تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیرضا صادق پور 1 , محمد رضا اسمعیلی 2 , طیبه زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی ورزش، ,واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران . ایران
کلید واژه: تجهیز منابع, باشگاه داری, صنعت بانکداری, توسعه, صنعت ورزش,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق 31 نفر از مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شدند. به کمک مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته داده های تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش ( چیست و چرا و چگونه ) گردآوری گردیده است . مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز ،گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی اشتراوس کوربین تنظیم شد. نتایج پژوهش به 7 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. یافته ها نشان داد که هرزمان اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانه ها با یکدیگر به تعامل پرداختند، روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی گرفت؛این تعامل دارای سودمندی های متقابلی برای نهاد ورزش واقتصاد است.
The present study aims to identify and understand the sociological phenomenon of the banking industry on the development of the sports industry with a qualitative approach based on the method of basic theory and attempts a paradigm model of the banking industry concept on the development of the sports industry based on mental perceptions and interpretations of actors. To present this concept in the sports and banking community. Participants in this study are 31 bank managers, sports experts who have been selected in person and voluntarily using theoretical and judgmental sampling methods. Using open and semi-structured interviews, research data have been collected based on the three axes of question (what and why and how). A set of primary themes were collected during the open coding process and categories were extracted from their ventricles. Then, in the axial coding stage, the link between the categories under the headings of causal condition, axial phenomenon, strategic category, contextual condition, mediator category and consequence category was set in the form of Corbin Strauss paradigm model. The research results were divided into 7 main categories and 39 subcategories and in the stage of selective coding, the components of the coding paradigm were explained, and the theory was created. The findings showed that whenever the economy and sports interacted with each other with the help of media expansion, the so-called commercialization of sports took a new form; this interaction has mutual benefits for the institution of sports and economy
_||_
فصلنامه مدیریت دانش در ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج شماره 4 دوره 3 بهار 1402 |
تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
رضا صادق پور 1، محمدرضا اسمعیلی*2، طیبه زرگر3
1- دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی ورزش، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. https://orcid.org/0000-0001-9397-2826
3- دانشیار گروه مدیریت ورزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تاریخ ارسال: 26/02/1402 تاریخ پذیرش:14/06/1402 تاریخ چاپ:01/12/1402
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم را بر اســــاس برداشتهای ذهنی و تفاسیر کنشگران را در جامعه ورزشی و بانکی ارائه دهد. مشارکت کنندگان در این تحقیق 31 نفر از مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شدند. به کمک مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته دادههای تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش (چیست و چرا و چگونه) گردآوری گردیده است. مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی اشتراوس کوربین تنظیم شد. نتایج پژوهش به 7 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. یافته ها نشان داد که هرزمان اقتصاد و ورزش به مدد گسترش رسانهها با یکدیگر به تعامل پرداختند، روند موسوم به تجاری شدن ورزش شکل نوینی گرفت؛ این تعامل دارای سودمندیهای متقابلی برای نهاد ورزش واقتصاد است.
واژههای کلیدی: صنعت ورزش، صنعت بانکداری، باشگاه داری، توسعه، تجهیز منابع
مقدمه
امروزه ورزش به عنوان یک بخش اقتصادی چه از بعد عملی و چه تماشایی در تولید و مصرف کالاها، خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد. پتانسیل اقتصادی ورزش به واسطهی کارکرد اقتصادی آن برجسته میشود. کارکرد اقتصادی ورزش از فعالیتهایی نظیر: تولید کالاهای ورزشی، رویدادهای ورزشی، ارائه خـــدمات ورزشی و ... ناشـــی میگردد. به عنوان مثال در کشور انگلستان ارزش افزوده ی فعالیتهای ورزشی در حدود ۱/۷ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد که این سهم از درآمدهای حا صل از ورزش با درآمدهای حاصل از صنعت خودرو و صنایع غذایی قابل مقایسه است. علاوه بر اینکه ورزش به عنوان یک نیروی اقتصادی منشاء اثر است به عنوان یک کاتالیست و عامل شتاب دهنده بالقوه برای توسعه ی اقتصادی نیز در نظر گرفته می شود(Haji Vand, 2017). هرگونه فعالیت ورزشی حرفه ای و غیر حرفه ای که موجبات افزایش ارزش افزوده کالاها و خدمات ورزشی را فراهم آورد، صنعت ورزش محسوب می شود. ملنیک1 (1993) در رابطه با تعریف صنعت ورزش بر بازارهای مرتبط با ورزش، آمادگی و تفریحات سالم تأکید دارد. در کل، صنعت ورزش به مجموعه فعالیتهای مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می شود که در ارتقاء ارزش افزوده نقش داشته باشند (Melnick, 1993). اجزای صنعت ورزش بر اساس انواع محصولات و مشتریان به سه بخش عملکرد، تولیدات و توسعه ورزشی تقسیم شده است: عملکرد ورزشی در بر گیرنده امور مربوط به شرکت کنندگان و تماشاگران ورزشی است. بخش تولیدات ورزشی، کلیه کالاها و خدمات مورد نیاز جهت ایجاد و یا تسهیل بخش عملکرد ورزشی را فراهم میکند. بخش توسعه ورزشی، به کالاها و خدماتی که به پیشبرد تولیدات و عملکرد ورزشی یاری می رسانند، اطلاق می شود.
در قرن حاضر به هیچ وجه نمی توان از اهمیت اقتصادی و آثار مستقیم و غیر مستقیم ورزش و تفریحات سالم در توسعه جوامع مختلف چشم پوشی کرد. دانش و اطلاعات حاصل از بررسی آثار اقتصادی این صنعت مهمترین ابزار تصمیم گیری و سیاست گذاری های صحیح اقتصادی هر کشورمی شود(Haji Vand, 2017).
به عبارتی دیگر، ورزش با ایجاد مکانیسمهای مؤثر به طور مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد تأثیر گذاشته که این تأثیرات شامل موارد زیر می باشد:
- ورزش باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی در میان افراد جامعه می شود و افزایش سطح سلامت با تأثیر بر سرمایه انسانی و نیز سرمایه اجتماعی، سبب افزایش سطح بهره وری اقتصادی در بخشهای تولیدی و خدماتی می گردد.
- گسترش ورزش سبب افزایش سطح سلامت شده و هزینه های بهداشتی، درمانی و هزینه های جانبی آن را در جامعه کاهش می دهد به افزایش چشمگیر شاغلان در بخش ورزش که بر روند جاری اقتصاد حاکم بر کشورها، بخصوص کشورهای پیشرفته تأثیر گذاشته و از حجم بیکاران در حال افزایش کاسته است.
- از ورزش به عنوان ابزاری مؤثر برای بازاریابی و فروش کالاهای ورزشی و غیر ورزشی استفاده میشود.
- سرمایه های پولی و مالی به بازارهای داخلی از طریق برگزاری مسابقات ورزشی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی وارد میشود (Baughn, Bodie, McIntosh, & management, 2007) .از دیگر فواید اقتصادی مستقیم ورزش، تاثیر این صنعت بر مبادلات خارجی کشورها ست که موجب شده سهم این صنعت از تجارت جهانی را به 5/2 درصد برساند(Askarian, 2018).
