• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی
        فرانک موسوی عزاله قادری
        هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری کلیه معلمان نهضت سواد آموزی شهر مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد حدود 290 نفر می باشد. نمونه آمار چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی بود. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری کلیه معلمان نهضت سواد آموزی شهر مریوان در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد حدود 290 نفر می باشد. نمونه آماری 200 نفر از معلمان مذکور بر اساس نمونه گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ وهمکارانش (2007)، هوش معنوی عبداله زاده (1398) و رفتار کارآفرینانه در سازمان مقیمی (1390) می باشد. یافته‌ها با استفاده ار روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داده شد که بین هوش فرهنگی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (032/0p= و 41/0= r). بین هوش معنوی با میزان کارآفرینی معلمان نهضت سواد آموزی رابطه مثبت و معنی داری مشاهده می شود (0001/0p= و 63/0 = r). متغیرهای هوش معنوی و هوش فرهنگی به ترتیب پیش بینی کننده کارآفرینی معلمان می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شاخص ها و مولفه های یادگیری الکترونیک مبتنی بر خودپیروی در آموزش سازمانی: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس
        فاطمه سراوانی مرضیه عالی حسین مومنی مهموئی مهدی زیرک
        امروزه یادگیری الکترونیک به‌عنوان روشی کارآمد در ارتقا فردی و آموزش‌های سازمانی شناخته‌شده است. بااین‌حال توجه به جنبه‌های خودشکوفایی و انتخاب فردی در یادگیری الکترونیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا هدف از این پژوهش، دستیابی به مؤلفه‌های یادگیری الکترونیک مبتنی بر خ چکیده کامل
        امروزه یادگیری الکترونیک به‌عنوان روشی کارآمد در ارتقا فردی و آموزش‌های سازمانی شناخته‌شده است. بااین‌حال توجه به جنبه‌های خودشکوفایی و انتخاب فردی در یادگیری الکترونیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا هدف از این پژوهش، دستیابی به مؤلفه‌های یادگیری الکترونیک مبتنی بر خود پیروی بود. برای این منظور، از رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات منتشرشده در دهه اخیر (2022-2012) بود که از این میان تعداد 28 عنوان بر اساس پایش موضوعی محتوایی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه گردآوری شدند . با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، عوامل کلیدی در 4 بعد، 13 عامل و 53 مقوله شامل خود مدیریتی یادگیری الکترونیک (مشتمل بر شناخت پتانسیل‌های فردی، کنترل جریان یادگیری، خودتنظیمی در یادگیری الکترونیک)؛ خود راهبری آموزشی (مشتمل بر مهارت‌های شناختی و فراشناختی، شناسایی و جست‌وجوی منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی، یادگیری مشارکتی و همیارانه، پژوهش محوری در یادگیری الکترونیک)؛ خود انگیزشی در یادگیری الکترونیک (مشتمل بر جذابیت بخشی به محیط یادگیری، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی)؛ خودارزیابی یادگیری الکترونیک (ارزیابی شخصی‌سازی‌شده، جامعیت در ارزیابی، خود بازتابی) طبقه‌بندی شدند. با توجه به یافته‌های پژوهشی پیشنهاد می‌گردد در طراحی مربوط به یادگیری و آموزش الکترونیک، توانمندی‌های فردی و ظرفیت‌های یادگیری فردی را لحاظ نموده و به شخصی‌سازی یادگیری و ارزیابی آن توجه ویژه صورت گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان کارخانه کیان تایر
        سیدعلی حسینی اسفندیار دشمن زیاری نیلوفر میرسپاسی
        این پژوهش قصد دارد عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. پس از مشخص شدن این عوامل، رتبه بندی آنها با استفاده از پرسش‌نامه خود ساخته صورت پذیرفته است. جامعه نمونه مورد استفاده در این بررسی تمامی کارکنان شرکت کیان تایر بودند. بر اسا چکیده کامل
        این پژوهش قصد دارد عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. پس از مشخص شدن این عوامل، رتبه بندی آنها با استفاده از پرسش‌نامه خود ساخته صورت پذیرفته است. جامعه نمونه مورد استفاده در این بررسی تمامی کارکنان شرکت کیان تایر بودند. بر اساس مدل مفهومی تحقیق، در گام اول با توجه به روش دلفی موارد مورد نظر از دید نخبگان برای ایجاد خلاقیت و نوآوری مشخص شد. پرسشنامه‌هایی جهت شناسایی شاخص‌های مدل، در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. داده‌های حاصله با استفاده از آزمون دلفی، مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده این عوامل شناسایی شد که به صورت کلی آنها را می توان در دو دسته کلی عوامل درونی و بیرونی طبقه بندی نمود. همچنین رتبه بندی این عوامل درونی و بیرون با استفاده از تکنیک تاپسیس و روش سلسله مراتبی انجام شد و در انتها پیشنهادهایی به منظور نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان مطرح گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر حمایت سازمانی ادراک‌شده و فرهنگ ‌سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراک‌شده
        سپیده موذن سید احمد حسینی گل افشانی
