بررسی مضمون آفرینی در غزلیات کلیم کاشانی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیعلی دهقان 1 , حبیبه زاهدیکیا 2
1 - عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: کلیم کاشانی, اغراق, موتیف, اسلوب معادله, مضمون آفرینی, تشبیه گسترده, Concept Creating, Kalim Kashani, Equation Style, exaggeration, Wide Simile, Motifs,
چکیده مقاله :
مضمون آفرینی، ایجاد و یا کشف رابطه و پیوند تازه میان امری ذهنی با عینی است که در ظاهر هیچ پیوندی میان آنها نیست. از این رو آن را نوعی تظاهر فرمیک ظرفیتهای زبانی و نوعی موضع گیری خاص در قبال امکانات زبان شعر دانسته اند. این هنر یکی از ویژگیهای سبک هندی است که غزل این سبک را کلاً از ابتذال نگاه داشته است، زیرا شاعر حق نداشته یک مضمون کهنه را تکرار کند. بدین ترتیب یکی از امتیازات عمده ی شعر عصر صفوی به طور عام و سبک کلیم با دیگر شعرای قبل از او به طور اخص، تغییر جهت خلاقیتهای ادبی از تصویرسازی به مضمون آفرینی است. کلیم با خلق مضامین تازه در قالب غزل، نقش بسزایی در ادب فارسی ایفا کرد. برای همین است که در دیوان او همه جا مضمون تازه میجوشد و تصاویری نو در موضوعاتی جزئی به چشم میخورد. در مقاله ی حاضر سعی می شود پس از تعریف مضمون آفرینی، روش کلیم کاشانی در این هنر بررسی شود.
Concept creating is making or discovering the relationship or finding a new integration between a subject and an object which have no apparent relationship. Concept creating is more common in one of the Persian poetry styles called Indian style that Kalim Kashani, a famous poet of 11th century, is an adherent of this style, and his book (complete poetical works) containing 590 lyrics is one of the significant works of the era. One of the prominent characteristics of his lyrics is concept creating. Methods and tricks of concept creating include: equation style, exaggeration, wide simile and motifs, which have been used in perfection by Kalim. In order to examine the methods and tricks of concept creating, Kalim’s book has been studied and facts containing concepts have been extracted, evaluated and described in some sections of equation styles including: exaggeration, wide simile and motifs. Examining concept creating in Kalim’s poems, it became clear that this poet has used equation style to create concept more than all the other methods by applying wide simile, motifs and exaggeration.
1- تجلیل، جلیل، (1385)، معانی و بیان، چاپ اوّل، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
2- حسنپورآلاشتی، حسین، (1384)، طرز تازه/سبکشناسی غزل سبک هندی، چاپ اوّل، تهران: انتشارات سخن.
3- حسینی، حسن، (1367)، بیدل، سپهری و سبک هندی، چاپ اوّل، تهران: سروش (انتشارات صداو سیما).
4- خرمشاهی، بهاءالدین، (1373)، حافظ نامه(بخش 1)، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
5- دهخدا، علی اکبر، (1377)، لغت نامه (جلد 1، 3، 4، 5، 9، 11، 15)، زیرنظر محمّد معین و سیدجعفر شهیدی، چاپ دوّم، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
6- سبحانی، توفیق، (1380)، تاریخ ادبیات (3)، چاپ یازدهم، دانشگاه پیام نور.
7- شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1366)، صور خیال در شعر فارسی، چاپ سوّم، تهران : انتشارات آگاه.
8- شمیسا، سیروس، (1362)، سیر غزل در شعر فارسی، چاپ اوّل، تهران: انتشارات فردوسی.
9- ــــــــــــــــ، (1381)، سبکشناسی (1) نظم، چاپ دهم، تهران: دانشگاه پیام نور.
10- ــــــــــــــــ، (1386)، نگاهی تازه به بدیع، چاپ سوّم، تهران: انتشارات میترا.
11- صفا، ذبیحالله، (1363)، تاریخ ادبیات در ایران(جلد 4، 5 (بخش1))، چاپ دوّم، تهران: انتشارات فردوسی.
12- کلیم کاشانی، ابوطالب، (1375)، دیوان، به تصحیح محمد قهرمان، دیوان، چاپ دوّم، مشهد: آستان قدس رضوی.
13- گلچین معانی، احمد، (1373)، فرهنگ اشعار صائب(جلد 2، 1)، چاپ دوّم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
_||_