تأثیر کمال گرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمریم حیدری 1 , اکبر محمدی 2 , سارا حقیقت 3
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سمنان، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران،
3 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، سمنان، ایران
کلید واژه: مسئولیتپذیری, اضطراب امتحان, کمالگرایی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر کمالگرایی بر مسئولیت پذیری با میانجی گری اضطراب امتحان در دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و بر این اساس 761 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: اضطراب امتحان ساراسون (1984)، کمالگرایی فلت و هویت (1991) و مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1951) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار Spss-V24 و AMOS-V8.8 در سطح معناداری 0.01انجام شد. همچنین به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد کمالگرایی اثر غیرمستقیم بهواسطه اضطراب امتحان بر مسئولیتپذیری داشت. کمالگرایی بر مسئولیتپذیری اثر مستقیم معنادار داشت، بعلاوه کمالگرایی بر اضطراب امتحان اثر مستقیم معنادار داشت و همچنین اضطراب امتحان بر مسئولیت پذیری اثر مستقیم معنادار داشت. درمجموع شاخصهای مدل قابل قبول و مدل اصلاحی از برازش مناسب برخوردار بود (P<0.01) نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که کمالگرایی و مسئولیتپذیری نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان میتواند بسیار مؤثر باشد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the impact of perfectionism on responsibility with the mediating role of exam anxiety in students. Methodology: In terms of purpose, this research was an applied research. The statistical population of the present study included all students of the units of the Islamic Azad University of Tehran Province who were studying in the academic year 2017-18. A multi-stage cluster random sampling method was used to select the sample and Based on this, 761 people were selected as the research sample. The research instruments were: Saranson's Exam Anxiety (1984), Felt and Hevit Perfectionism (1991), and California Responsibility (1951), all of which had acceptable validity and reliability. Analysis and analysis of the results of the questionnaires were performed using Spss-V24 and AMOS-V8.8 software at a significant level of 0.01. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses. Result: The results showed that perfectionism has an indirect effect on responsibility due to the test anxiety. Perfectionism has a direct effect on responsibility. In addition, Perfectionism has a direct effect on test anxiety. Also, test anxiety has a direct effect on responsibility. In total, the model was acceptable and the corrective model had suitable fit. The results indicated that perfectionism and responsibility play an important role in the test anxiety (P<0.01) Conclusion: Therefore, considering these factors in therapeutic and educational interventions to reduce the test anxiety can be very effective.
_||_