بررسی عوامل موثر بر اعتماد مشتریان در استفاده از بانکداری الکترونیکی بانک توسعه تعاون ابهر
محورهای موضوعی : مدیریتمهرداد نصیری 1 , پروانه نصیری 2
1 - کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر ، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد ابهر
کلید واژه: اعتماد, نفوذ اجتماعی, سازگاری درک شده, امنیت درک شده, مهارت فردی,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اعتماد مشتریان در استفاده از بانکداری الکترونیکی بانک توسعه تعاون ابهر تدوین شد. این پژوهش ازنظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمع آوری دادههای تحقیق از روش پیمایش (پرسشنامه) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان بانک توسعه تعاون که از خدمات بانکداری الکترونیک بانک استفاده کردهاند تشکیل می داد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود 384 نفر برآورد گردید.آزمون فرضیه های پژوهش از طریق معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل صورت پذیرفت.نتایج نشان داد متغیرهای امنیت درک شده، نفوذ اجتماعی، مهارت فردی، سازگاری درک شده بر اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که امنیت درک شده بر نفوذ اجتماعی و مهارت فردی بر سازگاری درک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی دیگر متغیرهای نفوذ اجتماعی و سازگاری درک شده در ارتباط بین امنیت درک شده و مهارت فردی با اعتماد نقش متغیر حد واسط دارند.
The current research has been conducted with the aim of investigating the factors affecting customer trust in using electronic banking services of Abhar Tose'e Ta'avon Bank. This research is considered applied in terms of its objective and uses a survey method for data collection. The purpose of this article is practical and it used the survey method or questionnaire to collect research data.The statistical population of the study consisted of all customers of Abhar Tose'e Ta'avon Bank who have used electronic banking services. The sample size was estimated to be 384 individuals using Cochran's formula for an infinite population. The hypotheses of the research were tested through structural equation modeling using LISREL software. The results showed that perceived security, social penetration, individual skills, and perceived compatibility have a positive and significant impact on trust in electronic banking services. Furthermore, the results indicated that perceived security has a positive and significant effect on social penetration and individual skills. On the other hand, social penetration and perceived compatibility play the role of mediator variables in the relationship between perceived security and individual skills with trust.Keywords: perceived compatibility, perceived security, individual skills, social penetration, trust.
_||_