بازتاب عرفانی قصص انبیا در حدیقه سنایی با رویکرد تأویلی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیمحمدتقی یونسی رستمی 1 , ابوالحسن ابراهیمی 2 , فاطمه خاله‏اقلی تبریزی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد رشت
2 - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
3 - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه: عرفان, سنایی, mysticism, Sanai, هرمنوتیک(تأویل), حدیقه الحقیقه و داستان پیامبران, Hermeneutics (interpretation), Hadiqat al Haqiqa and stories of the prophets,
چکیده مقاله :
اصطلاح هرمنوتیک (تأویل) در اصل یونانی است، و از فعل هرمنویین به معنی تفسیر کردن اخذ شده است. این مفهوم اگرچه از زمان افلاطون به کار رفته است، اما از قرن هفدهم میلادی به بعد به عنوان مفهومی مربوط به شاخه ای خاص از دانش بشری به کار برده شده است. تأویل از موضوعات مطرح در حوزه ی تفسیر و علوم قرآنی بوده و چالش های فکری را بین اندیشمندان اسلامی پدید آورده است. معانی تأویل چندگانه است و معنای باطنی قرآن مجید یکی از آن ها می باشد. برخی از نویسندگان از داستان های زندگی پیامبران در قرآن تأویل های خاصی ارایه کرده اند. سنایی (535-473ق) در مرحله دوم زندگی خود، در غزل، و برخی از قصاید و مثنوی هایش با استفاده از شگردهایی که امروزه تأویل خوانده می شود - با تکیه بر داستان های انبیا در آیات قرآن مجید - شیوه نوینی را آغاز کرده است و بسیاری از امور را از دیدگاه دین و عرفان نگریسته است. نگارندگان در مقاله حاضر به بازتاب قصص انبیا در حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه براساس مدل هرمنوتیکی (تأویلی) پرداخته اند. نتایج بررسی ها درباره پنج پیامبر در شش نمودار- از نظر ذکر نام آن ها در سوره ها و فراوانی شان در آیات – ارایه شده است و مشخص شد سنایی این داستان ها را با رویکرد عرفانی و تأویلی تحلیل کرده و بیشتر به ترک تعلقات دنیوی و عشق به معبود ازلی تأکید داشته است.
The term hermeneutics is originally Greek and adapted from the verb hermeneuin which means “to interpret”. This concept was used in Plato’s period, but since seventeenth century, it was used as a concept relating to a special branch of human science. Hermeneutics was a subject in the area of interpretation and Quranic sciences and has created intellectual challenges among Islamic scholars. Hermeneutics has multiple meanings and the inner meaning of the Holy Quran is one of them. Some writers provided special hermeneutics from prophets’ life stories in the Quran. In his second stage of life, Sanai (473-535 AH) began a modern method in the sonnet, some of ballades and Masnavies using techniques called hermeneutics today – depending on stories of the prophets in the Holy Quran verses – and viewed many affairs from religion and mysticism perspectives. Authors of the present paper addressed the reflection of the Qisas Al-Anbiya (Stories of the Prophets) in “Hadiqat al Haqiqa va Shariat at Tariqa” based on the hermeneutics model. The results of studies on five prophets were provided in six diagrams – in terms of their in Suras and their frequency in verses - and it was determined that these stories were analyzed by Sanai with a mystical and hermeneutic approach. He generally emphasized the leave of worldly attachments and love for the eternal God.
_||_