با این مباحث میتوان نتیجه گرفت که صنعت ورزش با صنعت بانکداری رابطه معناداری دارند صنعـت بانکـدارى یکـى از مهمتریـن صنایـع خدماتـى در دنیـاى امـروز اسـت کـه تأمین کننـدة زیرسـاختها و امکانات مـورد نیـاز بـراى تأمیـن مالـى، پرداخـت، انتقـال وجـوه و سـایر خدمـات مالى مـورد نیاز زندگـى روزمـره و همچنیـن ارتباطات مالـى جامعه ورزشی اسـت. بانکهـا محلى امن براى تبـادلات و تعامـلات مالى و اعتبـارى میان اجزاى مختلـف اقتصـاد کشـور و جهـان هسـتند. مىتـوان گفـت بـدون وجـود بانکهـا عمـلا هیـچ فعالیـت اقتصـادى در دنیـاى امروز امکانپذیـر نیسـت و همیـن امـر باعـث اهمیـت و تأثیـر خارق العـادهى بانکهـا در دنیاى امروز ورزشی شـده اسـت، بانکها به دلیل منبع اصلی تامین مالی اکثر فعالیتها، بخصوص فعالیتهای اقتصادی نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد ورزشی کشورها دارند و به عنوان تامین کننده نقدینگی در ارائه خدمات و تولید کننده اطلاعات عمل کنند(Carroll & society, 1999). پژوهش حاضر در پی کشف این حقیقت است که تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش را بررسی کند و درصدد دستیابی پاسخ به این سوال می باشد که ابعاد مختلف کنش اجتماعی مربیان، مدیران و کارشـــناسان چگونه تبیین میشود؟ در اینجا به نظریات جامعه شناسی تاثیر صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش پرداخته شده است:
نظریه ارزشهای فرهنگی سیستماتیک تالکوت پارسونز2 (پارسونز، ۱979)در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش:
بانکها باید بر اساس ارزش های فرهنگی جامعه خود و همچنین دستورالعمل ها و مقررات میدان های ورزشی و نهادهای بین المللی ورزش مقررات ، قوانین و دستورالعمل های صنعت بانک داری را با دستورالعمل های ورزش انطباق دهند. بطوری که هم ارزشهای فرهنگی را رعایت کنند و هم قوانین نهادهای بین المللی را با اهداف باشگاه ها، فدراسیون ها و موسسات مردم نهاد ورزشی هماهنگ سازند.این همسویی باید در واحدهای داخلی از جمله واحدهای بازاریابی، واحد تشکیلات و روشها، واحد امور بین الملل، باشگاه ها، هواداران، هیات ها، فدراسیون با کنفدراسیون ها و نهادهای بالادستی از جمله AFC و کمیته بین المللی المپیک، در راستای پیشرفت جامعه و نگهداشت الگوهای ورزشی مبتنی بر حفظ فرهنگ و ارزش های جامعه جریان داشته باشد. به این ترتیب می توان در رویدادهای بین المللی، نقش موثری جهت انتقال نظام ارزشهای فرهنگی جامعه خود ایفا کرد (Sadegh Pour, 2014).
نظریه ارزشی شدن کارل مارکس3 در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش:
صنعت بانک داری می تواند ارزش های مازاد (سود و منفعت) کسب شده از ارائه خدمات اعتباری انفورماتیکی به صنعت باشگاه داری فوتبال را تبدیل به خدمات اجتماعی هواداران و در نتیجه هم به منافع خود و هم به منافع هواداران باشگاه ها در کشور و هم به صاحبان سهام باشگاه های کشور تعریف و طراحی نماید و تبدیل به یک فرایند تبدیلی که ارزشی شدن نامیده می شود خواهد شد و یک داروی مثبت و آرامبخش و میان مدت و بلند مدت را برای تولید ارزش های کاربردی در درون ارزش های مبادله ای خلق نماید. بعنوان مثال وقتی که بانک ها فروش بلیط اینترنتی را از طریق درگاه های خود برای مشتریان و هواداران باشگاه ها طراحی و تولید می کنند خود یک ارزش است که منجر به سود و منفعت چند جانبه ای مبادله ای می شود هم در وقت و هم در امنیت و هم در کاهش ترافیک جامعه، کاهش آلودگی هوای خیابان ها و شهرها کمــــک می کند (محیط زیست) و هم کسب درآمد برای ورزش و هم کسب درآمد برای صنعت بانکداری به ارمغان خواهد آورد که در نتیجه این خدمات منجر به ارزشی برای جامعه ورزش کشور است (Sadegh Pour, 2014)َ.
نظریه نظام و استعمار زیست جهان یورگن هابرماس4 (هابرماس، ۱997)در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
با توجه به نظریه هابرماس عقلانیت ابزاری در ورزش بر عقلانیت معرفتی و دانشی و نظام اخلاقی جامعه برتری یافته است و پول و ثروت صرفا برای نظام سرمایه داری و مالکین است نقش بانک ها علاوه بر خدمات تسهیلاتی و اعتباری ( ارزی و ریالی)، در نهایت منفعت و سود به سهامداران خدمات رسانی به عامه جامعه ورزش از جمله خدمات آنلاین و افلاین در حوزه های بانکداری و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و توافقی به ورزشکاران و هوادار بر اســــاس منابع مالکین باشگاه در سیستم بانــکی میتواند بخشی از مشکلات ورزشکاران و هواداران که به دلیل فشارهای اقتصادی و تورم زا زندگی آنان به سمت عقلانیت ابزاری در حرکت هستند روند کاهشی ایجاد کند معمولاً در کشور های اروپایی قدرت لابی گری و پولی مالکین سرمایه دار باشگاه ها به دلایل ارتباط های دولتی و بانکی از منابع و سایر خدمات بانک بیشتر استفاده و پول و منابع بانکی صرفا در اختیار بخش کوچکی از قدرتمندان قرار خواهد گرفت، چون بانک ها خود نیز به دنبال کسب درآمد و سود مطمئن تری هستند معمولا از ریسک پذیری کمتری برخوردارند به سمت عقلانیت ابزاری حرکت می کنند که این مهم موجب فروپاشی نظام اخلاقی و اعتمادی مردم نسبت به بانک ها خواهد شد و مردم اعتقاد دارند که بانک ها در اختیار ثروتمندان خاص قرار دارند به همین دلیل بر اساس رسالت اجتماعی، کسب درآمد می توان بر اساس طراحی و تولید جذب منابع هواداران به عنوان مشتریان خرد و بازیکنان و مربیان و افراد مرتبط با برگزاری مسابقات شرایط و بسته های حمایتی، تشویقی و تسهیلاتی برای صنعت ورزش نیز در نظر گرفت(Sadegh Pour, 2014).
