بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)غلامعلی احمدی 1 , شوبو عبدالملکی 2
1 - نویسنده
2 - نویسنده
کلید واژه: خلاقیت, دوره راهنمایی, انگیزه پیشرفت, علوم تجربی, رویکرد اکتشافی,
چکیده مقاله :
زمینه: با عنایت به اینکه رویکرداکتشافیبهعنوانیکىازروشهاىیادگیرىفعالمطرحاستاستفادهازاین رویکرد مىتواندبهعنوانیکروشتدریسمناسبدرآموزشعلومتجربىمورد توجهقرارگیرد. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج است. روش: روش تحقیق در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه می باشد،برای این منظور60نفر از بین دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر سنندج در سال تحصیلی91- 1390 به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب و از نظر خلاقیت و انگیزه پیشرفت مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: نتایجحاصلازتجزیهوتحلیلاطلاعاتنشانداد رویکرداکتشافیبرخلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزانمؤثر است.همچنین در بررسی تأثیر رویکرد اکتشافی برمؤلفههای خلاقیت نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات سیالی، ابتکار و بسط دانش آموزان گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است اما در مؤلفه انعطاف پذیری تفاوت میانگین بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: تحلیلکوواریانس چند متغیره نشان داد رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان تأثیر مثبت دارد.
Background: With regard to the heuristic approach to active learning is considered as one of the This approach could be useful as a teaching method in science education should be addressed. Objective: The aim of this study The effect of science exploratory education based heuristic approach on creativity and achievement motivation of students' middle third grad in City Sanandaj. Method: Research methods in this study is kind of quasi experimental of pre- test, post- test Controls. To this end, 60 of the third year female students in Sanandaj in Year 2011-2012 to randomly selected multi-step progression of creativity and motivation were tested. Result(s): The main finding was that, science exploratory education based on heuristic approach had a significant effect on the four components of creativity. Conclusion: Multivariate analysis of covariance showed that the heuristic approach, creativity and motivation has a positive effect on students' achievement .