تحلیل تأثیر سواد رسانهای بر رضایت ورزشکاران با نقش تعدیلگر تعهد حرفهای و مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی، لیگ برتر والیبال)
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیحامد عبادی باربین 1 , سعید صادقی بروجردی 2 , رضا صابونچی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، ایران
3 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کلید واژه: سواد رسانهای, رضایت ورزشکاران, مسئولیت اجتماعی, تعهد حرفهای,
چکیده مقاله :
تحقیق پیش رو با هدف تحلیل تأثیر سواد رسانهای بر رضایت ورزشکاران با نقش تعدیلگر تعهد حرفهای و مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی، لیگ برتر والیبال) انجام گرفت. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل ﻛﻠﻴﻪ ورزشکاران، سرپرستان و مربیان ﻟﻴﮓ ﺑﺮﺗﺮ والیبال اﻳﺮان (14 ﺗﻴﻢ و ﻫﺮ ﺗﻴﻢ 19 ﻧﻔﺮ) ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ در ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻟﻴﮓ ﺑﺮﺗﺮ ﺳﺎل 1400 ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ میپرداختند (266 نفر). نمونهگیری کل شمار بوده و تعداد 241 پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای سواد رسانهای، رضایت ورزشکاران، مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفهای بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جدول و نمودارهای فراوانی و فراوانی نسبی ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آنها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SmartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای بر مسئولیت اجتماعی، رضایت ورزشکاران و تعهد حرفهای آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفهای بر رضایت ورزشکاران تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین میتوان جمعبندی نمود با توجه به معنادار شدن همه روابط موجود در مدل پژوهش، متغیرهای مسئولیت اجتماعی و تعهد حرفهای، متغیر میانجی برای رابطه سواد رسانهای و رضایت ورزشکاران میباشد.
The present research was conducted with the aim of analyzing the effect of media literacy on the satisfaction of athletes with the moderating role of professional commitment and social responsibility (case study, volleyball premier league). The current research is a descriptive research of the correlation type and based on structural equation modeling, and in terms of its purpose, it is considered a part of applied research. The statistical population of the research included all the athletes, supervisors and coaches of the top volleyball league of Iran (14 teams and 19 people in each team) who competed in the top league competitions in 1400 (266 people). Sampling was the total number and 241 questionnaires were returned correctly. The measuring tools of the research included media literacy questionnaires, athletes' satisfaction, social responsibility and professional commitment. In order to analyze the collected data, descriptive and inferential statistics methods were used. In the descriptive statistics section, tables and graphs of frequency and relative frequency of demographic characteristics of research participants, mean and standard deviation were used. In the inferential statistics section, structural equation analysis was used with the help of SmartPLS version 2 software in order to investigate the effect of research variables on each other and to design a communication model between them. The results showed that media literacy has a positive and significant effect on social responsibility, athletes' satisfaction and their professional commitment. Social responsibility and professional commitment have a positive and significant effect on the satisfaction of athletes.
_||_