نظریه ساختار و عاملیت آنتونی گیدنز5 (گیدنز، 2004)در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
در شرایط کنونی ساختارها چه در حوزه بانکداری و در چه حوزه ورزش که می بایستی توانا کننده عمل کنند به بازدارنده تبدیل شده اند و ورزشکاران و هواداران که عاملیت در ورزش هستند به دلایل ساختارهای سیستم بانکی و سیستم ورزش از منابع و قواعد همدیگر بی خبر و یا کم خبراند و یا کمتر آگاهی دارند باید کارشناسان و تصمیم گیرندگان دانش بانکی و ورزشی رویه مشترک عمومی و تخصصی را با خلاقیت و نوآوری تعریف، طراحی و تولید نمایند و در کوتاه ترین زمان ممکن، وادارندهها (قواعد) تبدیل به تواناکنندهها، تسهیلات و امکانات تغییر کنند، در نتیجه شناخت موانع دو ساختار که در شرایط فعلی بازدارنده هستند و نمی توان از ویژگی های دو ساختار برای عاملیت نیز استفاده کرد با مطالعه، بررسی، راهکار و آگاهی عملی به دو ساختار شرایط فراهم کرد تا ویژگی های دو ساختار برای دوطرف بازنگری کرد و تا بازاندیشی، هم اندیشی و خردورزی بر یک نظام معنای مشترک برسد که بر سطح فرهنگ بانکداری و صنعت ورزش تاثیر مثبت برای عاملیت صورت پذیرد، کارشناسان به مثابه موجودی خلاق و معناساز در ســطح تعاملات دو صنعت دست به تفسیر و بازاندیشی و بازسازی میزند که بتواند یک نظام معنای مشترک ایجاد کند که بر سطح صنعت ورزش و بانکداری تاثیر بگذارد (Sadegh Pour, 2014).
نظریه تکنولوژیهای کنترلی میشل فوکو6(فوکو، ۱984)در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
صنعت بانکداری میتواند در رابطه با تکنولوژی های کنترلی در صنعت ورزش از طریق طرح های سراسربین کنترلی و نظارتی خود و همچنین سیستم قضاوتهای بازرسی بهنجارساز، سیستم های امتحانی را رونق ببخشد. بدین ترتیب نقل و انتقال وجوه در ورزش کاملا حرفه ای کنترلی و آنلاین رصدیابی و به شفاف سازی در صنعت ورزش نقش کلیدی و مهمی را ایفا کند و در کم رنگ شدن پول شویی در جامعه ورزش و سایر نقل و انتقالات وجوه غیر رسمی در ورزش با استفاده از دانش تکنولوژی های کنترلی و بازرسی و حسابرسی آنلاین در سلامت سیستماتیک ورزش خدمات شایانی را ارائه نمایند(Sadegh Pour, 2014).
جدول(1): چارچوب مفهومی
تبیین جامعهشناختی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش | پارادایم | چارچوب مفهومی | |
پارادایم اثبات گرایی | 1)نظریه پارسونز | نظریه ارزشهای فرهنگی سیستماتیک در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش نظریه«آجیل»(A.G.I.L) پارسونز : انطباق A(تحصیل منابع کافی) نیل به هدف G(هدفگذاری و اجرا) انسجام و یکپارچگی I(هماهنگی بین واحدها) کمون یا نهفتگی یا نگهداشت الگو L (ایجاد و حفظ فرهنگ و ارزشها) | |
پارادایم انتقادی | 1) نظریه کارل مارکس | نظریه ارزشی شدن در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش | |
2)نظریه هابرماس | نظریه نظام و استعمار زیست جهان در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش | ||
پارادایم برساختی -تفسیری | 1)نظریه گیدنز | نظریه ساختار و عاملیت گیدنز در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش | |
پارادایم پست مدرن | 1) نظریه میشل فوکو | نظریه تکنولوژیهای کنترلی در صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش |
تحقیقی که محمدی و ﻫﻤﮑﺎران(1398) انجام داده اند به طراحی مدل کیفی توسعه اقتصادي صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید درکلاس جهانی پرداخته است و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ بین توسعه اقتصادي صنعت ورزش و عوامل آن (توسعه نهادي، ساختارو مالکیت، توسعه رسانه اي، توسعه علمی- پژوهشی، توسعه هواداران و درآمدحاصل ازآن، توسعه نیروي انسانی، توسعه امکانات و زیرساخت، توسعه حقوقی و قانونی، توسعه بنگاه هاي صادرات، توسعه وگسترش شبکه هاي اجتماعی) با عوامل تولید در کلاس جهانی (کیفیت، نوآوري، هزینه، زمان، انعطاف پذیري) و عوامل خدمت در کلاس جهانی (فروش و پس ازفروش) رابطه علی و اثر گذار وجود دارد که می تواند باعث توسعه صنعت ورزش درکلاس جهانی شود(MOHAMMADI, Kalateh Seifari, razavi, & Farsijani, 2019).
تحقیقی که رضایی(1396) انجام داده است به طراحي مدل درآمدزايي باشگاه هاي فوتبال ايران پرداخته و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ تئوري جوهري مدل درآمدزايي باشگاه هاي فوتبال ايران داراي هفت مؤلفه: مكانيزم هاي مؤثر مديريتي، مكانيزمهاي مالي، مكانيزمهاي آموزش، مكانيزمهاي اصلاح ساختار فوتبال، مكانيزمهاي اصلاح فرهنگ، مكانيزمهاي حقوقي- قانوني و استقرار مدل درآمدزايي ایت که توسعه و موفقيت باشگاه هاي فوتبال ايران در گرو مديريت برتر اين مؤلفه ها است(Rezaei, 2018).
تحقیقی که یوسفی زرندی و همکاران(1395) انجام داده است به موانع رقابت پذیری کالاهای داخلی با نمونه های خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران پرداخته و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ که بین موانع رقابت پذیری (درون بخشی، فرابخشی داخلی، فرابخشی خارجی) با کالاهای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران اختلاف معنی داری وجود دارد. لذا با توجه به موانع موجود بر سر راه تولید لازم است که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور با همراهی بخش خصوصی بسترهای لازم در جهت بهبود فرایند تولید و سرمایهگذاری را فراهم نموده و با رفع مشکلات و موانع تولید راه را برای یک اقتصاد پویا هموار نمایند(Yosofie Zarandi, Sharifian, & ghahraman tabrizi, 2016).
تحقیقی که جوانی و همکاران(1395) انجام داده است به طراحي مدل مدل برندسازی با رویکرد تفکر استراتژیک در ورزش ایران پرداخته و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ برند ورزش و برندهای ورزشی، برندهایی فراگیر هستند، برند فراگیر، پیوند برندهای «شخص، محصول و نهاد» است بنابراین هر سه نوع برندسازی، شخص، محصول و نهاد، در صنعت ورزش موضوعیت دارد. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و به تناسب رویکرد پژوهش کیفی بود، برای این منظور به خبرگان حوزهی برندسازی مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته شد و روش نمونه گیری در این پژوهش گلوله برفی بود. در نهایت از دل دادهها 15مقوله اصلی در سه سطح؛ رفتاری، سازمانی و رویداد استخراج شد. این مدل نمایش سادهای از برندسازی صنعت ورزش ایران است که سعی بر آن بود که ساختهای اساسی برندسازی صنعت ورزش ایران را دربرگیرد(Javani, ehsani, amiri, & kozechian, 2016).
تحقیقی که خراسانی و ﻫﻤﮑﺎران(1394) انجام داده اند، به تحليل صنعت ورزش ايران با استفاده از مدل ٥ نيروي پورتر پرداخته و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ در جهان امروزي رقابت بين شركت ها تنها معلول وجود رقبا نيست. پورتر اعتقاد دارد كه محيط رقابتي صنعت توسط تقابل پنج نيروي نسبتا با ثبات تعيين مي شود. اين نيروها عبارتند از تهديد ورود رقباي جديد، توان چانه زني خريداران، توان چانه زني تامين كنندگان، تهديد ورود محصولات جايگزين، شدت رقابت بين رقباي موجود(khorasani torghi & Abdolmaleki, 2016).
