ارزیابی پروژه قطار شهری کرمانشاه بر اساس سیستم حمل و نقل پایدار شهری
محورهای موضوعی : معماریروژین مرزی 1 , سیده سپیده قلمرو 2 , گلشن عباسپور 3
1 - گروه شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - کارشناسی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران
کلید واژه: رویکرد حمل و نقل پایدار, قطارشهری, کرمانشاه, ارزیابی, سیستم حمل و نقل,
چکیده مقاله :
سیستم حملونقل شهری از اساسیترین بخشهای یک شهر میباشد. پایش سیاستگذاری و برنامهریزی سیستمهای حملونقل شهری بر اساس سیستم حملونقل پایدار شهری از نیازهای اساسی متولیان طرحهای حملونقل میباشد که امروزه موردتوجه کشورهای توسعهیافته میباشد. این پژوهش باهدف ارزیابی پروژه قطار شهری کرمانشاه بر اساس سیستم حملونقل پایدار شهری صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بوده و جزء تحقیقات کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر کرمانشاه و حجم نمونه برابر با 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. اعتبار ابزار گردآوری دادهها بر طبق آزمون آلفای کرونباخ برابر با 91/0 به تأیید رسیده است. تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش با دو نرمافزار SPSS و Amos صورت گرفته و در تحلیل دادهها با توجه به ماهیت فرضیات از آزمون تی تکنمونهای و مدل عاملی تأییدی مرتبه اول استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که قطار شهری کرمانشاه هیچیک از شاخصها و ابعاد سیستم حملونقل شهری پایدار را پوشش نمیدهد و اعداد بهدستآمده در تحلیل آن از حد استاندارد تعریف طیف پایینتر میباشد. در بعد منظر شهری از دیدگاه شهروندان کمترین آسیب به شهر خواهد رسید و در بعد مشارکت مردمی و در نظر گرفتن شهروندان بهعنوان استفادهکنندگان از فضا در پایینترین وضعیت قرار دارد. با توجه به تحلیل صورت گرفته توسط محققان مشخص شد که پروژه قطار شهری کرمانشاه ازنظر منظر شهری نیز در وضعیت مساعدی به سر نمیبرد و سبب از بین رفتن هویت شهر خواهد شد.
Transportation system is one of the main parts of a city. Policy monitoring and planning of urban transportation systems based on sustainable urban transportation system are the basic needs of transportation projects, which are considered to be the concern of developed countries. The aim of this study is to evaluate the project of the city of Kermanshah on the basis of sustainable urban transportation system. The research method in this study is the kind of survey method using a questionnaire and is considered one of the applied research. Statistical population of this study is citizen of Kermanshah and sample size of 384 people. Sampling method is available in this study. The validity of the data collection tool according to Cronbach's alpha test was confirmed by 91. To analyze the data of this study, SPSS and AMOS are used and data analysis has been used to analyze the nature of hypotheses using t - test and first - order confirmatory factor model. The results of this study showed that the city train of Kermanshah province does not cover any of the indicators and dimensions of the sustainable urban transportation system and the numbers obtained in its analysis range from the standard limit definition. In dimension of urban landscape, citizens view the least damage to the city, and then public participation and consideration of citizens as users of space are at the lowest in the situation. According to the analysis by researchers, the city train project of Kermanshah in terms of urban landscape is also in a good condition and will cause the identity of the city identity.
الفتی, ناصر., دل انگیزان , سهراب., & سهیلی, کیومرث. (1395). ارزیابی اقتصادی و اجماعی پروژه منوریل کرمانشاه. ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری.
تقوایی, مسعود., & سجادی, مسعود. (1394). ارزیابی و تحلیل شاخص های حمل و نقل پایدار شهری(مطالعه موردی شهر اصفهان). معماری و شهر پایدار،سال چهارم،شماره اول.
سازمان حمل و نقل و ترافیک استان کرمانشاه. (1385). طرح جامع حمل و نقل. کرمانشاه: کرمانشاه.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه. (1396). سالنامه آماری استان کرمانشاه سال 1395/معاونت آمار و اطلاعات. تهران: سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز اسناد، مدارک و انتشارات.
شاهینی فر, مصطفی., پاهکیده, اقبال., & چاره جو, فرزین. (1396). ارزیابی شاخص های پایداری در حمل و نقل شهری با استفاده از روش تاپسیس(مطالعه موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری, دوره 5, 671-686.
قلی پور, سیاوش. (1397). تکه پارگی، مونوریل و حیات شهری در کرمانشاه. پژوهش های انسان شناسی ایران, دوره 8، شماره 1.
References
bongardt, schmid, huizenga, litman. (2011). sustainable transport evaluation. GIS, federal ministry for the environment, nature conservation and nuclear safety.
Carmona, Matthew. (2006). Public Places-Urban Spaces: The Dimentions of Urban Design. New York: Elsevier.
EUROPEAN COMMISION. (2013). A CONCEPT FOR SUSTAINABLE URBAN MOBILITY PLANS.
Gudmundsson, Henrik. (2016). Indicators for Sustainable Urban Transport in Europe Overview and examples. Planning and Assessment of Urban Transportation Systems,22-23, Kathmandu, Nepal.
Rupprecht Consult. (2019). Guidelines for Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan. Second Edition.
Santos, Ribeiro. (2013). The use of sustainability indicators in urban passenger transport during the decision-making process: the case of Rio de Janeiro. Brazil. Current Opinion in Environmental Sustainability, 5(2), 251-260.
Vasiliki, MariaPerraa., Alexandros, , Sdoukopoulos., & Magda, Pitsiava-Latinopouloua. (2017). Evaluation of sustainable urban mobility in the city of Thessaloniki. 3rd Conference on Sustainable Urban Mobility, 3rd CSUM 2016, 26 – 27 May 2016, Volos, Greece.
Zheng, Jason., W.Garrick, Norman., Atkinson-Palombo, Carol., Chris, McCahill., & Wesley , Marshall. (2013). Guidelines on developing performance metrics for evaluating. Research in Transportation Business & Management, 7, 4-13.
Zhou, Jiangping. (2012). Sustainable Transportation in the US: A Review of Proposals, Policies, and Programs since 2000. Frontiers of Architectural Research, Vol. 1, No. 2, 150–165.
_||_