اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيقاسم عبداللهی بقرآبادی 1 , پرویز شریفی درآمدی 2 , مهدی قدرتی میرکوهی 3 , سمیرا وکیلی 4
1 - دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
کلید واژه: ایرانی# طرحواره های ناسازگار اولیه# مادران#کودک اتیسم, خودشفقتی ذهنآگاهانه# سبک زندگی اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتسیم بود. مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک اتیسم انجمن اتیسم شهر کاشان سال 1398 بود. نمونه آماری شامل24 مادر دارای کودک اتیسم بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی سازی از طریق قرعهکشی 12 مادر در گروه آزمایش و 12 مادر در گروه کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه خودشفقتی ذهنآگاهانه با تاکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفتند. جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است.جهت سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از پرسشنامه فرم کوتاه یانگ استفاده شد و آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای تجزیهوتحلیل دادهها بهکاربرده شد. یافتهها نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه با تأکید بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودک اتیسم تاثیرمعنادار داشت (001/0 p≤). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آموزش برنامه در تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران دارای کودکان اتسیم مؤثر بوده است.
AbstractThe aim of the present study was to determine the Effectiveness of Mindful Self-compassion Training with Focus on Islamic-Iranian Life Style on the Modification of early maladaptive schema of Mothers of Children with Autism.This was a quasi-experimental study. The statistical population of the study was all mothers of children with autism who were registered in the Autism Association of Kashan in 2019. The statistical sample included 24 mothers who that purposeful sampling method to participate in the study. They were randomly assigned into two groups (12 mothers in the experimental group and 12 mothers in the control group). The experimental group participated in the training for 8 sessions and the control group was placed on a waiting list for training. To assess the early maladaptive schema, the Young questionnaire was used. To analysis the data Analysis of the variance with repeated measures was used. The results showed that Mindful Self-compassion with focus on Islamic-Iranian life style training had a significant impact in modulating the early maladaptive schema in mothers of children with Autism (p≤ 0/001). Therefore, it is concluded that the program training was effective in Modification of early maladaptive schema of mothers with autistic children.
اقدسی، نسیم؛ سلیمانیان، علی اکبر و اسدی گندمانی، رقیه (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر طرحواره های هیجانی ناسازگار مادران کودکان با فلج مغزی. فصلنامه توانبخشی، (1)20، 96-87.
برقی ایرانی، زیبا؛ بگیان کوله مرز، محمد جواد و بختی، مجتبی (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روانسازه های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی، مجله روان شناسی معاصر، (11)1، 117-103.
جدیدی محمد آبادی، اکبر؛ قنبری زرندی، زهرا؛ رضایی، اکبر و ناجی، محمد (1397). اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر
تنظیم هیجانی و طرحواره های ناسازگار اولیه در نوجوانان تحت حمایت بهزیستی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم
پزشکی مشهد، (1)61، 174-154.
احمدی دستجردی، هاجر؛ کجباف، محمد باقر و کاظمی، حمید (1395). اثربخشی آموزش گروهی الگوی مراقبه اسلامی بر سبک
زندگی و اضطراب فراگیر زنان متأهل مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات اسلام و روان شناسی، (19)10، 82-57.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت و ویشار، مارجوی (2018). طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی)، ترجمه
حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا (1398). جلد اول، چاپ دهم، تهران: انتشارات ارجمند.
ذکاوتی رستمی، فاطمه و سیده علیا عمادیان (۱۳۹۸). مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه در بین مادران دارای فرزند طیف اتیسم
و مادران دارای فرزند عادی شهر ساری. سومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران.
حاتمی، الهام (1393). مقایسه سبک دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با
مادران کودکان غیر مبتلا. پایاننامه دانشگاه علوم پزشکی اراک - دانشکده علوم پزشکی اراک، دکتری حرفهای (عمومی).
کلهری، عاطفه؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ غباری بناب، باقر؛ کاظمی، فرنگیس و فرخی، نورعلی (1399). تدوین و اعتباریابی برنامه
ذهنآگاهی مبتنیبر آموزههای اسلامی-ایرانی و تأثیر آن بر سلامت روان مادران کودکان با اختلال طیف درخودماندگی. مطالعات ناتوانی، 10، 8-1.