تحقیقی که صدقی و ﻫﻤﮑﺎران(1393) انجام داده اند به بررسی نقش بانک ها و موسسات اداری در سرمایه گذاری خصوصی ورزش استان آذربایجان شرقی پرداخته و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘه است ﮐﻪ رابطه ی منفی و معنی داری بین موانع مربوط به اموربانکی با میزان سرمایه گذاری ورزشی خصوصی در استان آذربایجان شرقی وجوددارد. همچنین، به غیر از بخش موانع مربوط به اموربیمه ای، تفاوت معنی داری بین اولویت موانع مختلف ازدیدگاه صاحبان سرمایه در بخش اداری وجود دارد همچنین در بین کلیه بخش ها، موانع مربوط به اموربانکی، مهم ترین مانع محسوب می شود. با کاهش موانع مربوط به اموراقتصادی و بانکی به عنوان مهمترین مانع عنوان شده و همچنین توجه بیشتر برخی موسسات اداری شناسایی شده به نقش خود در این راستا می توان بر میزان سرمایه گذاری خصوصی درورزش استان آذربایجان شرقی افزود(sedghi & Askarian, 2013).
هاپوکا و همکاران7 (2021) مروری بر متون اندازهگیری سرمایه انسانی در بازارهای ورزشی و امور مالی بانکی دارند. وی سپس این دو زمینه تحقیقاتی را مقایسه و مقابل هم قرار میدهد، همچنین نشان میدهد که مطالعات بسیاری در هر دو زمینه ارتباطات قابل جایگزین با پایه مشترک دارند. هدف نهایی پژوهش، ارتباط این دو زمینه تحقیقاتی برای فهم جبران و عملکرد و درنتیجه استفاده از آن در صنعت کسب و کار ورزشی است(Hupka, Garner, Simkins, & Humphrey, 2022).
تحقیقات فری8 (2020 ) نشان می دهد که با وجود اینکه همکاری بخش خصوصی در بخش ورزش موجب بهبود بهره وری و کاهش هزینه های دولت می گردد، بهبود در فرآیند خصوصی سازی بستگی به روش اجرای آن و مدیریت حرفهای و عملی آن دارد. در ننیجه مشکلاتی همچون مشکلات مالی، ساختاری، مدیریتی و نقض حقوق مشتریان تحت تاثیر اجرای نا کارآمد خصوصی سازی بوجود می آید (Frey & Eitzen, 2020).
تحقيقات أن هرناندز9 (۲۰2۰) نشان می دهد که در کشور آلمان توسعه ی بخش خصوصی با سایر کشورها همچون کانادا، انگلستان، آمریکا و استراليا متفاوت است در این بخش خصوصی و دولت همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. عوامل تمرکز زدایی و خصوصی سازی نقش اساسی در اصل یارانه ایی (سوبسید) ایفا می کنند که باعث بهبود اداری سازمان های ورزشی شده و موجب فراهم شدن بستر سیاسی و اقتصادی در بخش خصوصی این کشور گردیده است (Hernandez, 2002).
اگر استراتژی سازمانهای ورزشی،تولید و عرضه انبوه، تامین نقدینگی کافی برای ورزش گسترده باشد، استراتژی نیروی انسانی تحت تاثیر ارزشهای فنی نوین است و کارایی و شاخص های فنی اصل خواهد بود. با وجود پیشرفت علم و فناوری که ترویج، فروش، ارتباطات، بازاریابی و نحو کسب درآمد برای سازمانهای ورزشی را به کلی متحول کرده است اما فدراسیونهای ورزشی درایران نتوانسته اند به خوبی ازاین راهبرد به منظور تامین منابع مالی و رفع نیازهای مالی بهره کافی ببرند به همین دلیل مدیریت ورزشی نیازمند توسعه منابع انسانی متناسب با علم و دانش روز در حوزههای مالی، حقوفی، الکترونیکی، بانکداری ،بازاریابی و درآمدی ست. در عرصه ورزش به یقین نیروی انسانی آموزش دیده وکارا دارایی محسوب می شود و به عنوان یک مزیت رقابتی منظور می شوند اگر بخواهیم از تحقیقات هاپوکا و همکاران (۲۰۲۱)و فری (۲۰۲۰) بهره ببریم به نقش حمایتی بانکها و حامیان مالی با توجه به منابع محدود دولتی، نیاز به توسعه منابع انسانی با تخصصهای متفاوت، فعال سازی و مشارکت بخش خصوصی برای توسعه می تواند تا اندازه ی زیادی راهگشا باشد. درراستای اهداف پژوهش وتحلیل داده ها و یافته ها نشان می دهد که کمک های ناکافی منابع دولتی برای توسعه ورزش کفایت نمیکند و نیاز به حامیان مالی از جمله بانکها برای اجرای بخش اعظم پروژه ها و طرح ها ضروری بنظر می رسدپژوهش حاضر را شاید بتوان گفت که از زاویهای نسبتا جدیدتر با رویکرد ترکیبی به مقوله شناسایی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش که همزمان به انواع تبعات، علل، بستر و شرایط دخیل و پیامدها و استراتژی ها و ارایه راهکارهایی است که منجر به توسعه و اعتلای صنعت ورزش ایران می شود را بررسی کرده است این تحقیق که در نوع خود مطالعه جدید ی است که در تحقیقات پیشین فاقد بررسی این تنوع بعدها با هم بوده است و تنها از یک جنبه به تبعات قضیه مورد پژوهش مورد نظر ما پرداخته اند، نوآوری کار تحقیق در این می باشد که در شرایط ساختاری و اجتماعی ایران با یک دید چند بعدی به این مساله صنعت ورزش ایران و پیامدهای آن که در جامعه ورزشی اتفاق می افتد پرداخته شده است و تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که عوامل کلیدی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش کشور کدامند و اولویت بندی آن ها چگونه است؟ سئوالی که می تواند پژوهشگران و دست اندرکاران امر را در اتخاذ سیاست های راهبردی تر و اثربخش تر یاری نماید.
روش شناسی تحقیق
تحقیق حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه مبنایی مدل پارادایمی اشتراوس کوربین به تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت پرداخته است . در این تحقیق نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است . اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 31 نفر بود (جدول 1). در این روش محقق پس از استخراج 31 مصاحبه های عمیق از (جامعه تحت مطالعه) پرسش هایی در محورهای سه گانه «چیست»، «چرا» و «چگونه» با در نظر گرفتن الزامات مربوط به تنظیم مدل پارادایمی در باب پدیده مورد مطالعه (نقش عوامل کلیدی صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش) پرسیده است . شرکت کنندگان در طیف سنی میان20 تا 60 ساله قرارداشتند مدت مصاحبه با مربیان، مدیران بانکی، کارشناسان ورزشی و باشگاههای لیگ برتر، 30 دقیقه بوده است. در این تحقیق اهداف پژوهشی به مشارکت کنندگان تبیین و به آنها در خصوص محرمانه بودن مصاحبه (ضبط صدای مصاحبه شوندگان) و حفظ رازداری، اطلاعات شخصی که هویت مصاحبه شوندگان را افشا نکند اطمینان خاطر داده شد و به منظور ارتقاء ضریب اطمینان حفظ اطلاعات شخصی افراد حتی محتوای مصاحبه ها توسط پژوهشگر تایپ و در فایل های مخصوص نگهداری شده است. پس از آن داده های گردآوری شده با توجه به شیوه کدگذاری که اشتراوس کوربین توسعه داده اند (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی) کدگذاری گردید. طی این سه مرحله کدگذاری داده ها (جدول 4، جدول 5 ، جدول 6) ، به تدریج از دل کدها، مفاهیم، از دل مفاهیم مقوله ها، و از دل مقوله ها نظریه استخراج شد. این پارادایم در برگیرنده ی ابعادی چون: عوامل علی، پدیده، شرایط زمینه ای، شرایط میانجی، کنش یا راهبردهای کنش و پیامدهاست.
