تئوری بازی در تشخیص هرزنامه
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشات
1 - عل.م پایه، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان.
کلید واژه: تئوری بازی, تشخیص هرزنامه, یادگیری رفتار رقیب, استراتژی تکاملی,
چکیده مقاله :
امروزه در بسیاری از سیستم هایی که عمل طبقه بندی بر روی آن صورت می پذیرد، رقیب تغییراتی را بروی داده ها، به منظور کاهش دقت کلاسه بندی کننده انجام می دهند. مهمترین مثال از این نوع، تشخیص هرزنامه الکترونیکی می باشد. اسپمرها بطور معمول برروی هرزنامه ها تغییراتی را صورت می دهند تا فیلتر، آنها را بصورت نامه های درست تشخیص دهد. در این مقاله رفتار بین رقیب (اسپمرها) و فیلتر هرزنامه (کلاسه بندی کننده) بعنوان دو بازیکن، برای بازی پی در پی بررسی می گردد. در این روش فیلترها با یادگیری رفتار رقیب به وجود هرزنامه پی می برند، رقیب نیز با یادگیری پارامترهای فیلتر به فریب کلاسه بندی کننده می اندیشد. همچنین به کمک الگوریتم استراتژی تکاملی نقطه تعادل بازی را محاسبه می نماییم. نتایج آزمایشات موید این مطلب است که روش پیشنهادی در مقایسه با روشهای دیگر تشخیص هرزنامه به مراتب دقیق تر وکارآمدتر می باشد
There are number of datamining applications that are fighting with Adversaries, Spam filtering to intrusion detection is as an example. For reducing the classifier accuracy, Adversary intentionally manipulate data. Consequently, in all these applications initially successful classifiers will decline easily. In this paper, we model the interaction between the classifier and the adversary as a two players sequential game then we model the interaction as an optimization problem and solve it using evolutionary strategy. Finally, simulation results show the good performance of the proposed algorithm, and improves accuracy spam detection on several real world data sets.
_||_