نقش مهارتهای ارتباطی مربیان کشتی استان همدان در موفقیت کشتیگیران آزادکار
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیرضا رضائی 1 , جواد شهلایی باقری 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی .
2 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: مهارت ارتباطی, مربی, موفقیت, کشتی,
چکیده مقاله :
روش ﺗﺤﻘﯿﻖ حاضر توصیفی و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کشتیگیران آزادکار برتر ردههای سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان استان همدان در سال 1400 تشکیل دادهاند. نمونه آماری برابر با 120 نفر بودند (نفرات برتر 3 رده در 10 وزن). روش نمونهگیری با توجه به اینکه جامعه آماری محدود و کم بود بهصورت کل شمار در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری تحقیق دو پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و موفقییت sss (1394) بود که پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 9/0 و 89/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادها توسط نرم افزار spss با استفاده از روشهای توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و روشهای استنباطی همچون آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون آماری همبستگی پیرسون در سطح معنیداری 05/0 p< و آزمون F تحلیل شد. نتایج تحقیق بیان میکند مهارتهای ارتباطی مربیان اثر مثبت و معنیداری بر موفقیت کشتیگیران دارد. بر این اساس هر سه مهارتهای ارتباطی یعنی مهارت شنود موثر، مهارت کلامی موثر و مهارت بازخورد مثبت مربیان باعث موفقیت کشتیگیران میگردد. طبق نتایج تحقیق، نحوه ارتباط بین مربی و کشتیگیر و تلاش مربی برای ایجاد رابطهای موثر با کشتیگیر سبب موفقیت آنان میشود. بنابراین پیشنهاد میشود تا مربیان در کار خود توجه بیشتری به مهارتهای ارتباطی با کشتیگیران داشته باشند.
The current research method was descriptive and correlation type, which was implemented in the field. The statistical population of the research is made up of all the best freestyle wrestlers of the youth, youth and adult age groups of Hamedan province in 1400. The statistical sample was equal to 120 people (top 3 categories in 10 weights). Considering that the statistical population was limited and small, the sampling method was considered as a total number. The measurement tools of the research were two questionnaires of Barton J.E. communication skills (1990) and sss success (2014), whose reliability was obtained using Cronbach's alpha method as 0.9 and 0.89, respectively. Data analysis was analyzed by spss software using descriptive methods such as frequency distribution, frequency percentage, mean and standard deviation and inferential methods such as Kolmogorov Smirnov test, Pearson correlation statistical test at significance level p<0.05 and F test. The results of the research show that the communication skills of coaches have a positive and significant effect on the success of wrestlers. Based on this, all three communication skills, i.e., effective listening skills, effective verbal skills, and positive feedback skills of coaches make wrestlers successful. According to the results of the research, the way of communication between the coach and the wrestler and the coach's effort to create an effective relationship with the wrestler is the reason for their success. Therefore, it is suggested that coaches pay more attention to communication skills with wrestlers in their work.
_||_