قابلیت اعتماد
دستیابی به اعتماد (معادل اعتبار در تحقیقات کمی) در پژوهش حاضر به چند روش صورت گرفت:
ا-استفاده از تکنیک ممیزی: در این روش چند متخصص و صاحب نظر که درکار کیفی تجربه داشتند بر مراحل مختلف کدگذاری، مفهوم سازی، استخراج مقولات و برداشت های محقق نظارت کردند.
۲- زاویه بندی نظری: این شیوه توسط دنزین پیشنهاد شده است. در این شیوه از نظریات و رویکردهای نظری مرتبط با موضوع تحقیق در مرحله توسعه مفاهیم حساس و تنظیم نظام مقولات و نیز برای تحلیل و تفسیر نتایج استفاده می شود (محمدپور، ۱۳۸۸: ۸۵).
۳- ضریب توافقی کاپا: این ضریب ثبات و همبستگی نمرات بین داوران یا ارزیابان مختلف یک موضوع را می سنجد و ضریب توافق نامیده می شود که با ضریب کاپا نشان داده می شود. نتیجه تحلیل نشان می دهد که 104 گویه مورد بررسی قرار گرفته است اندازه توافق ضریب کاپا 0.788 به دست آمده است. مقدار احتمال آزمون نیز به صورتvalue<0.001–P نشان داده میشود. بنابراین به دست می آوریم که داوران در تشخیص گویه ها توافق و همنظر بودن بالایی با همدیگر هستند. در سطح معنیداری 𝛼= .05 فرض صفر رد میشود و فرض مقابل که همنظر بودن داوران می باشد، تایید می شود. آماره Standard Error Asymptotic خطای استاندارد همبسته و ApproximateT آماره T تقریبی است که در مــحاسبه ضریب کاپا به کار میرود. علاوه بر این، در پژوهش حاضر جهت سنجش روایی از معیارهای اسکینر، ادواردز و کوربت (2014) که در جدول شماره 2 به آن اشاره شده است استفاده شد.
جدول(2): روشهای اطمینان از روایی
روشهای اطمینان از روایی | نحوه اجرا در این پژوهش |
درگیری طولانی مدت | افزایش حساسیت نظری، مشارکت عملی و ارتباط با مشارکتکنندگان برای ارزیابی برداشتهای محقق |
مشاهده پایدار | مشارکت عملی محقق و حضور در محیط مشارکت و اکتشاف جزئیات تجارب مشارکت کنندگان |
بازرسی مجدد مسیرکسب اطلاعات | انجام بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت پیشگیری از سوگیری و اطمینان از صحت، توسط محقق و یک همکار (دانشجوی دکتری) آشنا به موضوع مورد پژوهش |
چک کردن با مشارکت کنندگان | بررسی اطلاعات به دست آمده به کمک گروه تحقیق و نظرسنجی از مصاحبه شوندگان در خصوص نتایج |
مثلث سازی | استفاده از منابع متعدد برای جمعآوری دادهها |
مقایسه مستمر | مقایسه دادههای به دست آمده از منابع مورد بررسی با سایر منابع به صورت مستمر در تمام طول تحقیق |
يافته هاي تحقيق
1ـ کد گذاری باز: کدگذاری باز عبارت است از نسبت دادن کدهای مفهومی و مقوله ای به هر کوچک ترین واحد معنادار از محتوای متنی هدف که در جدول 3 به عنوان نمونه کد گذاری باز بیان شده است.
جدول(3): کد گذاری باز
گزاره منظقی (کد اولیه) | متن مصاحبه | نشانگر |
وابستگی به دولت | باشگاهها نباید وابسته به دولت باشد در حال حاضر کل باشگاههای کشور وابسته هستند | P3 |
عدم درامد زایی | باشگاههای فوتبال کشو درامد زا نیستند و اکثراً از بخش دولتی بودجه میگیرند | P8 |
عدم تعریف باشگاه داری | در ایران هنوز تعریفی از باشگاه داری نشده است. و در حال حاضر مقدمات اولیه ان تکمیل و در حال بررسی است | P9 |
گردش مالی شقاف | خیلی از باشگاههای فوتبال بخصوص لیگ برتر که بیشتر مورد توجه است گردش مالی شفافی ندارند | P5 |
تراز مالی مثبت | باشگاههای فوتبال برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه بدهند باید تراز مالی مثبتی داشته باشند | P15 |
واگذاری باشگاه در بورس | باشگاههای فوتبال باید بهصورت شرکت سهامی در بورس واگذار شوند که این در ایران اصلاً صورت نگرفته است | P8 |
خصوصی سازی باشگاهها | باشگاههای فوتبال ایران باید بهصورت خصوص اداره شوند تا بتوانند درامد زایی داشته باشند | P12 |
مشخص نبودن منابع درامد | در بسیاری از باشگاه کشور منابع درامد مشخص نیست و فضای تجاری وجود ندار | P5 |
عدم دخالت دولت | دولت نباید در امور باشگاهها دخالت کند بلکه فقط باید بستههای حمایتی ارائه دهد | P6 |
عدم تعریف صنعت فوتبال | صنعت فوتبال هنوز تعریف نشده است و هنوز در کشور ما فوتبال بهصورت یک صنعت در نیامده است و قانونگذار باید این خلأ را پرکاند | P9 |
عدم تعریف ساختار درامد زایی | ساختار درامد زایی و تجاری هنوز تعریف دقیقی ندارد | P5 |
2ـ کد گذاری محوری: کدگذاری محوری فرآیند ربط دهی مقوله ها به زیر مقوله هایشان است. این کار بر مبنای یک سرمشق و الگوی جامع و کلی مرسوم به مدل پارادایم انجام گرفت. در این مرحله از کدگذاری علاوه بر گزینش یک مقوله به عنوان مقوله محوری اجزای کدگذاری محوری از قبیل شرایط علّی، پدیده محوری، عوامل زمینه ای ، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدها با استفاده از داده های گردآوری شده به صورت جدول زیر مشخص شدند (جدول4) .
