رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)فریبرز درتاج 1 , منیر کلانتر قریشی 2 , رقیه عین الله زادگان 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده
کلید واژه: خلاقیت, نوجوانان, صفات شخصیتی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش برای بررسی رابطه بین صفات شخصیتی با خلاقیت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 125 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های شخصیت ان ایی اُ[1]، خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که وجدانی بودن، گشودگی به تجربه و توافق پذیری با خلاقیت رابطه مستقیم، معنادار و روان رنجور خویی با خلاقیت رابطه معکوس و معنادار دارند. از بین صفات شخصیتی، تنها وجدانی بودن و روان رنجورخویی به طور معنادار توان پیش بینی خلاقیت را دارند. 4.(NEO)
Background: Personality is a complex construct which may affect some psychological capabilities. Creativity could be among the one of them. Objective: This study aims to find out any relationship between personality traits and creativity in high school girls students. Method: To this end, 125 girl students of one of the pre-university schools of Tehran were selected by random cluster sampling. The students were then asked to fill out NEO questionnaire and creativity questionnaire of Abedi. Results: Pearson correlation coefficient and Multivariate regression showed that conscientiousness, openness to experience and agreeableness has significant and positive correlation with creativity, and neuroticism had a significant but negative correlation with creativity. Conclusion: Based on these findings, we need to consider students' creativity along with their personality characters.