اصل تضاد یونگ در رابطه با متضادهای وحدتیافتة آب و آتش (با تکیه بر شعر فروغ فرخزاد و أمل دُنقُل)
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)نسرین بیگدلی 1 , فریدون طهماسبی 2 , شبنم حاتمپور 3 , فرزانه سرخی 4
1 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، ,واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
(نویسندۀ مسئول)
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
4 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر، ایران.
کلید واژه: آتش, آب, فروغ فرخزاد, اصل تضاد یونگ, إمل دنقل,
چکیده مقاله :
اصل تضاد از مهمترین عوامل رشد و شکوفایی شخصیّت در بخش ناخودآگاه جمعی ذهن آدمی میباشد که در مکتب روانشناسی تحلیلی یونگ، برانگیزانندة کل رفتار و تولیدکنندة کل انرژی روان است. یونگ با مقایسهای علمی میان انرژی روانی و نیروی بیولوژیک پایسته، رابطهای عمیق میان شدّت انرژی روانی اسطورهها و ماهیّت مفهومی آنان ایجاد میکند تا جایگاه مفهومی آنها در لایههای عمیق آثار ادبی و هنری بهخوبی نمایان شود. در این پژوهش، با توجّه به انرژی روانی و نیروی درونی در اسطورهها، آثار پدیدآورندگانی چون فروغ فرخزاد و أمل دُنقُل براساس اصل تضاد (دوگانگی) یونگ مورد کاوش قرار میگیرند تا میزان و شدّت تأثیرپذیری آنان از ماهیّت پارادوکسیکال نمادین عناصر اسطورهای و متضادهای وحدتیافتة آتش و آب و مظاهر مختلف مثبت و منفی آنها در آثارشان مانند باران، چشمه، رودخانه (رود)، جویبار، شیطان، سیل و مرداب و غیره، با توجّه به ناملایمات و ناکامیهای جهان معاصر، با روشی توصیفی ـ تحلیلی نشان داده شود و درنتیجه؛ اندیشة سیاسی و اهداف آرمانگرایانة این شاعران اسطورهپرداز که همانا تکیه بر نگرشهای معنادار و گرایشهای دوگانة روانی اسطورههای مقدّس و آرمانی با مظاهر پاکی، پاککنندگی، باروری، حاصلخیزی، نوزایی، پویایی، بالاروندگی، نامیرایی، رستگاری، روشنایی و غیره است، بیشتر نمایان گردد.
The principle of contradiction is one of the most important factors in the development and flourishing of personality in the collective unconscious part of the human mind, which in Jung's school of analytical psychology is the motivator of all behavior and the producer of all mental energy. By making scientific comparisons between mental energy and sustained biological force, Jung establishes a deep connection between the intensity of the mental energy of myths and their conceptual nature, so that their conceptual place in the deep layers of literary and artistic works is well illustrated. In this study, considering the mental energy and inner force of myths, the works of creators such as Forough Farrokhzad and Amal Dunqul are explored based on Jung's principle of contradiction or duality, to determine the extent and intensity of their influence on the paradoxical and symbolic nature of mythical elements and The unified paradoxes of fire and water and their negative/affirmative revelations are studied in the works of Farrokhzad and Donqol in relation with such elements as rain, lake, river, Satan, flood, etc. Considering the discontents of the contemporary world, an analytic/descriptive method has been used in order to show the political thought and idealistic objectives of these two poets which concern the meaningful notions and dual psychological tendencies of sacred and ideal myths such as purity, purging, fertility, fecundity, rebirth, dynamism, immortality, deliverance and illumination.
_||_