رابطه میان تابآوری شناختی و خلاقیت دانشجویان یک دانشگاه نظامی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریحمید آروند 1 , اصغر محمدی فاتح 2 , احدالله انگزی قدس 3
1 - دکتری تخصصی، مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، مرکز تحصیلات تکمیلی تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - ستادیار، مدیریت سیاستگزاری عمومی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: خلاقیت, استرس, تاب آوری, کارکردهای شناختی,
چکیده مقاله :
زمینه: درحالیکه متغیرهای تابآوری و خلاقیت از مهمترین نیازها و مؤلفههای شناختی جنگهای پیشرو است، رابطه میان این دو متغیر در بستر و زمینه سازمانهای نظامی به روشنی تبیین نشده است.هدف: در پژوهش حاضر، رابطه میان متغیر تابآوری شناختی و مؤلفههای خلاقیت ذهنی دانشجویان یک دانشگاه نظامی با هدف استخراج راهنمای عمل شناختی برای نیروهای مسلح مورد بررسی قرارگرفته است.روش: پارادایم و رویکرد روششناسی پژوهش حاضر، اثباتی و کمی با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری، دانشجویان سال سوم دانشگاه نظامی مورد مطالعه و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و ابزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها حاکی است تمامی روابط فرضیهسازی شده در مدل (تأثیر تابآوری بر مؤلفههای تصویرسازی، تولید ایده، جاری شدن رود خلاقیت، تفکر قیاسی/ تشبیهی) بهجزء دو رابطه شامل رابطه متغیر تابآوری با متغیرهای دستکاری ایده و دوران نهفتگی خلاقیت تأیید شدند. بنابراین به جهت اینکه نتایج آزمونهای ارزیابی مدلهای اندازهگیری انعکاسی و ساختاری، پشتیبانیکننده مدل پژوهش است، میتوان نتیجه گرفت که با حذف دو رابطه غیر معنادار، مدل دارای مناسبت است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجهگیری میشود که در محیط پر استرس دانشگاه، ارتقاء تابآوری شناختی از طریق حفظ و پرورش مهارتهای ذهنی همچون ذهنآگاهی و تفکر نقادانه، با خلاقیت دانشجویان رابطه معنادار و مثبتی دارد.
Background: Given that the variables of resilience and creativity are the most important needs and cognitive components of the wars ahead. and on the other hand, the relationship between these two variables in the context of military organizations is not clearly explained.Objective: The aim of this study was to survey the relationship between resilience variables and components of mental creativity of students in a military university with the approach of extracting a guideline for cognitive practice of the Armed Forces.Methods: The paradigm and methodological approach of the present study is positive and quantitative with a descriptive survey method .The statistical population was the third year students of the military university and sampling method was the stratified random. A questionnaire was used to collect data and Smart PLS was used to analyze.Results: The results of data analysis indicate that all the hypothesized relationship in the model (include Effect of resilience on the components of Imagery / Sensory, Idea Generation, flow of creativity and Metaphorical/Analogical thinking) were confirmed except for two relationship of resilience with the variables of idea manipulation and Incubation.Conclusion: Based on results, the Enhancing of cognitive resilience has a significant relationship with improving the mental creativity of students of the military university through a positive impact on maintaining and training mental skills such as mindfulness and critical thinking.
آذر، عادل و خدیور، آمنه (1395). کاربرد تحلیل آماری چندمتغیره در مدیریت. تهران: نگاه دانش.
هیر، جوزف و همکاران (1395).مدلسازی معادلات ساختاری، ترجمه آذر، عادل و غلامزاده، رسول، تهران: نگاه دانش.
ابراهیمی اسدآبادی، رویا، برزگر برفروبی، کاظم (1401). رابطه ذهن آگاهی با خودکارآمدی خلاق در معلمان مدارس با نیازهای ویژه: نقش واسطهای تابآوری روانشناختی. روانشناسی افراد استثنایی، (12)45.
نصیری باری، حسین (1391). اصول و مبانی مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع).
مرادی، مرتضی، باقرپور، مهدی، حسنوند، محمدحسن، رضاپور، مصطفی و شهاب زاده، صدیقه (1394). نقش واسطهای حرمت خود و عواطف مثبت و منفی در رابطه بین تابآوری و بهزیستی روانشناختی. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. 12 (47)، 289 – 305.
هارون رشیدی، همایون و کاظمیان مقدم، کبری(1397). رابطه بین سرمایه روانشناختی با خلاقیت مدیران زن مدارس شهر دزفول. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (3)8، ، 4-25.
یکانی، مهتاب، خانمحمدی، ارسلان و عباسی اسفجیر، علی اصغر (1401). مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت شناختی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (4)11، 229-252.
رمضانپور گلیرد، زهرا، یعقوبی، ابولقاسم، پیرانی، ذبیحاله و تقوایی، داوود(1401). اثربخشی مداخلات بازیمحور مبتنی بر رویکرد شناختیرفتاری بر خلاقیت و خودارزشمندی دانشآموزان ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (4)10، 137-158.
