تحلیل مزیت رقابتی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر شهرت رسانهای
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیپروین محمدی پاکروان 1 , مجید سلیمانی 2 , غلامرضا شعبانی بهار 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, وزارت ورزش و جوانان, شهرت رسانهای, شهرت سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، تحلیل مزیت رقابتی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر شهرت رسانهای بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان (مدیران ارشد، میانی، معاونان، ادارات ورزش و جوانان استانها) دارای سابقه 10 سال به بالا و تحصیلات دکتری، اساتید متخصص در زمینه رسانه ورزشی (حداقل دو پژوهش)، اساتید متخصص در زمینه مزیت رقابتی و بازاریابی (حداقل دو پژوهش) و مدیران سایت و کانالهای خبری و اطلاعاتی (سابقه بیش از 5 سال) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (20 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. چارچوب مفهومی استخراجشده مزیت رقابتی مبتنی بر شهرت رسانهای شامل 3 مقوله اصلی (کدهای محوری) و 20 کدباز (مفاهیم) بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که مزیت رقابتی مبتنی بر اعتبار، مزیت رقابتی مبتنی بر اعتماد و مزیت رقابتی مبتنی بر مسئولیتپذیری از مهمترین مزایای رقابتی مبتنی بر شهرت رسانهای در وزارت ورزش و جوانان میباشند؛ بنابراین با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود برنامههای رسانه و شهرت رسانهای بهویژه تعاملات در فضای مجازی و تسهیل انتقال و اشتراک مزیت رقابتی در حوزه وزارت ورزش و جوانان گسترش یابد و بستر مناسب و کارآمد فراهم گردد.
The purpose of this research was to analyze the competitive advantage of the Ministry of Sports and Youth based on media reputation. Qualitative research with a systematic exploratory approach was chosen. The statistical population includes managers of the Ministry of Sports and Youth (senior, middle managers, deputy managers, sports and youth departments of the provinces) with 10 years of experience and a doctoral degree, professors specializing in the field of sports media (at least two studies), professors specializing in the field The competitive advantage was marketing (at least two researches) and site managers and news and information channels (more than 5 years of experience). Sampling was done in a sufficient number and with a judgment method based on reaching theoretical saturation (20 people). Research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the tool was evaluated and confirmed based on the legal and scientific validity of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a systemic analysis approach was used. The extracted conceptual framework of competitive advantage based on media reputation included 3 main categories (core codes) and 20 open codes (concepts). The results of selective coding showed that competitive advantage based on credit, competitive advantage based on trust and competitive advantage based on responsibility are among the most important competitive advantages based on media reputation in the Ministry of Sports and Youth.