مکاورس: اولین متاورس مهندسی مکانیک ایران
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشات
1 - عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه: واقعیت مجازی, بازی وار سازی, متاورس, مکاورس, آزمایشگاه فیزیک, آزمایشگاه مجازی,
چکیده مقاله :
همراه با رشد قابل توجه فناوریهای نوظهور و گسترش کاربرد آنها در زندگی روزمره مردم (نظیر هوش مصنوعی و کلان داده، اینترنت اشیا، بلاکچین، پردازش ابری و غیره)، یکی از مفاهیم فناورانه که به تازگی مورد توجه قرار گرفته و بر پایه فناوری واقعیت مجازی تعریف میگردد، مفهوم متاورس یا فرادنیا است. متاورس به عنوان یک دنیای مجازی به شبیهسازی سه بعدی محیطها، اشیا، افراد و ارتباطات آنها پرداخته و بر این اساس امکان تجربه کردن پدیدهها و ایجاد تعاملات را با تجربهای نزدیک به واقع با عنوان تجربه غوطهوری فراهم میکند. یکی از مهمترین زمینههایی که این فناوری توانسته است آن را بصورت محسوس تحت تاثیر قرار دهد، مساله آموزش است. با به کارگیری این فناوری، بدون نیاز به وجود محیطهای فیزیکی و صرفا با به کارگیری محتوای متاورسی و تجهیزات مرتبط با آن از جمله هدستهای واقعیت مجازی، میتوان بر بسیاری از چالشهای موجود آموزشی مثل محدودیتهای مکان، زمان، مواد اولیه و تجهیزات با راهحلهایی مقرون به صرفه و با ریسک پایین غلبه نمود. در این مقاله، مکاورس، اولین متاورس تخصصی مهندسی مکانیک ایران معرفی میگردد که به منظور ایجاد آزمایشگاههای درسی و کارگاههای مهارتی مرتبط با فیزیک و مکانیک طراحی و پیادهسازی گردیده است. بر این اساس، علاوه بر تشریح محیط و ابزار توسعه آن، تعدادی از آزمایشهای تعریف شده در مکاورس و نحوه دسترسی و استفاده از آن توضیح داده حواهد شد.
Along with the considerable growth of emerging technologies (such as artificial intelligence and big data, internet of things, blockchain, cloud computing, etc.) and expansion of their application in people’s everyday life, one of the technological concepts which has received more attention recently is the Metaverse or meta-universe. Metaverse as a virtual world is based on Virtual Reality technology and simulates environments, objects, people and their communications in a 3D space and provides a near-reality experience known as immersive experience for users. One of the contexts which is noticeably affected by Metaverse is education. Using VR and Metaverse, we can cope with many existing educational challenges such as space and time limitations, lack of sufficient raw materials, difficulties of equipment maintenance, etc. using cost-effective and low-risk solutions. In this paper, Mechaverse, the Iran’s first domain-specific metaverse of mechanical engineering is introduced which is designed and implemented to provide laboratory courses and skill workshops related to physics and mechanics. Afterwards, necessary tools for development of Mechaverse are described and some defined practical courses and the mechanisms of accessing and using them are discussed.
_||_