پرسشنامه طرحواره یانگ فرم ) 2887 ( ارزیابی شدند. نتایج نشان داد، بین طرحواره های ناسازگار اولیه وپردازش هیجانی با درگیری تحصیلی رابطه ی مستقیم معنی دار وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش5 از واریانس درگیری تحصیلی توسط طرحواره های ناسازگار اولیه و پردازش / بوده و تایید شد و 64هیجانی مورد تبیین قرار گرفت و پردازش هیجانی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و پردازشهیجانی با درگیری تحصیلی نقش واسطه ای دارا بود. بنابراین تغییرات باورها و طرحواره های ناسازگارمی توان پردازش هیجانی را کاهش داد و نهایتا درگیری تحصیلی آن ها را کاهش بخشید.کلیدواژه ها: طرحواره های ناسازگار اولیه، پردازش هیجانی، درگیری تحصیلی.
Academic performance is intricately tied to an individual's emotional and psychological dimensions. This study aims to explore the mediating role of emotional processing in the correlation between the Initial Schema and academic engagement in students. Employing a descriptive-correlational approach, particularly structural equation modeling, the study involved a statistical population of 529 female students in Tehran city, with 300 students selected through available sampling. The Zarang Academic Engagement Questionnaire (2012), the Emotional Processing Scale by Baker et al. (2010), and the Young's Initial Schema Questionnaire (1994) were utilized. Results indicated a significant direct relationship between mental theory and emotional processing with academic engagement. The research model was deemed fit and validated, explaining 37% of the variance in educational involvement through Initial schema and emotional processing. Empirical processing played a mediating role in the association between Initial schema and emotional processing with academic engagement. Changes in beliefs and inappropriate schemas were found to potentially diminish emotional processing, consequently reducing academic engagement.Keywords: Initial Schema, Emotional Processing, Academic Engagement.
_||_