شناسایی و تحلیل مولفههای خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی متناسب با آن
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریسمیه عزیزی 1 , مریم اسلام پناه 2 , فرانک موسوی 3 , بهمن سعیدی پور 4
1 - گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه
2 - گروه آموزشی مدیریت،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
3 - گروه اموزشی علوم تربیتی دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
4 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه، ایران
کلید واژه: خلاقیت, نوآوری, موسسات آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف، تحلیل مؤلفههای خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی استان کرمانشاه به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش: پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه پژوهش مدیران آموزشی عالی استان کرمانشاه بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و همچنین با استفاده روش گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. جهت تحلیل دادهها از روش قیاسی و بر اساس کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، در مجموع تعداد 312 مفاهیم اولیه، 27 مضمون فرعی به دست آمد. مؤلفه خلاقیت مدیریتی دارای دو مضمون فرعی(مهارتهای سازمانی و مهارتهای فردی)، مؤلفههای نوآوری مدیریتی دارای سه مضمون فرعی (مهارتهای سازمانی، تمایلات نوآورانه و اقدامات نوآورانه)، ابعاد خلاقیت مدیریتی شامل دو مضمون فرعی (توانمندیهای فردی و توانمندیهای سازمانی) و ابعاد نوآوری مدیریتی دارای دو مضمون فرعی (درون سازمانی و برون سازمانی) و در نهایت اقدامات پیشنهادی دارای مضمون فرعی (مدیریتی و ساختاری) هستند. نتیجه¬گیری: مدل ارائه شده میتواند در ارزیابی خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی و رفع مشکلات و موانع احتمالی موجود آن مطلوب باشد.
Purpose: The present research aims to analyze the creativity and managerial innovation components of managers and higher education institutions It has been done in order to present the appropriate conceptual model. Method: In terms of practical purpose, the current research is a mixture of qualitative and quantitative discovery in terms of data, and in terms of method The implementation is based on the data type of the foundation and cross-sectional object traversal. The research community in the qualitative section includes experts and specialists In the quantitative section, there are 28 directors of higher education institutions. Findings: The findings showed that the extracted model has 2 components of creativity, 3 components of innovation, and 2 components related to dimensions. Creativity, 2 components related to the dimensions of innovation and 2 components related to the proposed actions of experts to improve traditions The quality of management services of directors of higher education institutionsTaj showed the components of creativity and innovation It is the components and characteristics of personality. Conclusion: The presented model can be used to evaluate the creativity and managerial innovation of the managers of Musa Sat Amo Zashaali and others It is desirable to solve the possible problems and obstacles. Keywords: creativity, innovation, higher education institutions
پورآقا، بهروز؛ شریف کاظمی، کبری؛ صادقی، مرتضی.(1397). عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر خلاقیت و نوآوری مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر کرج. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت. جلد ۳ شماره ۳:۲۰۱-۲۱۱.
شاوری، زهرا و کیانی، عزت اله.(1400). بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر نوآوری و خلاقیت با نقش میانجی شفافیت سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی حفاری ایران)، هفتمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران، https://civilica.com/doc/1257919
شفقت، ابوطالب و رضایی، سید جواد. (1400). تحلیل ماتریس اهمیت-عملکرد شاخصهای نوآوری در مراکز علمی و پژوهشی دفاعی، فصلنامه مدیریت نظامی، سال بیست و یکم، شماره 114-3:89.
رنجبریان، رسول.( 1392). خلاقیت و نوآوری در سازمانها. ماهنامه اجتماعي، اقتصادي، علمي و فرهنگي کار و جامعه . 161.28-41.
سجادی ح. (1387). عوامل مؤثر در خلاقیت و نوآوری مدیران بیمارستان. جلد 8 شماره 19:55-61.
Ameryoun A, Shojai M, Rafati H, Heydari S, Tofighi Sh, Khani Kolveri Moghadam Z. (2015). Factors affecting creativity and innovation in managers of military and civilian hospitals in Tehran, Iran. Journal of Research & Health; 5(3): 257-64.
Baharadwaj S, Menon A. (2000). Making Innovation Happen in Organizations: Indivdual Creativity Mchanisms, Organizational Creativity Mechanisms or Both? J Prod innov Manag; 17(6): 424-34. doi: https://doi.org/10.1111/1540- 5885.1760424.
Barnett, J. Vasileiou, K. Djemil, F. Brooks, L. Young, T. (2011). Understanding innovators' experiences of barriers and facilitators in implementation and diffusion of healthcare service innovations: a qualitative study, BMC Health Servises Reaserch; 11:342, 1-12.
Birkinshaw, J. Hamel, g. J. Mol, M. (2008). Management Innovatoin. Academy of Management Review; Vol. 33, No. 4, 825–845.
Bolanowski, D. (2018). The Leadership Perspective of Promoting Creativity and Innovation: A case study of an R&D organization. Uppsala University, Humanistisk- samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, M.A thesis, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
Greenberg. Jerald & Baron. Robert. A, (2006), Behavior in Organizations. Prentice Hell international, inc, seventh edition.
Herting SR. (2002). Trust Correlated with Innovation Adaption in Hospital Organizations. American Society of Public Administration`s 63rd National Conference, Arizona, Phoenix.
HenriqueTaques. F, G López. M, F Basso, L, (2021), Journal of Innovation & Knowledge, Volume 6, Issue 1, January–March 2021, Pages 11-26.
Nawaf Al Homud. N, (2020), Managerial Empowerment and Its Impact on Managerial Creativity: An Empirical Study in Greater Amman Municipality, International Journal of Business and Management; 15, 10, 32-40.
Tierney P, Farmer SM, Graen GB. (2016). An Examination of Leadership and Employee Creativity: The Relevance of Traits and Relationships. Personal Psychology; 52(3);591-620.
doi: 10.1111/j.1744-6570.1999. tb00173.
Udawadia FE. (1990). Creativity and innovation in organizations: Two models and managerial implications. Technological Forecasting and Social Change 1990; 38(1): 65-80. doi: https:/doi.org/ 10.1016/0040-1625(90)90018-Q.