کاربرد ماتریس پاستاکیا در ارزیابی زیست محیطی بزرگراه تهران-پردیس و پارک خجیر
محورهای موضوعی : فصلنامه زمین شناسی محیط زیستسیده شهناز قاضی میرسعید 1 , سیدمسعود منوری 2
1 - دانشجوی دکترای علوم محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
کلید واژه: اثرات زیست محیطی, بزرگراه پردیس,
چکیده مقاله :
رشد جمعیت و افزایش شهر نشینی منجر به افزایش تقاضا برای توسعه راههای جدید میشود. ترافیک سنگین شرق تهران فشارزیادی را بر روی شبکه حمل و نقل این شهر وارد می سازد و جاده قدیم تهران – رودهن جوابگوی این مشکل نمیباشد. لذا نیاز بهاحداث بزرگراه جدید تهران – پردیس در شرق تهران احساس گردیده است. لیکن این بزرگراه از منطقه حفاظت شده جاجرود و ازمجاورت پارک ملی خجیر عبور می کند و این مناطق دارای ارزشهای اکولوژیکی و اهمیت ملی هستند که به منظور حفظ و حراستو ترمیم حیات جانوری و گیاهی و جلوگیری از انهدام تدریجی آنها انتخاب شدهاند. طرح احداث بزرگراه جدید در مجـاورت و یـاداخل این مناطق، اثرات بالقوه احتمالی زیست محیطی دارند. در این مطالعه برای محاسبه شدت و اهمیت اثـرات بزرگـراه تهـران –پردیس بر پارک ملی خجیر در مقایسه با تعریض جاده موجود تهران – رودهن از روش ماتریس پاستاکیا استفاده به عمل آمد. نتـایجتحقیق نشان میدهد که احداث بزرگراه جدید تهران – پردیس از پیامدهای منفی کمتر و اثرات مثبت بیـشتری نـسبت بـه تعـریضجاده موجود برخوردار میباشد. برای کاهش پیامدهای منفی مهم طرح مورد نظر نیز راهکارهای مدیریتی ارائه شده است
Population growth and increasing of urbanization make the request for extending new roads.High & Heavy traffic of the east of Tehran enters high pressure on transportation. Network of thiscity and old road of Tehran-Rudehen does not meet this need and remove this problem.Therefore, constructing the new highway which is Tehran – Pardis in the east of Tehran would beneeded. But the new highway prasses the protected area of Jajrood and next to Khojir NationalPark. These areas are those regions including ecologic values as well as national importance,which are chosen for supporting the animal and plant life and also for preventing their gradualdepletion. Therefore, constructing the new highway next to or inside these regions, have potentialImpacts. In this study, for anticipating the effects and evaluating them, and comparing withwidening the present road, pastakia matrice method, was used. The resutls of the research showthat constructing the new highway has the negative consequences less and more positive effectscomparing with widening the present road. For making less the negative consequences ofconsidered plan, managetical strategies has been provided.