جدول(4): کدگذاری محوری
نشانگر | کد اولیه | مفهوم | مقوله |
---|---|---|---|
P3 | عملكرد شخصي مديران در اعمال قوانين تفسيري بودن قوانين موجود | شفاف سازي آئين نامه ها، قوانين و امور مالی |
شفافيت آئين نامه ها و امور مالي صنعت ورزش |
P12 | سردرگمي در اجراي قراردادهاي بازيكنان | ||
P8 | لزوم اعلام صريح ضوابط مالي | ||
P11 | حق پخش تلویزیون | فعالیت اقتصادی باشگاه | فعالیت اقتصادی |
P8 | عدم درآمد زایی | ||
P5 | عدم تعریف ساختار درامد زایی | ||
P7 | مشخص نبودن منابع درامد | ||
P14 | عدم توانایی سرمایه گذاری باشگاه در بخشهای دیگر | ||
P12 | سرمایه گذاری در ساخت مجتمعهای ورزشی | سرمایه گذاری باشگاهها | |
P9 | عدم تعریف باشگاه داری | عدم تعریف باشگاه داری | تعریف باشگاه داری |
P5 | گردش مالی شقاف | گردش مالی شفاف | گردش مالی شفاف |
P15 | تراز مالی مثبت | ||
P7 | بازاریابی منسجم | فعالیتهای بازاریابی
| بازار یابی
|
P10 | همکاری با صنایع | ||
P3 | بلیط اینترنتی | ||
P10 | تبلیغات محیطی اطراف زمین | ||
P1 | مبارزه با پولشویی | مبارزه با پولشویی و دلالی | مبارزه با فساد اقتصادی |
P4 | مباره با فعالیت دلالی | ||
P6 | حمایت مادی از اعضای باشگاه | حمایت مادی از اعضای باشگاه | حمایت مادی |
P7 | ثبات مدیریتی | ثبات در باشگاه | ثبات در باشگاه |
P9 | ثبات مربی و کادر فنی | ||
P1 | وجود دیپلماسی ورزشی | دیپلماسی و ارتباطات ورزشی |
ارتباط با نهادها و سازمانها |
P4 | ارتباط با نهادهای حوزه بانک داری | ||
P2 | ایجاد ساختار ارتباط باشگاه و دانشگاه و بانک | ||
P13 | همکاری با صدا و سیما و شبکههای اینترنتی | ||
P13 | توجه به مسائل فرهنگی | توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی | مسائل فرهنگی و اخلاقی |
P10 | توجه به مسائل اخلاقی | ||
P10 | وجود برنامه فرهنگی | ||
P8 | عدم دخالت مدیران در امور فنی | عدم دخالت در امور فنی باشگاه | عدم دخالت در امور سایر بخشها |
P14 | دخالت مسئولین سیاسی در باشگاه |
3ـ کدگذاری انتخابی : مهمترین گام در مرحله کدگذاری انتخابی، ترسیم کدهای منتخب ناشی از مقولات علّی، محوری، راهبردی، پیامدی و زمینهای است. جدول زیر الگوی کدگذاری انتخابی منتج از کدگذاری محوری مندرج در سطور بالا را عنوان میدارد (جدول 5).
جدول (5): کدگذاری انتخابی
کد متمرکز | مقوله | نشانگر |
طراحي و استقرار مدل درآمدزايي | تعامل دو طرفه باشگاه ها با بانک ها | P5 |
ايجاد شبكه مشتريان و اعتباربخشي به برند باشگاه هاي فوتبال در بازار | P7 | |
دستيابي به مزاياي استقلال مالي و توسعه آنها | P14 | |
مكانيزم هاي حقوقي- قانوني | ايجاد فرآيند تسهيل در اخذ قانوني مؤلفه هاي درآمدزايي | P6 |
شفافيت آيين نامه ها، قوانين و امور مالي باشگاه ها | P2 | |
طراحي مجدد فرآيندهاي داخلي باشگاه ها | P12 | |
تمرکز بر فرایندهای باشگاه داری | وجود آیین نامهها | P6 |
استفاده از فناوری اطلاعات | P1 | |
برخورداری از حق کپی رایت و مالکیت معنوی (برند باشگاه) | P15 | |
وجود چشم انداز و اهداف روشن | P1 | |
انجام بازیهای با کیفیت | P8 | |
رعایت قوانین بین المللی | P10 | |
آموزش | وجود کانوان هواداران | P5 |
داشتن کمیتههای فنی و تخصصی | P1 | |
استفاده از مشاوران بانکی متخصص در ساختار باشگاه | P15 | |
ايجاد سند راهبردي باشگاه داري حرفه اي | P1 | |
آشنايي با شيوه هاي آموزش | P8 | |
ارائه آموزش هاي ارتباط محور و تعاملي به مديران | P15 | |
تغيير شيو ه هاي آموزش مديران | P14 | |
مكانيزم هاي مؤثّر مديريتي | نقش حمايتي مديران بانکی و باشگا هها در ايجاد تحول | P2 |
نقش پررنگ مديريت منابع انساني بانکی و باشگا ه داري حرفه اي | P11 | |
تأمين و توسعه امكانات و تسهيلات باشگاه ها | P15 | |
مكانيزم هاي مالي و اداري | مدیریت منابع ( هزینه ها و درآمدها ) | P13 |
طراحي مكانيزم هاي پرداخت منطقي و عادلانه | P4 | |
مكانيزم هاي اصلاح ساختار صنعت ورزش | ارتقاء نظام ارزشيابي و كنترل | P16 |
اصلاح ساختار معيوب صنعت ورزش | P11 | |
ايجاد سند راهبردي مؤلفه هاي درآمدزايي صنعت بانکی و ورزشی | P2 | |
مديريت تخصصي صنعت ورزش و بانکی | P17 | |
مكانيزم هاي اصلاح فرهنگ | حذف رانت هاي سياسي در صنعت ورزش و بانکی | P9 |
بازسازي كانال هاي ارتباطي مبتني بر تعامل هاي دو طرفه | P8 | |
تأكيد بر اخلا ق مداري | P2 |
شکل (1): مدل تبیین جامعه شناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی کیفی و با استعانت از روش نظریه مبنایی تلاش می کند مدل پارادایمی از مفهوم تبیین جامعهشناختی نقش صنعت بانکداری بر توسعه صنعت ورزش را از این مفهوم ارائه دهد. براساس یافته های پژوهش حاضر، رویکرد در قالب تعامل هفت مؤلفه اصلی مشخص شده است: بر اساس نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و مقوله بندي آنها، عوامل سیاست زدایي، مدیریت اثربخش و كارآمد، اصلاح ساختار، تجاري سازي، خصوصي سازي، عوامل محیطي، تو سعة منابع انساني، ارتقاء زیر ساختها و توسعة فضاهاي ورزشي استاندارد، طراحي نظام استعدادیابي و استقرار مكانیزم توسعة صنعت بانکداری بر ورزش، به عنوان ده مؤلفة مؤثّر در تو سعة صنعت ورزش ایران شناسایي و استخراج گردید . به طور كلّي شرایط علّي باعث ایجاد و توسعة مقوله اصلي(محوري) مي شود. در این پژوهش «سیاست زدایی» كه متشكل از چندین مقوله است، به عنوان شرایط علّي انتخاب گردید. پدیده محوري یا اصلي اساس و محور فرآیند پژوهش است. با توجّه به تأكید مصاحبه شوندگان و تكرار آن در كدهاي مصاحبهها، مبحث «مدیریت اثربخش و کارآمد» در نهادها و سازمانهای ورزشی به عنوان پدیدة اصلي این پژوهش انتخاب گردید. شرایط علّي باعث اهمیت، ایجاد و توسعة پدیده اصلي ميشود در واقع سیاستزدایي صنعت ورزش، باعث ایجاد مدیریتي اثربخش و كارآمد ميشود. شرایط كنشها و تعاملات بیانگر فعّالیتها و تعاملات هدفداري است كه در پاسخ به پدیده محوري (مدیریت اثربخش و كارآمد) و تحت تأثیر بستر حاكم (عوامل محیطي داخلي و خارجي و توسعة منابع انساني بانکی و ورزشی) و شرایط مداخله گر (توسعة زیرساخت ها و فضاهاي ورزشي استاندارد) ایجاد ميشود. در نظریة توسعة صنعت بانکداری بر صنعت ورزش ایران، این مقوله منجر به پیامد و یا نتیجه ميشود كه همان اجراي راهبردهاست. با اصلاح ساختار تجاری سازی و سپس خصوصی سازی كه به صورت یک فرآیند است ( به این صورت كه اصلاح ساختار لازمة تجاري سازي و تجاري سازي لازمة خصوصي