تحلیل مزیت رقابتی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر شهرت رسانهای
الموضوعات :پروین محمدی پاکروان 1 , مجید سلیمانی 2 , غلامرضا شعبانی بهار 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, وزارت ورزش و جوانان, شهرت رسانهای, شهرت سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، تحلیل مزیت رقابتی وزارت ورزش و جوانان مبتنی بر شهرت رسانهای بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان (مدیران ارشد، میانی، معاونان، ادارات ورزش و جوانان استانها) دارای سابقه 10 سال به بالا و تحصیلات دکتری، اساتید متخصص در زمینه رسانه ورزشی (حداقل دو پژوهش)، اساتید متخصص در زمینه مزیت رقابتی و بازاریابی (حداقل دو پژوهش) و مدیران سایت و کانالهای خبری و اطلاعاتی (سابقه بیش از 5 سال) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (20 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. چارچوب مفهومی استخراجشده مزیت رقابتی مبتنی بر شهرت رسانهای شامل 3 مقوله اصلی (کدهای محوری) و 20 کدباز (مفاهیم) بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که مزیت رقابتی مبتنی بر اعتبار، مزیت رقابتی مبتنی بر اعتماد و مزیت رقابتی مبتنی بر مسئولیتپذیری از مهمترین مزایای رقابتی مبتنی بر شهرت رسانهای در وزارت ورزش و جوانان میباشند؛ بنابراین با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود برنامههای رسانه و شهرت رسانهای بهویژه تعاملات در فضای مجازی و تسهیل انتقال و اشتراک مزیت رقابتی در حوزه وزارت ورزش و جوانان گسترش یابد و بستر مناسب و کارآمد فراهم گردد.