بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه:کارکنان دانشگاه لرستان)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)ایرج نیک پی 1 , مریم زندکریمی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت در میان کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 234 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحولآفرین بس و آوولیو(2000) با آلفای(92/0)، بیتفاوتی سازمانی داناییفرد، حسن-زاده و سالاریه (1389) با آلفای(95/0) و خلاقیت تورنس(1974) با آلفای(97/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم(446/0-=β) بر بیتفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم(426/0=β) بر خلاقیت تأثیرگذار است. خلاقیت به صورت مستقیم(456/0-=β) بر بیتفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. همچنین تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی به صورت مستقیم(446/0-=β) و غیرمستقیم(194/0-=β) توسط متغیر میانجی، خلاقیت با (64/0- =β)تبیین شد. نتیجهگیری: در این رابطه زمانیکه خلاقیت به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری تحولآفرین با نقش میانجی خلاقیت موجب کاهش بیتفاوتی سازمانی در میان کارکنان میشود.
Perpose: This study aimed to investigate impact Transformational Leadership and organizational indifference with the role of creativity in employees. Method: This research is of descriptive correlational study. Research community is included all employees of lorestan university in the year of 1396 in khorramabad city whom were 575 people. The statistical sample was 234 people. Finding: For data collection questionnaires, Transformational Leadership Bass and Avolio (2000) with alpha (0.92), organizational indifference danaeefard, hasanzadeh & salariye(1389) with alpha (0.95) and creativity Torrance (1974)with alpha (0.97) was used. For data analysis of structural equation modeling using pls was used. The results show that Transformational Leadership directly (β= -0.446) is effective on organizational indifference . Transformational Leadership directly (β= 0.426) is effective on creativity. creativity directly (β= -0.456) is effective on organizational indifference. also the impact of Transformational Leadership on organizational indifference indirectly(β= -0.446) and indirectly(β= -0.194) by mediator variable creativity (β= -0.64). Conclusion: In this regard, when the employees' creativity as a mediating variable in the equation is treated with more power. In other words it can be said that Transformational with role mediator creativity by decrease organizational indifference between employee.