جابر ورزنه، علیرضا؛ میرجلیلی، علی محمد؛ فلاح، محمد حسین (1398). شفقت پیامبران و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و
روایات. فصلنامه پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی، 8 (1)، 104 -74.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statical Manual of Mental
disorders.Fifth edition, DSM-5. Arlington . (AV): American Psychiatric Association
.
Davys, D., Mitchell, D.,& Martin, R. (2017). Fathers of people with intellectual disability: A
review of the literature. Journal of Intellectual Disabilities, 21,175–196.
Duarrte , C.S. Bordin , I.A. Yazigi , L. , & Mooney , J. ( 2005 ). Factors associated with stress in
mothers of children with autism. Journal of Autism, 9, 416-427.
Flink, N., Sinikallio, S., Kuittinen, M., Karkkola, M.,& Honkalampi, K. (2017). Associations
Between Early Maladaptive Schemas and Mindful Attention-Awareness. Mindfulness, 9(3),
863-870.
Germer, Ch.,& Neff, K. (2019). Teaching the Mindful Self-Compassion Program: A Guide for
Professionals. New York: Guilford Publications.
Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and
self-criticism. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 335-379.
Ghorbani, N., Watson, PJ., Kashanaki, H., & Chen, ZJ.(2017). Diversity and Complexity of
Religion and Spirituality in Iran: Relationships With Self-Compassion and Self-Forgiveness. The International journal for the psychology of religion, 27(4), 157-71.
Ghorbani, N., Watson, PJ., Chen, Z., & Norballa, F. (2012). Self-Compassion in Iranian
Muslims: Relationships With Integrative Self-Knowledge, Mental Health, and Religious
Orientation. The International journal for the psychology of religion, 22,106–118.
Kabat-Zinn, J. (1994). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life.
New York: Hyperion.
Neff, K.D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.
Neff, K. D., & Rude, S. S., & Kirkpatrick, K. (2007). An examination of self-compassion in
relation to positive psychological functioning and personality traits. Journal of Research in
Personality, 41, 908-916.
Rezapour-Mirsaleh, Y., Abolhasani, F., Amini, R., Choobforoushzadeh, A., Masoumi, S., &
Shameli L. (2020). Effect of Self-Compassion Intervention Based on a Religious Perspective
on the Anxiety and Quality of Life of Infertile Women: A quasi-experimental study.
Health and quality of life outcomes. [In Prees].https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-25046/v1.
Shorey, R.C., Anderson, S.,& Stuart, G.L. (2015). Trait mindfulness and early maladaptive
schemas in women seeking residential substance use treatment: A preliminary investigation.
Addiction Research and Theory, 23(4): 280–286.
Sirois, F.M., Bogels, S., & Emerson, L.M. (2019). Self-Compassion Improves Parental Well-
Being in Response to Challenging Parenting Events. The Journal of Psychology, 153(3), 327-
Small, C. J. (2007). An analysis of parent-implemented behavior support plans: The effects of in
home consultation on treatment integrity and reductions in challenging behavior. The Journal of Psychology, 153(3), 327-341.
Snyder, W.,& Troiani, V. (2020). Behavioural profiling of autism connectivity abnormalities.
British Journal of psychiatry open, 6(1):e11. doi: 10.1192/bjo.2019.102.
Thimm, J.C. (2017). Relationships between Early Maladaptive Schemas, Mindfulness, Self-
compassion, and Psychological Distress. International Journal of Psychology and
Psychological Therapy, 17(1), 3-17.
Thomas, J., Furber, SW., & Grey, I. (2018). The rise of mindfulness and its resonance with the
Islamic tradition. Mental health, religion and culture, 20(2), 1-13.
Umphrey, L., & Sherblom, JC. (2018). The Constitutive Relationship of Social Communication
Competence to Self-Compassion and Hope. Communication research reports, 35(1), 22-32.
Westerman, G., McCann, E.,& Sparkes, E. (2020). Evaluating the Effectiveness of Mindfulness
and Compassion-Based Programs on Shame and Associated Psychological Distress with
Potential Issues of Salience for Adult Survivors of Childhood Sexual Abuse: a Systematic
Review. Journal of Mindfulness. (In Press). https://doi.org/10.1007/s12671-020-01340-7.
Yakın, D., Gençöz, T., Steenbergen, L., & Arntz. A. (2019). An integrative perspective on the
interplay between early maladaptive schemas and mental health: The role of self‐compassion and emotion regulation. Journal of clinical psychology, 75(6), 1098- 1113.
_||_