مطالعه تطبیقی روشهای تعرفهگذاری عوارض جادهای در جهان و بررسی وضعیت قیمتگذاری آزادراههای عوارضی در ایران
محورهای موضوعی : بهینه سازی
1 - عضو هیأت علمی و رییس دانشکده مهندسی عمران
کلید واژه: عوارض, هزینهیابی, تخصیص هزینه,
چکیده مقاله :
امروزه در سطح دنیا تمایل به سوی ساخت زیربناهای دارای امکان مشارکت بخش غیردولتی به جای زیربناهای عمومی با امکان استفاده رایگان در حال افزایش است. ساخت و توسعه راهها از طریق مشارکت بخش غیردولتی به دلیل استحصال فواید و نتایج مطلوبی همچون کمک به جبران کمبود بودجه عمومی به منظور ساخت و نگهداری راهها، پاسخگویی به رشد ترافیک (تقاضا)، از سوی کشورها پذیرفته شده و اجرا میگردد. عوارض یکی از مشخصترین فرمهای تأمین اعتبار از کاربران در توسعه راههاست. در بحث تعیین نرخ عوارض با دو مسأله مواجه هستیم؛ یکی بحث هزینهیابی حملونقل و موضوع مهم دیگر، بحث تخصیص هزینه است و این که هزینه ایجادشده را به چه نسبتی و بر چه اساسی بین انواع وسایل نقلیه مختلف توزیع نماییم، به طوری که هر وسیله نقلیه، سهم خود را به طور عادلانه پرداخت نماید. در اخذ عوارض اهداف متفاوتی میتواند وجود داشته باشد و بسته به این که استراتژی اخذ عوارض چه باشد، میزان آن نیز متغیر است. اصول هزینهیابی و تعرفهگذاری در کشورهای مختلف بر این اساس است که کل حمل ونقل را شامل میشود و مختص راههای عوارضی نمیباشد. مثلاً سیاست مالیات بر سوخت در جایی کاربرد دارد که هزینه حملونقل از استفادهکنندگان از شبکه راهها اخذ میشود، نه از استفادهکنندگان از راههای عوارضی. از آنجا که زیرساختهای حمل ونقل در کشور ما به طور رایگان عرضه میشود، استفاده از این روشها کاربردی ندارند.
Because of several benefits and good results, such as help to balance lack of public budget for Construction, maintenance and Development of road networks and answering to increasing demand for transportation services, paying the fees by users is highly accepted in the world and some countries are now executing this policy. We are facing to two problems for freeway pricing and toll calculations:1- Costs determination, and 2- Cost allocation. While providing transportation infrastructures in Iran is free of charge for users, in this research, we provide a model for Cost allocation in toll freeways. In this model, the costs of pavement deterioration is calculated based on Equivalent Single Axle Loads (ESALs), and other costs is calculated based on Passenger Car Equivalent Factor (PCEF).
_||_