سازي مي باشد)، مي توان در صنعت بانکداری و ورزش ایران، تحولات اساسي ایجاد كرد. به شرایط خاصي كه بر كنش ها و تعاملات تأثیر مي گذارند، بستر گفته مي شود. این شرایط را مجموعه اي از مفاهیم، مقوله ها و متغیرهاي زمینه اي تشكیل مي دهند و در این پژوهش، عوامل محیطي داخلي و خارجي و توسعة منابع انساني كه بستر حاكم بر این نظریه هستند. بر اصلاح ساختار، تجاري سازي و خصوصي سازي به عنوان كنش ها و تعاملات تأثیر مي گذارند. شرایط مداخله گر متشكل از مجموعه اي از متغیرهاي میانجي و واسط هستند كه بركنش ها و تعاملات (اصلاح ساختار، تجاري سازي و خصوصي سازي) تأثیر مي گذارند، این شرایط در مكانیزم توسعة صنعت ورزش ایران شامل: توسعة زیرساخت ها و فضاهاي ورزشی و توسعة نظام بانکی است، مقوله هایي كه بیانگر پیامدهایي هستند كه در اثر اتخاذ كنش ها و تعاملات به وجود مي آیند را پیامد مينامند. بر طبق نظرات نخبگان نمونه آماري پژوهش حاضر از جمله عواملی که باعث توسعه اقتصادي صنعت ورزش می شود، توسعه نهادي، ساختار و مالکیت ورزشی میباشد. درتبین یافته فوق میتوان گفت: در راستاي سیاستهاي کلی اصل 44 دراقتصاد ایران که در سال 1384 توسط مقام معظم رهبري ابلاغ گردید در واقع با هدف اصلاحات ساختاري در ایران صورت گرفت. اهداف این سیاست ها عبارتند از: شتاب بخشیدن به رشد اقتصادي، گسترش مالکیت عمومی، ارتقاي کارایی و بهره وري، افزایش رقابت پذیري، افزایش سهم بخش هاي خصوصی و تعاونی در اقتصاد، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدي فعالیتهاي اقتصادي.... لذا می توان گفت که یکی از حلقه هاي مهم در توسعه نهادي، ساختارو مالکیت صنعت ورزش ایفاي نقش سیاسی دولت با ایجاد انسجام و مشارکت سیاسی در فضاي رقابتی سالم با اعمال قدرت و حاکمیت قانون است. که این یافته با پژوهش محمدي و همکاران (1395) همخوانی دارد(MOHAMMADI et al., 2019). توسعه نیروي انسانی درحوزه صنعت ورزش از دیگر یافته هاي این پژوهش است. بدون شک عامل توسعه سازمان هاي مبتکردر اختیار داشتن منابع انسانی خلاق است که می تواند در سایه مدیریتی هوشمند، سازمان فراگیرنده، ساختارهاي انعطاف پذیر امکان پاسخگویی به نیازهاي داخلی ورود به صحنه جهانی را فراهم آورد.
در اکثر تحقیقات اقتصادی دوعامل سرمایه و منابع انسانی همزمان وبصورت مکمل مورد بررسی قرار می گیرد با توجه به جنبه های اقتصادی صنعت ورزش امروزه در حیطه تحقیقات ورزشی نیاز به مطالعه نیروی انسانی و سرمایه درکنار یکدیگر امر ضروری بنظر میرسد با توجه به جمعیت جوان ایران وبا توجه به تمایل بسیار زیاد این گروه به انجام فعالیتهای ورزشی به نظر میرسد که کمبودی در نیروی انسانی و سرمایه در ورزش وجود داشته باشد. آموزش دادن نیروی انسانی متخصص یکی از مقوله های موثر درمولفه منابع انسانی در بخش راهبردها بود. جلالی و همکاران (۱۳۹۷)در پژوهش خود به نتایج همسانی با نتایج حاضر در مورد نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش اشاره کردند(Jalayee, Bakhshandeh, Esmaili, & Rasooli, 2018). از دیگر یافتههاي پژوهش توسعه رسانه اي است. نتایج یافتههای صوفی و شعبانی (1393) حاکی از این است که توسعه و افزایش منابع مالی در ورزش بر اثر تعامل با رسانههاي گروهی است و اقتصاد و ورزش به مددگسترش رسانه ها، با یکدیگر تعامل داشته و سبب تجاري شدن ورزش می گردند(rezaei soufi & Shabani, 2014). این یافته با یافته پژوهش حاضر همخوانی دارد. امروزه بسیاري از بانک ها به حمایت مالی از ورزش میپردازند و هرکدام از آنها براي خود اهداف و دلایلی از ورود به این عرصه دارند. هرچند حمایت مالی از ورزش مشکلاتی را در بر دارد اما موجب دستیابی حامیان به منافع و دستاوردهایی نیز می گردد، لذا می توان با در نظر گرفتن اهداف ترویج رسانهاي بانک ها در زمینه ي حمایت مالی از ورزش و همچنین تقویت دستاوردهاي ترویج رسانهاي که از این طریق کسب می کنند باعث جذب هر چه بیشتر بانک ها به عنوان حامیان به سمت ورزش شد و نیز با مدنظر قرار دادن تنگناهاي ترویج رسانه اي و تلاش در جهت حذف آنها باعث حفظ حامیان حاضر و تسهیل ورود دیگر حامیان به این عرصه گردید. در مجموع نگاهی به مطالعات اخیر نشان می دهد برنقش سه عنصر ذینفعان، رویهها و فرآیندهای در فرایند توسعه ورزش، برمبنای مطالب بیان شده تاکنون کشورهای مختلف دنیا به منظور دستیابی به توسعه در بخش ورزش،در مقاطع زمانی مختلف، راهبرد متفاوتی را به کار گرفته اند درایران نیز در سالهای گذشته برنامه های متعددی توسط نهادهای مختلف و مرتبط با بخش ورزش طراحی شده است اما به دلیل عدم منابع مالی کافی از اجرا و ازکارایی لازم برخوردار نبوده است، نگاهی به وضعیت ورزش قهرمانی و مدالهای کسب شده در ادوار مختلف المپیک از لندن ۱۹۴۸تا ۲۰۲۰ تنها ۲۴مدال طلا بوده است و در ورزش همگانی درصد بسیاری از مردم ایران فعالیت بدنی ندارند نشان می دهد مدل توسعه ورزش درایران جذب حامیان مالی از جمله نقش بانکها نادیده گرفته شده است. براساس نتایج این تحقیق ذینفعان توسعه ورزش ایران درسه سطح کلان، میانی، خرد شناسایی شده اند ذینفعان کلان شامل حاکمیت، قوای سه گانه و در مجموع سیاستگذاران ورزشی اند، ذینفعان میانی شامل سازمانهای مرتبط با ورزش از جمله وزارت ورزش، فدراسیونها، باشگاهها، هیات ها،کمیته ملی المپیک، آموزش و پرورش و ذینفعان خرد شامل مشارکت کنندگان، مصرف کنندگان ورزش اند از جمله نخبگان و قهرمانان ورزشی ،عامهی مردم، فروشندگان و تجهیزات ورزشی، هواداران پس مدیریت و سرمایه گذاری دو دلیل عمده برای روند تلاش های توسعه ی ورزش در ایران است ،توسعه نظام مالی از طریق نظام بانکی و حامیان مالی و مولفه های آن شامل درک ضرورت تامین منابع مالی، توزیع مناسب منابع مالی، شناسایی و توسعه تامین کنندگان و درآمدزایی از رویه های توسعه ورزش درایران است. کیم10 (۲۰2۰) حمایت مالی را عمده ترین عامل توسعه ورزش میداند(Kim et al., 2020). همچنین بوچر11 (201۹) اظهار می دارد تامین بودجه کافی برای توسعه موثر ورزش امری ضروری است. درایران نگاه عمومی به فدراسیونهای ورزشی و وابستگی آنها به بودجه دولتی چالشی است که ورزش کشور با آن مواجه است از سوی دیگر توزیع مناسب منابع مالی نیز از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد(Anderson-Butcher, 2019). یکی دیگر از رویه های شناخته شده برای توسعه ورزش ایران فراهم کردن زیرساخت فیزیکی ورزش در سه بخش است توسعه ورزش نخبه، توسعه استعدادهای ورزشی و توسعه مشارکت عمومی در ورزش است. از توسعه ورزش در تحقیق حاضر در بلندمدت سبب سه دسته پیامد در محیط جامعه می شود.