رابطه بهزیستی ذهنی، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعينجمه فرهادی بیرگانی 1 , علیرضا حیدرئی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد واحد اهواز
2 - استادیاردانشگاه آزاد اسلامی اهواز
کلید واژه: "تنظیم شناختی هیجان#تمایز یافتگی#سلامت روانی#رضایت زناشوییگ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژههای کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشوییهدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژههای کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشویی
Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between subjective well-being, meta-cognitive skills and tolerance of ambiguity with creativity in Ahwaz Azad University students. This research is descriptive and correlated. The statistical population of this study was all students of Ahwaz Azad University. Samples are randomly categorized among them. The specimen was determined using the Morgan table. Then, through Abedi's inventory questionnaire (1993), a researcher-made questionnaire on cognitive and meta-cognitive skills (Arjomand, (2010), Kayez Subjective Welfare Questionnaire and Magharmo (2003), McLane II Questionnaire (MSTAT-II) McLane (1993) Were studied. The results showed that there is a significant relationship between mental well-being, metacognitive skills and tolerance of ambiguity with creativity in students. Also, the results of regression showed that the prediction of student criminality on the variables of mental well-being, metacognitive skills and tolerance of significant ambiguity.Key words: Subjective well-being - Metacognitive skills - Tolerance of ambiguity-CreativityKey words: Subjective well-being - Metacognitive skills - Tolerance of ambiguity-Creativity
امیرحسینی، خلیل(1389). خلاقیت و نوآوری(مبانی، اصول، تکنیک ها). تهران، انتشارات عارف کامل، چاپ دوم.
امامت، سعاد (1392). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی شماره 3، سال دوم، ص 56.
امیری, مهدی و اکبر پرتابیان، ۱۳۹۵، بررسی رابطه مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای پیام نور جنوب فارس)، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 5 (4)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-5-4_009.html
احمدی, خالد، ۱۳۹۴، رابطه خلاقیت هیجانی با مهارت های فراشناختی در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،http://www.civilica.com/Paper-EPSCONF03-EPSCONF03_376.html
ابوالقاسمی، عباسی. (1390). روانشناسی کمالگرایی. چاپ اول، تهران :انتشارات گلپونه، ص 51- 49.
آقایی فیشانی، تیمور (1387). خلّاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران، نشر ترمه (چاپدوازدهم).
بخشی پور رودسری ، عباس ، پیروی ، حمید و عابریان ، احمد (1390) . بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان ، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هفتم، شماره 28و27 . صفحه 152-145
دباغ, رحیم؛ سجاد همایونفر و آرش میرحاجی مغانجوقی، ۱۳۹۵، بررسی میزان خلاقیت دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه صنعتی ارومیه، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس.
رحیمی, معصومه؛ سیدسعید واعظ فر و حمدالله جابروند، ۱۳۹۴، رابطه ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام و جو عاطفی خانواده با خلاقیت شناختی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 5 (2)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-5-2_007.html
قدم پور, عزت اله؛ سعیده سبزیان؛ جواد اسدالهی و هوشنگ گراوند، ۱۳۹۳، اثربخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر میزان خلاقیت دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 4 (1)، http://www.civilica.com/Paper-JR_BPJ-JR_BPJ-4-1_003.html
کرمی نوری، رضا.(1390). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال 32، شماره 1، ص 3- 31.
نجفی، محمود؛ احمدی، سلطانی ؛ محسن. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روانشناسی بالینی سال سوم، شماره 4، صفحه 65- 59.
محبی نژاد, حمیدرضا، ۱۳۹۵، رابطه بین مهارت های فراشناختی یادگیری و بررسی آنها از دیدگاه صاحبنظران و دبیران، همایش پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر، دانشگاه تهران، http://www.civilica.com/Paper-IICMO01-IICMO01_070.html
محبی نژاد, حمیدرضا و حجت الله شریف زادی، ۱۳۹۴، بررسی رابطه ی مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی ، کنترل و نظارت ، نظم دهی) و یادگیری از دیدگاه صاحب نظران و دبیران، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، http://www.civilica.com/Paper-EPSCONF02-EPSCONF02_1032.html
ممبینی, شریف؛ منوچهر پارسا و علیرضا حاجی یخچالی، ۱۳۹۴، پیش بینی بهزیستی مدرسه از روی خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی هیجانی در دانش آموزان دوره متوسطه، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، http://www.civilica.com/Paper-HPSCONF01-HPSCONF01_050.html.
ناظمی, عالیه؛ رضا کاظمی؛ سعیده مظفری و پروین محمدی، ۱۳۹۴، نقش عدم تحمل ابهام وخودتنظیمی درپیش بینی سوء مصرف مواد درمعتادان، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین، http://www.civilica.com/Paper-ICPCL01-ICPCL01_186.html
Brown C, winne D. (2012). the adult sensory profile : measuring patterns of sensory processing. American J occup the 55 (3) 75- 82.
De bono. E. (2007).How to have creative ideas: exercises to develop the mind, published by ebury press, London.
Grenier S , Barrette Am, Ladouceur R. Intolerance of uncertainty and intolerance of ambiyuity : similarities and differnces. J pers Individ Differ. (2014) ; (39):593- 600.
Wright TA, Walton AP. Affect, psychological wellbeing and creativity: Results of a field study. J Bus Manag. 2003;62:55-73.
_||_