تبیین گرایش به هویت مدرن در شهر اهواز و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: جوانان 18 تا 42 نسل پس از انقلاب اسلامی در شهر اهواز)
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيفرزین حاتمی کاکش 1 , نبی اله ایدر 2 , احمدعلی حسابی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: اقتصادی#جوانان, هویت مدرن#کاربری شبکههای اجتماعی مجازی# سبکهای نوین گذران اوقات فراغت# پایگاه اجتماعی,
چکیده مقاله :
هویتها، صفات و خصوصیات، روابط اجتماعی، نقشها و عضویت در گروههای اجتماعی هستند که کیستی یک فرد را تعیین میکنند. هویت مدرن برخاسته از تحولات نوینی است که به همراه تحولات ناشی از جهانیشدن و پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک، در ابعاد مختلف زیستجهان کنشگران و عاملیتهای انسانی رخ داده است و هر روز شاهد گسترش این نوع از هویت در مناطق مختلف جهان هستیم. متناظر آن تلقی افراد از هویت خود، دیگران و جامعهی جهانی بهویژه بین جوانان در حال تغییر و دگرگونی است. این پژوهش به منظور بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش گرایش به هویت مدرن بین جوانان شهر اهواز انجام شده است. از این رو 384 نفر از جوانان 42-18 سال ساکن شهر اهواز با استفاده از روش کمّی مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته بود که بین این افراد توزیع شد و دادهها گردآوری شدند. یافتهها نشان میدهد که متغیرهای سن، جنس، تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، سبکهای نوین گذران اوقات فراغت و کاربری شبکههای اجتماعی مجازی، بر تقویت هویت مدرن تأثیرگذار است. مطابق با نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره، قویترین رابطه، ارتباط موجود میان کاربری شبکههای اجتماعی مجازی و هویت مدرن با مقدار بتا 0.305 است. بر این اساس، به کار بردن شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان به هویت مدرن و ابعاد آن مؤثر بوده است؛ یعنی با افزایش یا کاهش استفاده از این شبکهها، گرایش جوانان به هویت مدرن و ابعاد آن تقویت و یا تضعیف خواهد شد. از بین ابعاد هویت مدرن، تنها متغیر ترقیخواهی با کاربری شبکههای اجتماعی مجازی، رابطهی معنیداری نداشته است. در مجموع عوامل فوق در مجموع 0.517 درصد از گرایش جوانان به هویت مدرن را تبیین میکنند.
Identities, traits and characteristics, social relationships, maps and membership in social groups are what determine a person's identity. Modern identity has arisen from new developments that along with the changes resulting from globalization and scientific and technological advances, have occurred in various dimensions of the bio-world of actors and human agencies, and every day we see the spread of this type of identity in the regions. We are different in the world. Correspondingly, individuals' perceptions of themselves, others, and the international community, especially among young people, are changing. This study was conducted to investigate the factors affecting the increasing tendency to modern identity among the youth of Ahvaz. Therefore, 384 young people aged 18-42 living in Ahvaz were interviewed using a quantitative method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was distributed among these individuals and the data were collected. Findings show that the variables of age, gender, education, socio-economic status, new leisure spending styles and the use of virtual social networks, affect the strengthening of modern identity. According to the results of multivariate regression analysis, the strongest relationship is the relationship between the use of virtual social networks and modern identity with a beta value of 0.305. Accordingly, the use of virtual social networks has been effective on the tendency of young people to modern identity and its dimensions; That is, by increasing or decreasing the use of these networks, the tendency of young people to modern identity and its dimensions will be strengthened or weakened. Among the dimensions of modern identity, only the variable of progressiveness had no significant relationship with the use of virtual social networks. In total, the above factors explain 0.517% of the tendency of young people towards modern identity.
افشاریان، ندا. (1396). پیشبینی شکلگیری هویت مدرن در دانشجویان دختر بر اساس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، 24 (89)، 121-147.
بروجردی، مهرزاد. (1395). روشنفکران ایرانی و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، تهران، فرزان روز.
تاملینسون، جان. (1387). جهانیشدن و هویت فرهنگی، ترجمه الهام کریمی، پژوهشنامه هویت، (12) 19، 70-52.
ساروخانی، باقر؛ میرزایی ملکیان، محمد. (1392). رابطه بین نحوه گذران اوقات فراغت و هویت ملّی جوانان شهر تهران، مجله مطالعات جامعهشناختی ایران، 1 (2)، 28-1.
ذکایی، محمدسعید؛ خطیبی، فاخره. (1385). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن؛ پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی، فصلنامه علوم اجتماعی، (12) 33، 153- 111.
ریتزر، جورج. (1394). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
زلفعلیفام، جعفر؛ ابراهیمپور، داود. (1387). بررسی تأثیر صنعت فرهنگ بر هویت اجتماعی با تأکید بر شبکههای اجتماعی ماهوارهای، مجله رسانه، (28) 76، 202-175.
قادرزاده، امید؛ احمدپور، مریم. (1398). کاربری اینترنت و تأثیر آن بر هویت اجتماعی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه کردستان، فصلنامه مطالعات جامعهشناختی، 18 (39) ، 68- 35.
کاستلز، امانوئل. (1396). عصر اطلاعات: قدرت هویت، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
کیانپور، مسعود؛ عدلیپور، صمد و ملکاحمدی، حکیمه. (1393). تعامل در فیسبوک و تأثیر آن بر هویت مدرن جوانان شهر اصفهان، مجله جهانی رسانه، 9 (2)، 154-132.
کلانی، محمدرضا. (1399) تبارشناسی هویت مدرن در ایران، تهران: نشر فرهنگ روز.
گیدنز، آنتونی. (1388). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1399). پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
مهدیزاده، سیدمحمد؛ توفیقی، مظاهر. (1395). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن، فصلنامه رسانه، 26 (3)، 200- 179.
برگر، پیتر ال و لاکمن، توماس. (1398). ساخت اجتماعی واقعیت؛ رسالهای در جامعهشناسی شناخت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کوشافر، محسن. (1398). تأثیر ارزشهای مدرن بر مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی تهران
جنکینز، ریچارد. (1399). هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، نشر شیرازه.
جیدان، رابرت. (1399). نقد اجتماعی پست مدرنیته، ترجمه صالح نجفی، نشر شیرازه.
عاملی، سعیدرضا. (1399). جهانیشدنها: مفاهیم و نظریهها، فصلنامه ارغنون، 24، 58-1.
فاضلی، نعمتاالله. ( 1398). مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
Berglez, P. & Olausson, U. (2011). "Intentional and Unintentional Transnationalism: two Political IdentitiesRepressed by National Identity in the News Media", National Identities, vol.13, No.1, P 35 -49.
Chou, A., & Lim, B. (2010). A Framework for measuring happiness in online social network. Information system, 1(1), 198-203.
Dunn, T. & Castro, A. (2020). Postmodern society and the Individual: The structural characteristics of postmodern society and how they Shape who we Think we Are. Social Science Journal, n 5.
Fine, Alan & Manniny, Philip. (2020), Erving Goffman. In RitzerGoerg (eds) “The Blackwell companion to major modern social Theorists”. Oxford Black well.
Foucault, Michel (1972). The Archaeology of Knowledge, New York: Pantheon Books.
Grasmuck, S. (2018). Social Networks and Identity. Journal of ComputerMediated Communication, Vol. 15, No. 2, Pp. 158-188.
Kelley, F. (2019). Face-Time: The Construction of Identity on Social Networks. London: Wadsworth.
Long, et al. (2017) "Impact of Internet on Adolescent Self-Identity Development", China Media Research, 3(1), 45-47.
_||_