بررسی تاثیر عملکرد خلاق بر یادگیری سازمانی با نقش تعدیلگر مدیریت دانش (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه تهران)
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد موگویی 1 , سید کامران یگانگی 2 , مهدی بصیری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت، واحد الکترونیک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران
3 - گروه مدیریت ، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
کلید واژه: مدیریت دانش, یادگیری سازمانی, عملکرد خلاق, اجتماعی سازی دانش, تولید ایده, ارتقاء ایده,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عملکرد خلاق بر یادگیری سازمانی با نقش تعدیلگر مدیریت دانش است، جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تهران است، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 122 نفر به دست آمد، که پرسش نامه عملکرد خلاق، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش به صورتی تصادفی بین حجم نمونه پخش گردید، پایایی پرسش نامه توسط ضریب آلفای کرونباخ و روایی توسط نظر اساتید تایید شد، نتایج تحقیق نشان داد که، عمکلرد خلاق بر یادگیری سازمان با ضریب همبستگی 90/0 اثر داد، همچنین تاثیر سه زیر مولفه آن یعنی، تولید، ارتقا و تحقق ایده بر یادگیری سازمان مثبت و معنا دار است. ضریب اثر سه مولفه تولید ایده، ارتقا ایده و تحقق ایده برابر 79/0، 84/0 و 87/0 بود. همچنین متغیر مدیریت دانش با ضریب همبستگی 89/0 بر یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد، بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری، عملکرد خلاق با نقش تعدیلگر مدیریت دانش بر یادگیری سازمان تاثیر دارد که میزان اثر گذاری آن برابر با 90/0 است.
The purpose of this research is to investigate the effect of creative performance on organizational learning with the role of knowledge management moderator, the statistical population of this research is all employees of the University of Tehran, the sample size was obtained using the Cochran formula equal to 122 people, and the questionnaire of creative performance, learning organization and knowledge management were randomly distributed among the sample size, the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient and the validity was confirmed by the opinion of the professors, the results of the research showed that the creative teacher had an effect on the learning of the organization with a correlation coefficient of 0.90, as well as the effect Its three sub-components, i.e. production, promotion and realization of ideas on organizational learning are positive and meaningful. The effect coefficient of the three components of idea generation, idea promotion and idea realization was equal to 0.79, 0.84 and 0.87. Also, the variable of knowledge management has a significant effect on organizational learning with a correlation coefficient of 0.89. According to the results obtained from the structural equations, creative performance with the moderating role of knowledge management has an effect on organizational learning, which is 0.90. .