رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, هوش معنوی, نهضت سواد آموزی, معلم, هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری کلیه معلمان نهضت سواد آموزی شهر مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد حدود 290 نفر می باشد. نمونه آماری 200 نفر از معلمان مذکور بر اساس نمونه گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ وهمکارانش (2007)، هوش معنوی عبداله زاده (1398) و رفتار کارآفرینانه در سازمان مقیمی (1390) می باشد. یافتهها با استفاده ار روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داده شد که بین هوش فرهنگی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (032/0p= و 41/0= r). بین هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری مشاهده می شود (0001/0p= و 63/0 = r). متغیرهای هوش معنوی و هوش فرهنگی به ترتیب پیش بینی کننده کارآفرینی معلمان می باشند.
The purpose of this research was to investigate the relationship between cultural intelligence and spiritual intelligence with the level of entrepreneurship of teachers of the literacy movement. The method of this research was descriptive-correlation. The statistical population of this research is the statistical population of all the teachers of the Literacy Movement of Marivan city in the academic year of 2001-2014, numbering about 290 people. A statistical sample of 200 teachers was selected based on random sampling and Cochran's formula. The tools used in this research are the cultural intelligence questionnaire of Ang et al. (2007), the spiritual intelligence of Abdulzadeh (2018) and the entrepreneurial behavior in the resident organization (2019). Findings using the method of Pearson's correlation coefficient and multiple regression showed that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence and the level of entrepreneurship of teachers of the literacy movement (p=0.032 and r=0.41). There is a positive and significant relationship between spiritual intelligence and the level of entrepreneurship of teachers of the literacy movement (p=0.0001 and r=0.63). The variables of spiritual intelligence and cultural intelligence respectively predict teachers' entrepreneurship.
_||_