بررسی تطبیقی تغییر عادتوارهها و سرمایههای سلبی/ ایجابی در شخصیت زنان راوی(در رمان «پرندة من» از فریبا وفی و «دفترچه ممنوع» از «آلبا دسسپدس» بر اساس نظریة پییر بوردیو)
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)مهتاب حاجیمحمدی 1 , ساره زیرک 2
1 - 1. استاد حقاتدریس گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ( نویسنده مسئول)
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
کلید واژه: زنان, سرمایهها, پییربوردیو, عادتواره, وفی, دسسپدس,
چکیده مقاله :
نظریة انواع سرمایة پییر بوردیو به شیوههای گوناگون، سرمایهها و تأثیر انواع آن بر یکدیگر را بازنمایی میکند. در تعریف بوردیو انواع سرمایه عبارت است از: سرمایة اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین. این مقاله با نگاهی مقایسهای به عادتوارههای متأثر از سرمایههای شخصیت زنان راوی در رمانهای پرندة من و دفترچة ممنوع میزان اثرگذاری سرمایهها بر یکدیگر و تغییر عادتواره زنان راوی را بررسی میکند و با روش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد عادتوارهها چه تأثیری بر ایجاد سرمایههای مثبت/ ایجابی و منفی/ سلبی دارند. بارزترین عادتوارههای منفی عاملان زن در رمانها؛ سکوت، انفعال، انزوا، تسلیم و تأمین رضایت مردان خانواده بدون کمترین کنش و اعتراض در راستای دیگربودگی زنان راوی است و مشخصترین عادتوارههای مثبت؛ وفاداری، مادرانگی، احساس مسئولیت، ایثار و مهربانی است. در نتیجه، ماهیت عادتوارههای زنان یا تغییر نکرده، یا در جهت تولید و بازتولید منفی و سلبی پیش رفته است و یا اگر تغییر اندکی در تولید و بازتولید سرمایههای مثبت مشاهده میشود، در سایة انفعال راویان کم رنگ است. نتیجة مقایسهای پژوهش، موقعیت ساختاری مشترک دو زن در دو جامعه متفاوت را نشان میدهد که تجربههای مشابه و تکرارشوندة آنها خصلت و عادتوارههای مشترکی ایجاد میکند. این منشها و عادتوارههای شبیه به هم به نوبة خود، به کنشهای اجتماعی مثبت یا منفی آنان ساختار میبخشد؛ یعنی دستورالعملهایی را تنظیم و کنشگری آنها را محدود میکند. یا در فضاهای اجتماعی بسیار اندکی، از انفعال و محدودیت خارج میسازد. ولی در نهایت آشکارشدن انفعال زنان داستان در میدانهای اقتصادی، ناکارآمدی فضاهای اجتماعیِ (قبل و بعد از ازدواج)، در به کارگیری سرمایههای اجتماعی و فقر سرمایة اقتصادی، فرهنگی و نمادین را در زنان راوی برملا میسازد
Pierre Bourdieu's theory of types of capital represents capitals and the effect of their types on each other in different ways. In Bourdieu's definition, the types of capital are: "Economic, cultural, social and symbolic capital". This article, with a comparative look at the habits influenced by the capitals of female narrators in the novels "My Bird" and "Forbidden Notebook", examines the effect of capitals on each other and changes the habits of female narrators, and shows with a descriptive-analytical method what effect the habits have on creating They have positive and negative funds. The most obvious negative habits of female actors in novels; Silence, passivity, isolation, submission and satisfaction of the men of the family without the least action and protest are in line with the otherness of the narrator's women and the most specific positive habits; Loyalty, motherhood, sense of responsibility, sacrifice and kindness. As a result, the nature of women's habits has either not changed, or has progressed in the direction of negative and negative production and reproduction, or if there is a slight change in the production and reproduction of positive capitals, it is pale in the shadow of the passivity of the narrators. The comparative result of the research shows the common structural position of two women in two different societies, whose similar and repeated experiences create common traits and habits. These similar behaviors and habits, in turn, give structure to their positive or negative social actions; That is, it sets guidelines and limits their activity. Or in very few social spaces, it removes passivity and limitations. But in the end, the revelation of the women's passivity in the economic fields, the inefficiency of the social spaces (before and after marriage), in the use of social capital, and the poverty of the economic, cultural and symbolic capital in the narrator's women.
_||_