الگوی روابط علی و معلولی بین معیار های روانشناختی شایستگی مدیران شرکت های خصوصی با استفاده از روش دیمتل فازی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانی
1 - روانشناسی بالینی ،واحد ارسنجان،دانشگاه آزاد اسلامی،ارسنجان،ایران
2 - مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه آزاد سیرجان ،سیرجان،ایران
کلید واژه: دیمتل فازی, شایستگی, روانشناختی, مسئولیت پذیری,
چکیده مقاله :
پژوهش ها نشان می دهند که عوامل شایستگیهای روانشناختی به صورت مستقیم و موثر بر کارایی مدیریتی در سازمان تأثیر میگذارند این پژوهش به بررسی شایستگیهای روانشناختی مدیران سازمان با استفاده از روش دیمتل فازی پرداخته است. دادهها از مشارکتکنندگانی جمعآوری شدند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند. با استفاده از ادبیات پژوهش مولفههای شایستگیهای روانشناختی پس از شناسایی عوامل مورد تحلیل قرار گرفتند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، روابط علی و معلولی و تأثیر عوامل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شایستگیهای روانشناختی مدیران شامل مسوولیت پذیری ، اعتماد به نفس، ارتباطات بین فردی، خودکنترل، انعطافپذیری، خلاقیت و ابتکار و خودپنداره میباشند در این تحقیق، مسئولیت پذیری از بیشترین تاثیر گذاری برخوردار است و ارتباطات بین فردی از بیشترین تاثیر پذیری برخوردار است. اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، خلاقیت و ابتکار، خودپنداره، خودکنترلی نیز در درجات بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. در این تحقیق، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خودپنداره، خودکنترلی علی بوده و انعطاف پذیری، خلاقیت و ابتکار، ارتباطات بین فردی معلول به حساب می آیند.در کل، این پژوهش نشان داد که افزایش شایستگیهای روانشناختی مدیران در سازمانها میتواند بهبود عملکرد آنها و همچنین بهبود عملکرد کل سازمان را به همراه داشته باشد.
Research shows that psychological competency factors have a direct and significant impact on managerial performance in organizations. This study examined the psychological competencies of organizational managers using the Fuzzy DEMATEL method. Data were collected from participants who were selected through purposive sampling. After identifying the analyzed factors using research literature, the components of psychological competencies were examined, and the cause-and-effect relationships and the impact of the factors under study were assessed using the Fuzzy DEMATEL technique. The results of the study showed that the psychological competencies of managers include responsibility, self-confidence, interpersonal communication, self-control, flexibility, creativity and initiative, and self-awareness. In this research, responsibility has the greatest impact, followed by interpersonal communication. Self-confidence, flexibility, creativity and initiative, and self-awareness have a secondary impact. Responsibility, self-confidence, self-awareness, and self-control are the causal factors, while flexibility, creativity and initiative, and interpersonal communication are the effect factors. Overall, this research demonstrates that increasing the psychological competencies of managers in organizations can improve their performance as well as the overall performance of the organization
_||_