بررسی وضعیت معیارهای قابلیت پیاده مداری در سطح محلات شهری (نمونه موردی محله شمس آباد شهر ملایر)
محورهای موضوعی : معماریمعصومه طاهری 1 , سعید یزدانی 2
1 - گروه شهرسازی، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه ازاد واحد همدان،همدان،ایران
2 - گروه شهرسازی،دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه آزاد واحدهمدان، همدان،ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی: پیاده مداری, شهر ملایر, شاخص اجتماعی, استاندارد های شهری,
چکیده مقاله :
چکیدهیکی از پراهمیت ترین شاخصهای مورد نظر در استاندارد شهری توجه به شاخصه کالبدی و اجتماعی می باشد که از مهمترین عوامل در تبیین این شاخص ها توجه به اصول استاندارد پیاده مداری در پیاده راه های شهرها می باشد. از همین رو ، در این پژوهش به بررسی وضعیت معیارهای قابلیت پیاده مداری در محله شمس آباد شهر ملایر پرداخته شده است. شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به روش همبستگی دو متغیر و دو معیاره پیرسون انجام گرفته است. یافته های تحقیق بیانگر آنست که محله شمس آباد ملایر از نظر منظر ، کیفیت محیطی و پایین بودن استاندارد های کالبدی مشکلات عدیده ای را ایجاد نموده است. در این راستا میتوان گفت مهمترین مساله برای بهبود وضعیت فعلی و نزدیکتر کردن شرایط محدوده محله شمس آباد شهر ملایر به یک محور پیاده مدار استاندارد، ایجاد کاربریهای فعال 24 ساعته به همراه فضاسازی در داخل این مسیر میباشد. همچنین توجه به همه شمول بودن مسیر یعنی قرار دادن امکانات دسترسی برای معلولین، کودکان، زنان و ... نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.کلمات کلیدی: پیاده مداری، استاندارد های شهری، شاخص اجتماعی، شهر ملایر
AbstractOne of the most important indicators in the urban standard is attention to the physical and social characteristics, which is one of the most important factors in explaining these indicators to the principles of pedestrian standard in urban sidewalks. Therefore, in this study, the status of pedestrian capability criteria in Shamsabad neighborhood of Malayer city has been investigated. The method of data collection was a questionnaire and data analysis was performed according to the two-variable correlation method and two Pearson criteria and Friedman test. Findings indicate that Shamsabad Malayer neighborhood has created many problems in terms of landscape, environmental quality and low physical standards. For this reason, it can be said that the most important issue to improve the current situation and bring the conditions of Shamsabad neighborhood of Malayer closer to a standard pedestrian axis, is to create active 24-hour uses along with creating space inside this route. Also, attention should be paid to the universality of the route, ie the provision of access facilities for the disabled, children, women and etc.Keywords: Pedestrian, urban standards, social index, Malayer cit
اپیلیارد، د (1382)، خیابانها میتوانند باعث مرگ شهرها شوند (رهنمودهایی برای طراحی خیابان در شهرهای جهان سوم)، ترجمه: نوین تولایی. فصلنامه آبادی، شماره 39.
برک پور، ناصر، (1380)، پایداری هویت در محلههای مسکونی، مجله شهرداریها، (25).
جعفری، کامران رضایی؛ ملکی، سعید؛ گشتیل، معصومه (1397)، ارزیابی قابلیت پیاده مداری فضاهای شهری با رویکرد نوشهرگرایی نمونه موردی: محله کیانپارس در شهر اهواز. فصلنامه مطالعات عمران شهری، 2(6).
ربانی خوراسگانی، علی، صدیق اورعی، غلامرضا، خنده رو، مهدی، (1388)، بررسی سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر بر شکل گیری آن در سطح محله. دو فصلنامه علوم اجتماعی، 6(2).
روستایی، شهریور، ناصری، رقیه (1398)، ارزیابی قابلیتهای پیاده مداری معابر بافت تاریخی شهر مراغه، فصلنامه بومشناسی شهری، سال دهم، شماره 1.
سلطانی، علی (1390)، مباحثی در حملونقل پایدار شهری شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول.
شوای، فرانسواز (1375)، شهرسازی تخیلات یا واقعیت، ترجمه سیدمحسن حبیبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
قنبری، ابوالفضل،هادی، الهام،هادی، الناز، (1399)، بررسی تطبیقی پیاده راههای تربیت و ولیعصر شهر تبریز از منظر مؤلفههای پیاده مداری، فصلنامه آمایش محیط، شماره 50.
کاغذلو، زهرا، لادن مقدم، علیرضا، اکبری، سعید (1400)، ارزیابی تأثیرات کیفیت منظر شهری در ارتقای پیاده مداری در فضاهای عمومی شهری در شهر رامیان، فصلنامه علمی پژوهش و برنامه ریزی شهری، 11(40).
معینی، سید محمد مهدی (1390)، شهرهای پیادهمدار، انتشارات آذرخش.
Foster, S., Giles-Corti, B., & Knuiman, M. (2011). Creating safe walkable streetscapes: Does house design and upkeep discourage incivilities in suburban neighborhoods? Journal of Environmental Psychology, 31(1), 79-88.
Kovacs.S (2016). “Increased pedestrian safety”. North Point Press: A Division of Farrar, Straus and Giroux. New York, US
Litman, T., 2004, Economic value of walkability, World Transport Policy and Practice, Vol. 11, No. 1, PP. 0-11.
Noriko Ishikawa, Mototsugu Fukushige (2012), Effects of street landscape planting and urban public parks on dwelling environment evaluation in Japan, Original Research Article Volume 11, Issue 4, Pages 351-478Pages.
Stephanie Pincetl, Paul Bunje (2012), Tisha Holmes An expanded urban metabolism method: Toward a systems approach for assessing urban energy processes and causes, Original Research ArticleLandscape and Urban Planning, Volume 107, Issue 3, 15 September, Pages 193-202.
Wang, R. Lu, Y. Zhang, J. Liu, P. Yao, Y. & Liu, Y. (2020). The relationship between visual enclosure for neighbourhood street walkability and elders’ mental health in China: Using street view images. Journal of Transport & Health
Wang, Y, Chau.C.K, Leung,T.M (2016). A review on the effects of physical built environment attributes on enhancing walking and cycling activity levels within residential neighborhoods
Zakaria, J. & Norsidah, U., 2014, Comfort of walking in the city center of Kuala Lumpur, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 131, No. 3, PP. 110–100
Zhou, H. He, S. Cai, Y. Wang, M. & Su, S. (2019). Social inequalities in neighborhood visual walkability: Using street view imagery and deep learning technologies to facilitate healthy city planning. Sustainable Cities and Society.
_||_