طراحی مدل توسعه فناوری های دیجیتال در فعالیتهای ورزشی تفریحی
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیعارفه خواجه بافقی 1 , علی محمد صفانیا 2 , محسن باقریان فرح آبادی 3 , صلاح الدین نقشبندی 4
1 - دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیارگروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیارگروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: الزامات توسعه دیجیتال, نوآوری, مشارکت ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه فناوری های دیجیتال در فعالیتهای ورزشی تفریحی بود. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بود، که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. بخش کیفی از نوع اکتشافی و با استفاده از نظریه پردازی-دادهبنیاد و رویکرد گلیزر انجام گرفت. بخش کمی، از نوع همبستگی و با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان در زمینه علوم ورزشی و تحول دیجیتال بود، که به روش هدفمند و با رسیدن به اشباع نظری 11نفر انتخاب شدند، در بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد بود و حجم نمونه بر اساس فرمول، 97 نفر تعیین گردید. یافتهها با استفاده از کدگذاریباز، محوری و انتخابی در نرم افزار مکس کیودیای10، طبقه بندی شدند. سه مقوله اصلی(الزامات تحول دیجیتال، منابع انسانی، محدودیتها و تسهیل کنندهها) شناسایی شدند. همبستگی میان عاملها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار اسمارت پیالاس، مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط 8 نفر از اساتید علوم ورزشی تایید گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، 81/0 ارزیابی گردید. در نهایت مدل توسعه فناوری های دیجیتال در فعالیتهای ورزشی تفریحی ارائه گردید. بر اساس نتایج، پیشنهاد می شود با توجه به اثر گذاری تحول دیجیتال در مشارکت ورزشی تفریحی افراد، ابتدا فرآیندها و برنامههای مناسب برای تحول دیجیتال در ورزش، طراحی گردد و سپس زیرساختهای ارائه شده در دست بررسی و اجرا قرار گیرند.
The purpose of this research was to design the development model of digital technologies in recreational sports activities. This research was an applied research, which was done with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The qualitative part was exploratory and using Grounded Theory and Glazer's approach. Quantitative part was done by correlation type and using structural equation approach. The statistical population of the research in the qualitative part included experts in the field of sports science and digital transformation, who were selected in a purposeful way and by reaching theoretical saturation of 11 people, in the quantitative part it included students of Yazd University of Medical Sciences, and the sample size was 97 people based on the formula was determined The findings were classified using open, axial and selective coding in MAXQDA 10 software. Three main categories (requirements of digital transformation, human resources, limitations and facilitators) were identified. Correlation between factors was evaluated and confirmed using exploratory factor analysis and model fit using confirmatory factor analysis in SmartPLS software. The validity of the questionnaire was confirmed by 8 sports science professors and the reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbach's alpha, 0.81. Finally, the development model of digital technologies in recreational sports activities was presented. Based on the results, it is suggested that according to the effect of digital transformation on people's sports-recreational participation, first appropriate processes and programs for digital transformation in sports should be designed and then the provided infrastructures should be reviewed and implemented.