        این پژوهش باهدف بررسی تأثیر حمایت سازمانی ادراک‌شده و فرهنگ ‌سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراک‌شده انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معلمان شهر تهران تشکیل می‌‌داد که تعداد آن‌ها 45 هزار نفر بود و از بین مطابق فرمول کوکران تعداد 384 م چکیده کامل
        این پژوهش باهدف بررسی تأثیر حمایت سازمانی ادراک‌شده و فرهنگ ‌سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراک‌شده انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معلمان شهر تهران تشکیل می‌‌داد که تعداد آن‌ها 45 هزار نفر بود و از بین مطابق فرمول کوکران تعداد 384 معلم و مدیر بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بخش نخست به بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سه بخش دیگر از پرسشنامه استاندارد تعدیل‌یافته اتخاذشده است که این سه پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه‌های رفتار شهروندی سازمانی شارما و جین، فرهنگ‌سازمانی و تعهد دنشن و پرسشنامه حمایت سازمانی ادی بوده است. پس از بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه‌ها در اختیار نمونه‌های آماری انتخاب‌شده قرار داده شد و داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS26 و SmartPLS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد حمایت سازمانی ادراک‌شده و فرهنگ‌ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراک‌شده تأثیر مثبت و معناداری دارد. توصیه می‌شود در سازمان آموزش‌وپرورش با حمایت سازمانی و ایجاد فرهنگ‌سازمانی مناسب موجب افزایش تعهد سازمانی معلمان و در پی آن بروز رفتار شهروندی سازمانی در آنان شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی الگوی اندازه گیری سرمایه های فکری و دارایی‌های نامشهود در بخش های آموزشی و تحقیقاتی سازمان های دفاعی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه جامع امام حسین (ع))
        احسان کثیرالولد سید علیرضا میرمحمدصادقی سهیل امامیان سعید رمضانی
        اندازه‌گیری مجموعه سرمایه‌‌های فکری و دارایی‌های نامشهود در سازمان‌های ارزش محور و دفاعی، مدیران را قادر می‌سازد که به اولویت بندی پروژه‌ها بر اساس اهمیت آنها و چگونگی براورد هزینه های اجرای پروژه ها برای دوره بعد بپردازند. هدف اصلی پژوهش، شناسایی و بررسی ارتباط ابعاد س چکیده کامل
        اندازه‌گیری مجموعه سرمایه‌‌های فکری و دارایی‌های نامشهود در سازمان‌های ارزش محور و دفاعی، مدیران را قادر می‌سازد که به اولویت بندی پروژه‌ها بر اساس اهمیت آنها و چگونگی براورد هزینه های اجرای پروژه ها برای دوره بعد بپردازند. هدف اصلی پژوهش، شناسایی و بررسی ارتباط ابعاد سرمایه فکری در قالب طراحی یک الگوی اندازه‌گیری سرمایه‌های فکری و دارایی‌های نامشهود بخش‌های آموزشی و تحقیقاتی سازمان‌های دفاعی می‌باشد. ابتدا شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مدل مطلوب اندازه‌گیری سرمایه‌های فکری و دارایی‌های نامشهود در دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام شد و سپس اعتبارسنجی آن به طرق مختلف صورت گرفت. در نهایت اولویت بندی، اندازه‌گیری، ارزیابی و تحلیل آن‌ها انجام و ارتباط هر یک از زیرشاخه‌های چهار گروه سرمایه‌ اعم از انسانی، سازمانی، اجتماعی و ارتباطی با سرمایه فکری بررسی و تایید و ضریب اثرش مشخص شد. سرمایه فکری و دارایی‌های نامشهود در دانشگاه جامع امام حسین (ع)، نمره 264/65 از 100 را کسب کرد. یعنی کمی کمتر از دو سوم وضعیت مطلوب. با پیشنهادها و ارائه راهکارهایی که در این پژوهش ذکر شده، نتایج حاصله می‌تواند در بلند مدت بهبود قابل توجهی پیدا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی پیشایندها و پیامدهای مرشدیت کارآفرینی با رویکرد فراترکیب
        سید محمد رضا داودی مسعود عطائی قراچه
        مرشدیت کارآفرینی عاملی کلیدی است که اگر پیشران‌های آن به درستی شناسایی شوند پیامدهای بسیاری برای موفقیت در عرصه کارآفرینی به همراه خواهد داشت. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای مرشدیت کارآفرینی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر روش چکیده کامل
        مرشدیت کارآفرینی عاملی کلیدی است که اگر پیشران‌های آن به درستی شناسایی شوند پیامدهای بسیاری برای موفقیت در عرصه کارآفرینی به همراه خواهد داشت. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی پیشایندها و پیامدهای مرشدیت کارآفرینی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. بدین منظور پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی، در بازه زمانی ‌1390 تا 1402 شمسی و 2010 تا 2023 میلادی، تعداد 23 مقاله در زمینه مرشدیت کارآفرینی، ارزیابی و در نهایت 20 مقاله به روش هدفمند انتخاب و وارد مرحله تحلیل شدند. این مقاله‌ها برحسب اعتبار و روایی پژوهش، کیفیت پژوهش، معیار علمی بودن و ارتباط با مرشدیت کارآفرینی انتخاب شدند. برای شناسایی پیشایندها و پیامدهای مرشدیت کارآفرینی از روش فراترکیب و نرم‌افزار Maxqda استفاده شد. نتایج نشان داد فرهنگ مرشدیت، شایستگی مرشدان، مسیرسازی حرفه‌ای، روابط مرشد-مرید به عنوان پیشایندهای مرشدیت کارآفرینی محسوب می‌شوند و پیامدهای کمال‌گرایانه، خودمدیرانه، همنوایانه، عاطفی و حرفه‌ای‌ از پیامدهای مرشدیت کارآفرینی هستند پرونده مقاله