بررسی "منظورهای ضمنی" در گفتمان های کتاب سووشون اثر سیمین دانشور: تکیه بر اصول همکاری گرایس واصول ادب لیچ
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیآذر باقری مسعودزاده 1 , علی اصغر رستمی ابوسعیدی 2 , اکرم Akram 3
1 - دکترای آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، واحدکرمان، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
2 - دکترای زبان و ادبیات انگلیسی، بخش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3 - دکترای زبانشناسی، بخش زبان انگلیسی، واحدکرمان، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
کلید واژه: منظورهای ضمنی, اصول ادب لیچ, اصول همکاری گرایس, گفتار کنش,
چکیده مقاله :
این پژوهش به تجزیه وتحلیلمنظورهای ضمنی در گفتمان های کتاب سووشون اثر سیمین دانشور پرداخته و برای تفسیر آنها از اصول همکاری گرایس واصول ادب لیچ بهره برده است. همچنین این تحقیق کارکرد آنها را در گفتمان های متن مورد نظر آزموده است. در واقع در این تحقیق، سعی بر این است مشاهداتی مبنی بر این که چرا و چطور چنین منظورهای ضمنی استنباط و درک می شوند ارائه شود. جهت جمع آوری داده ها، ابتدا محققان مکالمات حاوی منظورهای ضمنی از کتاب سووشون را استخراج کرده و موارد نقض و رعایت اصول همکاری گرایس در این مکالمات شناسایی و گردآوری گردید و سپس موارد رعایت اصول ادب لیچ استخراج شدند و با استفاده از چارچوب نظری ذکر شده، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند تا منظورهای ضمنی بیان شده در این اثر را تبیین کند. داده ها در جدول و نمودارهای آماری تحلیل شدند و نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها بیانگر این بود که بیشترین موارد نقض اصول گرایس مربوط به اصل کمیت است. همچنین نتایج تحلیل ها بیانگر این بود که اصول ادب لیچ به صورت جامع قادر به تبیین موارد نقض اصول گرایس در متن مورد بررسی نیستند. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده بیشترین مورد رعایت اصول ادب مربوط به اصل کاردانی است و کمترین مورد رعایت مربوط به اصل فروتنی است.
This research has analyzed the "implictures" in the discourses of the Sushun book by Simin Daneshvar based on the Grice's Cooperative Principles as well as the Leech's Politeness Principles. The study has also examined their function in the intendedvdiscourse texts. In fact, in this study, an attempt is made to provide observations on why and how such "implictures" are inferred and understood. In order to collect data, the researchers first extracted the conversations containing implictures from the Sushon book, and the cases of violations and compliance with the Grice's cooperative principles were identified and collected in these conversations, then the cases of Leech's politeness principles of politeness were extracted, and the mentioned theoretical framework. was employed and analyzed in order to explain the implictures. Data have been analyzed in statistical tables and graphs and the results obtained from the data analysis indicated that the most cases of violation of Grice's principles are related to the principle of quantity. The results also revealed that Leech's Politeness Principles are not always able to interpret the violation of Grice's Cooperative Principles. Moreover, based on the results, the highest compliance with the principles of politeness is related to the principle of cooperation, and the lowest compliance is related to the principle of modesty.
منابع:
پاکروان، حسین،۱۳۸۳، تحلیل منظور شناختی محاوره فارسی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره اول، دوره بیست و یکم
دانشور، سیمین، ۱۳۴۹، سووشون، تهران: نشر خوارزمی
لطفی پور ساعدی، کاظم، ۱۳۸۷، درآمدی به اصول و روش ترجمه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
نیلی پور، رضا و لطفالله، یارمحمدی، ۱۳۸۱، فرهنگنامه موضوعی توصیفی علوم انسانی، فرزانه مهر، تهران (جلد اول)
یارمحمدی، لطفالله، ۱۳۹۹، درآمدی به گفتمانشناسی، انتشارات هرمس، تهران (چاپ سوم).
Resources
Brown, G. and Yule, G., 1989, Discourse Analysis, Cambridge: Cambridge University Press.
Grice, H. P., 1981, " Presupposition & Conversational Implicature", in P. Cole (ed.) Radical Pragmatics, New York: Academic Press.
Grice, H. P, 1975, Syntax and Semantics, New York: Academic Press.
Kempson, R. M., 1979, Semantic Theory, Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, G., 1983, Principles of Pragmatics, London: Longman.
Lyons, J., 1991, Semantics, Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.
Thomas, J., 1983,"Cross-Cultural Pragmatic Failure", Applied Linguistic, Vol.4, no. 2.
Yul, G., 1985, The Study of Language Cambridge: Cambridge University Press.