ارزیابی شایستگی های مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل 360 درجه
محورهای موضوعی : مدیریت
دکتر امیر اشکان نصیری پور
1
(
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
دکتر خلیل علیمحمد زاده
2
(
استاد یار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
دکتر سید مجتبی حسینی
3
(
مربی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
سیده زینب احمدی
4
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
کلید واژه: شایستگی مدیران, بیمارستان, بازخورد 360 درجه, واژه های کلیدی: ارزیابی,
چکیده مقاله :
چکیدهمقدمه: چنانچه در رأس سازمانها، مدیران کارآمد، شایسته، ماهر و با تجربه قرار گیرند، موفقیتسازمانها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد. در این راستا استفاده از مدل بازخورد 360درجه مدلی برای ارزیابی شایستگی مدیران باعث می شود تا ادراکات فرد از توانایی و شایستگی هایشبه واقعیت نزدیک تر شود و بر نقاط ضعف و قوت خود بهتر واقف شوند.روش پژوهش: برای انجام این پژوهش مقطعی و توصیفی از پرسشنامه استاندارد شرکت ار.ای.برواناستفاده شد که پس از تایید پایایی بین مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره توزیعشد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آنالیز و واریانس صورت گرفت.یافته ها و نتایج: یافته ها نشان داد که از دیدگاه مافوق، مدیران در زمینه کارتیمی و در زمینه مدیریتمنابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. . از دیدگاه مدیر، آنها در زمینهکارتیمی و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. از دیدگاه همتایان،مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. ازدیدگاه زیر مجموعه، مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترینتوانایی هستند. باتوجه به نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس اختلاف معناداری در تمامی شایستگی هایبا نتایج ارزیابی مافوق، نتایج ارزیابی خود مدیر اصلی به جز شایستگی مدیریت منابع انسانی میانوجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران (p< همتایان و زیر مجموعه در سطح ( 0.05بیمارستان مورد مطالعه در زمینه مهارت کنترل دارای توانایی کمتری هستند. با توجه به اهمیت مسئلهکنترل در فرآیندهای بیمارستانی، باید برنامه ریزی جامع در مورد آموزش مهارت ها در این زمینهانجام شود.واژه های کلیدی: ارزیابی، شایستگی مدیران، بیمارستان، بازخورد 360 درجه