طراحی الگوی اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد نواورانه داده بنیاد (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیمهرداد غفاری زنوزی 1 , سراج الدین محبی 2 , کرم اله دانشفرد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد بین اللمل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی قشم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بین اللمل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی قشم، ایران
3 - استاد گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, ارتقای اثربخشی اعضای هیئتعلمی دانشگاهی, طراحی الگوی اثربخشی منابع انسانی, رویکرد پارادایمی داده بنیاد, نظریه سازی,
چکیده مقاله :
هدف:در این پژوهش الگوی اثربخشی منابع انسانی از منظر اعضای هیئتعلمی در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی طراحی شده است. روش: روش پژوهش آمیخته(کیفی و کمی) و رویکرد پارادایمی نظریهپردازی داده بنیاد در سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی پیادهسازی و اجرا شده است. با توجه به شرایط کفایت نمونهگیری و دستیابی به اشباع نظری پژوهش کیفی، هیجده نفر از میان اعضای هیئتعلمی دارای پستهای اجرایی دانشگاهی بهصورت هدفمند انتخابشده و با آنها مصاحبه شد. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارکنان اجرایی ارشد در استان آذربایجان شرقی بوده است که نمونه آماری پژوهش تعداد 230 نفر تعیینشده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی استفادهشده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای بخش کمی از آزمونهای معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS استفادهشده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل مفهومی حاصلشده از بخش کیفی در قالب مؤلفههای در قالب: ارائه آموزشهای هدفمند، توسعه شایستگیهای منابع انسانی، زمینهسازی برای بروز خلاقیت و نوآوری، بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی و ارتقاء توان جذب منابع استراتژیک سازمانی به شکل مناسبی تدوینشده و از منظر آماری مورد تأیید قرارگرفته است. همچنین کارکردهای منابع انسانی دانشگاه براساس رویکرد استراتژیک و برمبنای باورها و اصول علمی به گونه نوآورانه، تحولی و آینده نگر طراحی نشدهاند. نتیجهگیری: نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رویکردهای داده بنیاد و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بر شکلگیری چارچوب طراحی الگوی اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه است. کلید واژهها: ارتقاء اثربخشی اعضای هیئتعلمی دانشگاهی، طراحی الگوی اثربخشی منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد پارادایمی داده بنیاد، نظریه سازی.
Objective: In this study, the model of human resources effectiveness from the perspective of faculty members in the Islamic Azad University of East Azerbaijan has been designed. Method: The mixed research method (qualitative and quantitative) and the paradigmatic approach of the foundation data processing theory have been implemented and implemented in three stages of open, axial and selective coding. According to the conditions of adequacy of sampling and achieving the theoretical saturation of qualitative research, eighteen members of the faculty with academic executive positions were purposefully selected and interviewed. In the quantitative part of the research, the statistical population of the research included the faculty members of the Islamic Azad University and senior executive staff in East Azarbaijan province. The statistical sample of the research was 230 people. In order to collect data, a researcher-made questionnaire based on the findings of the qualitative section was used. Structural equation tests using SmartPLS software were used to analyze the quantitative data. Findings: The results showed that the conceptual model obtained from the qualitative part in the form of components in the form of: providing targeted training, developing human resource competencies, paving the way for creativity and innovation, using appropriate strategies and procedures of knowledge management to improve knowledge absorption and promotion An appropriate form has been developed and has been statistically confirmed. Also, the human resource functions of the university have not been designed in an innovative, transformational and forward-looking manner based on a strategic approach and based on scientific beliefs and principles. Conclusion: The results indicate a positive and significant effect of foundation data approaches and structural equations and path analysis on the formation of a model for designing a model of human resource effectiveness in the university.