Ruark, G. Blacksmith, N. & Spencer W. L. (2018). The Role of Creative Capacity in the 21st Century Army. Individual Creativity in the Workplace, 371-389. Retrieved from: https://psycnet.apa.org.
Vego, M. (2013). On Military Creativity. Joint Force Quarterly, 70, 83-90. Retrieved from National Defense University press:https://ndupress.ndu.edu
Adam, L., Brooke, M., Gerard, P., & Nathan S. (2020). Embedding Creativity in Professional Military Education: Understanding Creativity and Its Implementation. Retrieved from: https://thestrategybridge.org
Johnson, R. (2014). Reconsidering Future War. Quarterly parameters, the US army war college, 44 (1), 65-76.
Verhaeghen, P. (2005). Why We Sing the Blues: The Relation Between Self-Reflective Rumination, Mood, and Creativity. Emotion, 5(2), 226–232.
Fernandez Diaz, J. R. et al. (2021) Creativity and Resilience as Predictors of Career Success. Sustainability, 13(8), 1-16.
Jung, R. E. et al. (2019). Neuroanatomy of creative achievement. NeuroImage, 209, 1-7.
Sanchez-Ruiz, Maria-Jose et al. (2015). Divergent thinking and stress dimensions. Thinking Skills and Creativity, 17, 102-116.
Wang, Q., Zhao, X., Yuan, Y. & Shi, B. (2021). The Relationship between Creativity and Intrusive Rumination Among Chinese Teenagers During the COVID-19 Pandemic: Emotional Resilience as a Moderator. Frontiers in Psychology, 11. https://doi:10.3389/fpsyg.2020.601104.
Greindl, B. (2015). Creativity and Resilience. Resilience Institute. Retrieved from: https://resiliencei.com
López-Aymes, G. et al. (2020). Resilience and Creativity in Teenagers with High Intellectual Abilities. A Middle School Enrichment Experience in Vulnerable Contexts. Sustainability, 12(18),1-3. https://doi:10.3390/su12187670
Reisyan, G. D. (2016). Nero-organizational Culture: A new approach to understanding human behavior and interaction in the workplace. Switzerland: Springer.
Nindl, B. et al. (2018). Perspectives on resilience for military readiness and preparedness: Report of an international military physiology roundtable. Science and Medicine in Sport, 21(11), 1116–1124. https://doi:10.1016/j.jsams.2018.05.005.
Bloom, F. et al. (2009). Opportunities in Neuroscience for Future Army Applications. Washington, DC: The National Academies Press.
Rezapour, T., Assari, S., Ekhtiari, H. & Vassileva, J(2021). Enhancing Cognitive Resilience in Adolescence and Young Adults: A Multidimensional Approach. https://doi:10.1351/9781426071742.
Staal, M., Bolton, A., Yaroush, R. & Bourne, L. (2008). Cognitive performance and resilience to stress. https://doi:10.1201/9781420071788.
Davies, D. et al. (2013). Creative learning environments in education. Thinking skills and creativity,8(1),80-91, https://doi:10.1016/j.tsc.2012.07.004.
Keegan, R. J., Flood, A. (2022). Cognitive Resilience to Psychological Stress. Frontiers in psychology, 13, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.809003.
Grohman, M. G., Ivcevic, Z., Silvia, P., Kaufman S. B. (2017). The role of passion and persistence in creativity. Psychol Aesthet Creat Arts, 11(4), 376-385. https://doi:10.1037/aca0000121
Javaid, S, Pandarakalam, J. P. (2021). The association of creativity with divergent and convergent thinking. Psychiatria danubina, 33(2), 133-139. https://doi:10.24869/psyd.2021.133
Miller, A. (2009). Cognitive Processes Associated with Creativity: scale development and validation. Retrieved from Ball State University: http://liblink.bsu.edu/catkey/1466729
Cheatham, M. M. (2018). Wars of Cognition. Air and Space Power, 17, 16-30. Retrieved from AIR University: https://www.airuniversity.af.edu.
Spohrer, K. (2021). Resilience, self-discipline and good deeds – examining enactments of character education in English secondary schools. Pedagogy Culture and Society, 142-153. https://doi:10.1080/14681366.2021.2007986.
Denkova, E. et al. (2019). Bolstering Cognitive Resilience via Train-the-Trainer Delivery of Mindfulness Training in Applied High-Demand Settings. Mindfulness, 11(3), 683–697. https://doi.org/10.1007/s12671-019-01284-7.
Topiwala, A. et al. (2019). Predicting cognitive resilience from midlife lifestyle and multi-modal MRI: A 30-year prospective cohort study PLoS ONE, 14(2), 1-19. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0211273
Johnson, R., Evsns, M. (2014). Reconsidering future wars. US Army War College Quarterly Parameters, 44(1), 65-95.
_||_