بررسی تطبیقی حبسیات ملکالشعرای بهار و فدوی طوقان
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران.
(نویسندۀ مسئول)
کلید واژه: ادبیات تطبیقی, فدوی طوقان, ملکالشعرای بهار, مکتب آمریکایی, حبسیه,
چکیده مقاله :
زمینههای مشترک فکری ماحصل مسائل مشترک اجتماعی است و تجلّی این امر را میتوان در ادبیّات یافت. با کاوش در آثار ادبی میتوان به چگونگی شکلگیری اندیشههای همسان در بین ادبا پیبرد. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، بارویکرد ادبیات تطبیقی و براساس مکتب آمریکایی به بررسی حبسیهسرایی در اشعار ملکالشعرای بهار ادیب ایرانی و فدویطوقان، شاعر فلسطینی خواهد پرداخت و بارزترین مضامین زندانسرودههای آنان را، مورد مطالعه و مداقّه قرار خواهد داد؛ زیرا ملکالشعرای بهار و فدوی طوقان، از شاعران مبارز و طالب آزادی هستند که بهترین سالهای عمر خود را در زندان و تبعید به سر بردند. هر دو از محیط دلگیر و فضای غیرانسانی خویش نالیده و حبسیهسرایی کردهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که وطنگرایی، استعمارستیزی، دعوت به مقاومت، ترویج دعوت به همبستگی و پایداری، ترویج عدالت و عدالت مداری، گرامیداشت مقام شهید و آزادیخواهی و امید مضامین مشترک در اشعار این دو شاعر است و بهنظر میرسد قرار گرفتن دو شاعر در وضعیت و درک تجربه مشابه، مقدمات چنین امری را فراهم کرده باشد.
Common intellectual fields are the result of common social issues and the manifestation of this can be found in literature. By exploring literary works, one can find out how similar ideas are formed among writers. The present research will deal with the descriptive-analytical method, with the approach of comparative literature and based on the American school, to examine imprisonment in the poems of Malek al-Shoara, an Iranian poet, and Fadavi Touqan, a Palestinian poet, and will study and discuss the most obvious themes of prison in their poems. Because Malek al-Shoara Bahar and Fadavi Touqan are poets who fought and sought freedom and spent the best years of their lives in prison and exile. Both of them have complained about their depressing and inhuman environment and have been imprisoned. The results of the research show that patriotism, anti-colonialism, call to resistance, promotion of solidarity and stability, promotion of justice and fairness, honoring the position of martyr and freedom and hope are common themes in the poems of these two poets and it seems that the two poets are in a situation And the understanding of the similar experience has provided the prerequisites for such a thing.
_||_