بررسی جایگاه زن در آثار سیمین دانشور، فرشته مولوی و راضیه تجار
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیشهروز جمالی 1 , سیده رویا سجادی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه: سیمین دانشور, جایگاه زنان, راضیه تجار, فرشته مولوی, Feminin Status, Simin Daneshvar Razieh Tojjar, Fereshte Molavi,
چکیده مقاله :
درک وضعیت یا شرایط اجتماعی از ورای ادبیات و آثار ادبی، می تواند پژوهش گران را به درکی فراتر از دید رسمی و غالب زمانه رهنمون سازد. یکی از مهمترین ابزارهای درک جایگاه زنان در جامعه، آثار ادبی هستند. این پژوهش در این راستا به مطالعه آثار ادبی پرداخته است تا بتواند بازنماییِ جایگاه و نقش زنان را بررسی نماید. به همین دلیل سه نویسنده زن انتخاب و آثار آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده در آثار سیمین دانشور زن نقش فعالتری نسبت به آثار راضیه تجار و فرشته مولوی دارد. زنان در آثار تجار جایگاه سنتی دارند؛ در رنج و ناراحتی هستند و حالتی از نارضایتی مداوم را نشان می دهند، در سکون و وابستگی به سر می برند، در مقابل مردان و سرنوشت تسلیم محض هستند و از خود قدرت، اراده و اختیاری ندارند. این در حالی است که برخی از زنانِ آثار دانشور از خود اراده و استقلال نشان می دهند، دارای قدرت و فعالیت اجتماعی بوده، نقش هایی غیر از خانه داری به عهده دارند و برای تغییر و بهبود شرایط خود و جامعه تلاش می کنند. در آثار فرشته مولوی با زنان متعددی روبرو هستیم که دارای جایگاه اجتماعی بینابینی نسبت به دانشور و تجار هستند.
The perception of social condition derived from the literature and letter can conduct the researchers to achieve an imbibition beyond the formal and prominent viewpoints of society. Being one of the most significant tools in the perception of social status, the literature has been analyzed in this study to reveal the social role and status of women; accordingly, three feminine authors have been chosen, i.e. Simin Danshvar; RaziehTojjar and Fereshteh Molaviwhose their works have been studied in this contribution. Women in the works of Daneshvar are assumed to have a more socially active role in comparison to those of other authors. Contrarily, women in Tojar ‘books are believed to be the traditional women with partially persistent dissatisfaction, indicating surrendered wife without any will, power and authorization. More obviously, the independent and single-minded women can be inferred from the works by Daneshvar, having some social roles in addition to those of housekeeping and efforts to improve and modify their status and society. Several socially-oriented women are observed in the works of Molavi, indicating an interstitial social status of women in relation to those by Danashvar and Tojjrar
_||_