پیامدهای فرهنگی اجتماعی (بهبود سبک زندگی، تسهیل اجتماعی سازی، انسجام اجتماعی، کنترل اجتماعی، تاثیر مثبت روانی و شادی) پیامدهای اقتصادی (مشاغل ورزشی، صادرات ورزشی، سرمایه گذاریهای بزرگ ورزشی، لوازم و تجهیزات، حمایت باشگاهها از مولفه های اقتصادی وکسب درآمد، گردشگری و جذب گردشگر،سرمایه گذاری در زیر ساخت ها ،بازسازی و نوسازی شهری و روستایی، افزایش سلامتی و کاهش هزینههای بیماری)و پیامدهای سیاسی (استراتژی قدرت نرم کشور ،آشتی بین دوملت، تقویت روابط بین المللی، تقویت هویت وغرورملی) که با یافتههای کوهکن و همکاران12( ۲۰۱9) همسویی دارد(Koohkan, 2019). بطور کلی برای توسعه موثر ورزش در کشور نیاز است. در ابتدا ذینفعان کلان سیاستهای صحیح و لازم را در این زمینه اتخاذ کنند و ذینفعان میانی از جمله سازمانهایی که بطور مستقیم و غیر مستقیم در توسعه ورزش نقش دارند این سیاستها را در قالب (توسعه های منابع انسانی، مدیریت، نظام مالی، تجهیزات و تسهیلات، فرهنگی،نهادی و توسعه سیستم رقابت) و سه فرآیند جذب، نگهداری و پرورش تعریف و عملیاتی کنند تابه این ترتیب فرصت ها، ساختار و بسترهای لازم برای مشارکت بانکها، حامیان مالی، مصرف کنندگان حقیقی، مجازی وحقوقی ورزش را فراهم آورند. در شرایط امروزی باشگاهای حاضر در جام باشگاه های آسیا ازجمله استقلال تهران از منابع کافی برخوردار نیستند و برای عدم پرداخت حقوق و دستمزد کادر فنی از جمله مربیان و بازیکنان خارجی از جام باشگاههای آسیا به دلیل شکایت آنان در مجمع بین المللی ورزشی حذف می شوند و عدم پرداخت در سررسید معین به بازیکنان و مربیان خارجی سبب کنار گذاشته شدن این تیم ها از رقابت های آسیایی است. پس بانکها و حامیان مالی با تامین نقدینگی در سررسید های معین می توانند نقش مهمی در عدم حذف این تیم ها داشته باشند. در راستای اهداف پژوهش و تحلیل داده ها، شرایط فعلی درآمدها، موانع و راهکارها شناسایی شدند،کمک های دولت و حامیان مالی از جمله سیستم بانکی بخش اعظمی از منبع درآمدی می باشند که خلأهای قانونی و نقش مدیریت و همچنین اصلاحات قانونی، تدوین برنامه های راهبردی و اقتصادی، ساخت و بازسازی ورزشگاه ها مهمترین راهکارها شناسایی شده این پژوهش است بنابراین باتوجه به کمبود منابع مالی فدراسیونهای ورزشی، رویکرد راهبردی اقتصادی به منظور توسعه درآمدزایی تقویت و گسترش ارتباط با بانک ها ضروری بنظر می رسد.
منابع:
Askarian, F. (2018). Sports Economics. Tehran: Mabani Publications.(Persian)
Frey, J. H., & Eitzen, D. S. (2020). Sport and Society, Annual Review of Sociology. 17, 503-522.
Haji Vand, M. (2017). Privatization of Football: Duniya Ekhtaz Publications. (Persian)
Hernandez, R. A. (2002). Managing sport organizations: Human Kinetics.
rezaei soufi, M., & Shabani, A. (2014). Investigating the impact of mass media on providing financial resources in sports, communication management in sports media. 1(3), 43-49. (Persian)
Yosofie Zarandi, M. h., Sharifian, E., & ghahraman tabrizi, k. (2016). Barriers of Competitiveness Products Internally At Comparison With Samples Foreign In the manufacturing sector in sports industry of iran %J Contemporary Studies On Sport Management. 6(11), 73-83. doi:10.22084/smms.2016.1613(Persian)
Sociological explanation of the banking industry on the development of the sports industry
Reza Sadeghpour 1, Mohammad Reza Esmaeili2*, Tayyebe Zargar 3
1- PhD student in sociology of sports, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran
2- Associated Professor, Department of Sports Management, Center Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran.
3-Associated Professor Department of Sports Management in Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran
*dr.m.esmaeili@gmail.com
Received: 2023-05-16 Accepted: 2023-09-05 Published: 2024-02-20
Abstract
The present study aims to identify and understand the sociological phenomenon of the banking industry on the development of the sports industry with a qualitative approach based on the method of basic theory and attempts a paradigm model of the banking industry concept on the development of the sports industry based on mental perceptions and interpretations of actors. To present this concept in the sports and banking community. Participants in this study are 31 bank managers, sports experts who have been selected in person and voluntarily using theoretical and judgmental sampling methods. Using open and semi-structured interviews, research data have been collected based on the three axes of question (what and why and how). A set of primary themes were collected during the open coding process and categories were extracted from their ventricles. Then, in the axial coding stage, the link between the categories under the headings of causal condition, axial phenomenon, strategic category, contextual condition, mediator category and consequence category was set in the form of Corbin Strauss paradigm model. The research results were divided into 7 main categories and 39 subcategories and in the stage of selective coding, the components of the coding paradigm were explained, and the theory was created. The findings showed that whenever the economy and sports interacted with each other with the help of media expansion, the so-called commercialization of sports took a new form; this interaction has mutual benefits for the institution of sports and economy.
Keywords: sports industry, banking industry, club management, development, resource equipping
[1] 3 Melnick
[2] 2 Talcott Parsons
[3] 3 Karl Heinrich Marx
[4] 1 Jurgen Habermas
[5] 2Anthony Giddens
[6] 3 Paul Michel foucault
[7] 2 Hapuka
[8] Frey 3
[9] Hernandez 4
[10] 1Kim
[11] 2Butcher
[12] 3Koohkan