رابطة عزتنفس دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا با شادکامی و خلاقیت آنها
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)احمد بیات 1 , ابوالقاسم یعقوبی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول) bayata61@yahoo.com
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا yaghobi41@yahoo.com
کلید واژه: شادکامی, دانشجویان, خلاقیت, عزتنفس,
چکیده مقاله :
زمینه: یکی از مسائل و مشکلاتی که امروزه بسیاری از دانشجویان با آن مواجه هستند، سطح پایین عزتنفس و بهتبع آن مشکلات مختلف درزمینهٔ تحصیلی، فردی و اجتماعی است. هدف: این مطالعه باهدف بررسی رابطهٔ بین عزتنفس با شادکامی و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی (همبستگی) انجام شد. 375 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای عزتنفس روزنبرگ، شادکامی آکسفورد و خلاقیت عابدی را پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین عزتنفس با شادکامی و خلاقیت در دانشجویان رابطهٔ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین عزتنفس با شادکامی، عزتنفس با خلاقیت و شادکامی با خلاقیت از نظر آماری همبستگی مثبت و معناداری به دست آمد (05/0 > P). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت شادکامی و خلاقیت پیشبینی کنندهٔ عزتنفس دانشجویان میباشند.
Background: Today, one of the problems that students are faced with is the low level of self-esteem with the educational, individual and social problems which follow it. Objective: This study aimed to investigate the relationship between self-esteem with happiness and creativity of Bu-Ali Sina University students in 2012-2013 academic year. Method: This study was conducted in descriptive correlation method. 357 people from students were selected using two-stage cluster sampling method. The participants answered »Rosenberg Self-esteem«,, »Oxford Happiness «and »Abedi Creativity«questionnaires. To analyze the data multiple regression analysis was used. Findings: The results demonstrated that there is a statistically significant relationship between self-esteem with happiness and students’ creativity. Also, a statistically positive and significant correlation was observed between self-esteem with happiness, self-esteem with creativity, and happiness with creativity (P < 0.05). Conclusion: According to the results we can say that happiness and creativity are predictors of students’ self-esteem.