سنجش مطلوبیت پیاده راه سازی و باز آفرینی بافت تاریخی شهر سمنان از منظرگردشگری پایدار
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزی شهریرحیمه جوادیان 1 , زینب کرکه آبادی 2 , محمد رضا زندمقدم 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا ، واحد سمنان ؛ دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،
کلید واژه: گردشگری, توسعه پایدار, بافت تاریخی, پیاده راه, شهرسمنان,
چکیده مقاله :
در طول دهههای گذشته، به واسطه اتکا بیش ازحد شهرسازی مدرن به نیازهای حرکت سواره و غفلت از ساماندهی فضاهای پیاده، فرآیند روبه زوال مراکز شهرها شدت گرفته است، امری که برخلاف توسعه پایداری شهر است. ازنظر گرایش به توسعه پایدار شهری باعث شده که شهرسازان تئوری نوشهرگرایی را برای نجات مراکز شهری مطرح کنند و مسئولان امور شهری طرح هایی را در راستای توجه به پیاده مداری که خود به نوعی از بطن نوشهرگرایی برمیخیزد را در دستور کار خود قرار دهند. در این مقاله شاخصهای مختلف پیادهراه شامل شاخصهای پیادهمداری، شاخصهای توسعه پایدار و شاخص گردشگری براساس پرسشنامهها تدوین شده و با روشهای آزمون فرضیه برابری میانگین یک جامعه t-test ، ضریب همبستگی پیرسون و سپس رتبه بندی شاخصها براساس وزن آنتروپی و در نهایت با روش TOPSIS. تحلیل داده ها انجام گردیده است وجهت انجام سنجش میزان پیادهمداری از مدل HQE2R استفاده شده است و به منظور تحلیل ظرقیت پیادهرو، سطح سرویس و خدمات پیادهروها از دستورالعمل 2016 HCM استفاده شده است. همچنین به منظور دسترسی وساختار حرکتی و بررسی مولفههای راهبردی در خیابان امام از طریق نرم افزار Arc-GIS تحلیل و نقشههای خیابان امام طراحی گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ومدلهای استفاده شده در پژوهش حاکی ازآن است شاخصها در فرآیند بازآفرینی پیادهراه در شهر سمنان به درستی تعریف گردیده و میتواند موثر واقع شود. ولی سطح سرویس در این محدوده پایین است. و برای داشتن توسعه پایدار، محور پیاده در این خیابان اهمیت پیدا میکند و سطح سرویسهای بالاتری را میطلبد که با پیاده راه سازی خیابان امام این سطح سرویس به دست خواهد آمد..
AbstractOver the past decades, modern urbanism has relied too much on the needs of mobility and neglecting the organization of pedestrian spaces. According to the trend, sustainable urban development will be caused if urban planners present the theory of neo-urbanism to save urban centers, and the officials of urban affairs develop plans in the direction of pedestrian traffic, if they themselves put some kind of neo-urbanism in their agenda. In this article, various pedestrian indicators, including pedestrian indicators, sustainable development indicators and tourism indicators, were compiled based on questionnaires and were compiled using the methods of hypothesis testing, equality of averages, a population t-test, Pearson's correlation coefficient, and then ranking indicators based on Weighted entropy and finally TOPSIS method. The analysis of the data has been carried out and the measurement of pedestrian traffic has been done using the HQE2R model, and the analysis of pedestrians, surface service and pedestrian services has been used according to the 2016 HCM manual. Also, the accessibility, movement structure and strategic components of Imam street will be approved through Arc-GIS software and maps of Imam street will be designed. The results of the data analysis and the models used in the research indicate that the indicators in the process of pedestrian regeneration in Semnan city will be correctly defined and can be effective. But the level of service in this area is low. In order to have a sustainable development, the pedestrian axis becomes important in this street and requires higher level services.
_||_