تدوین مدل پیشبینی اضطراب رقابتی ورزشکاران تیمهای ملی بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان با میانجیگری سرسختی روانشناختی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمیترا نقیپور قزلجه 1 , جواد خلعتبری 2 , شهره قربان شیروردی 3 , طاهر تیزدست 4
1 - 1دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،
ایران
2 - دانشیار ، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ، ایران
3 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: اضطراب رقابتی# تنظیم هیجان# سرسختی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل پیشبینی اضطراب رقابتی بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان با در نظر گرفتن نقش میانجی سرسختی در ورزشکاران تیمهای ملی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران تیمهای ملی انفرادی و تیمی در سال 1398 بودند. تعداد افراد نمونه 300 ورزشکار بود که بر اساس ملاکهای ورود و خروج پژوهش و به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرسختی کوباسا (1989)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی (2006) و مقیاس اضطراب رقابتی مارتنز و همکاران(1990) بودند. دادههای گردآوری شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل پیشبینی اضطراب رقابتی بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان با در نظر گرفتن نقش میانجی سرسختی بر اساس دادههای تجربی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم تنظیم هیجان بر اضطراب رقابتی ورزشکاران مورد تأیید قرار گرفت (p <0.05). همچنین سرسختی به طور مستقیم بر اضطراب رقابتی ورزشکاران اثرمیگذارد (p <0.05). نتایج نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان بهطور معناداری، با اضطراب رقابتی رابطهی دارند و راهبرد باز ارزیابی به صورت منفی و راهبرد بازداری به صورت مثبت تغییرات هر یک از ابعاد اضطراب رقابتی را تبیین میکنند در مجموع نتایج حاکی از آن بود که راهبردهای تنظیم هیجان نقش مؤثری در ابعاد اضطراب رقابتی ایفاء میکنند و سطوح اضطراب تکواندوکاران متناسب با این راهبردها میباشد. تبیین چرایی وجود رابطهی معنادار بین تنظیم هیجان و اضطراب رقابتی، منوط به در نظر گرفتن مؤلفههای این متغیرهاست. خود مدیریتی، به عنوان یکی از مؤلفههای تنظیم هیجان، نشانگر میزان توانایی فرد برای مدیریت رفتارهایش در موقعیتهای مختلف میباشد
The aim of the present study was to investigate the model of predicting competitive anxiety based on emotion regulation by considering the mediating role of psychological hardiness in national team athletes. The research method was descriptive and structural modeling of structural equations. The statistical population in this study included all athletes of individual and team national teams in 2019. The sample number was 300 athletes who were selected based on the criteria of entry and exit of the research and available. The research tools included the Cubasa Hardiness Questionnaire (1989), the Garnefsky Emotional Cognitive Regulation Questionnaire (2006), the Competitive Anxiety Scale of Martens et al. (1990), and the Questionnaire. The collected data were analyzed by structural equation modeling method. The results of data analysis showed that the model of predicting competitive anxiety based on emotion regulation strategies has a favorable fit considering the role of hardiness mediation based on experimental data. Also, the direct and indirect effect of emotion regulation, resilience and mindfulness on competitive anxiety of athletes was confirmed (p <0.05). Hardiness also directly affects athletes' competitive anxiety (p <0.05). The results showed that emotion regulation strategies are significant, with competitive anxiety in relation to them and open strategy in the negative and inhibition strategy in the form of positive changes in each of the items that are called anxiety, if the results from the journal Indicate that they play an effective role in the dimensions of competitive anxiety, and that the taekwondo anxiety levels of anxiety are commensurate with these strategies. Explaining why there is a significant relationship between emotion regulation and competitive anxiety depends on considering the components of these variables. Self-management, as one of the components of emotion regulation, indicates the ability of a person to manage his behaviors in different situations.
اسکندری، زهرا؛ بدری آذرین، یعقوب و جنانی، حمید. (1394). ارتباط هوش هیجانی مربیان با احساس خودسودمندی و اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبه تنیس روی میز کشور. نشریه مدیریت ورزشی، 7 (1)، 130-113.
جباری، شیما. (1396). نقش سرسختی ذهنی در پیش بینی اضطراب رقابتی ورزشکاران استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.
جمهری، فرهاد. (1380). بررسی رابطه بین سخت رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب در بین زنان و مردان دانشجوی دانشگاه های شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
حسنی، جعفر. (1389). خصوصیات روان سنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان. مجله روانشناسی بالینی، 2 (3)، 83-73.
قربانی، نیما و دژکام، محمود. (1373). ارتباط سخت رویی، الگوی رفتاری تیپ آ و رفتار مستعد بیماری های کرونری (تیپ 2). نشریه پژوهش در پزشکی، 18 (3)، 45-33.
کیامرثی، آذر.، و ابوالقاسمی، عباس. (1385). روانشناسی سرسختی. اردبیل: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، چاپ اول.
مبشری، فاطمه و کافی، موسی. (1395). رابطه ویژگیهای شخصیتی و سرسختی روان شناختی کارکنان اتاق عمل در بیمارستان الزهرای اصفهان در سال 1393. مجله علوم پزشکی رازی، 23 (143)، 56-47.
محبی، محمود و زارعی، سحر. (1398). رابطه ی بین راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد صفتی-حالتی اضطراب رقابتی در تکواندوکاران جام سفیر کره ی جنوبی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(2)، 101-86.
محسن پور، فرهاد. (1381). بررسی مقایسه اضطراب حالتی رقابتی پسران ورزشکار رشته های انفرادی و گروهی مسابقات قهرمانی آموزشگاه های استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
Aldao, A. Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.
Appleton, A. A., Buka, S. L., Loucks, E. B., Gilman, S. E., & Kubzansky, L. D. (2013). Divergent associations of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies with inflammation. Health Psychology, 32(7), 748-756.
Ayuso-Moreno, R. M., Fuentes-García, J. P., Collado-Mateo, D., & Villafaina, S. (2020). Heart rate variability and pre-competitive anxiety according to the demanding level of the match in female soccer athletes. Physiology & Behavior, 112926.
Azeem, S. M. (2010). Personality hardiness, job involvement and job burnout among teachers. International Journal of Vocational and Technical Education, 2(3), 36-40.
Cludius, B., Mennin, D., & Ehring, T. (2020). Emotion regulation as a transdiagnostic process. Emotion, 20(1), 37.
Gross, J.J. (ED). (2015) Handbook of Emotional Regulation. Guilford Press. (pp. 4-20)
Livingstone, K. M., & Isaacowitz, D. M. (2019). Age similarities and differences in spontaneous use of emotion regulation tactics across five laboratory tasks. Journal of Experimental Psychology: General, 148(11), 1972–1992
Martinent, G., Ledos, S., Ferrand, C., Campo, M., & Nicolas, M. (2015). Athletes’ Regulatio of Emotions Experienced During Competition: A Naturalistic Video-Assisted Study. Sport , Exercise, and Performance Psychology. 4(3), 188-205.
Opialla, S., Lutz, J., Schermiet, S., Hittmeyer, A., Jancke, L., Rufer, M., Holtforth, G., Herwig, U.,& Brugl, A. (2015). Neural circuits of emotion regulation: a comparison of mindfulness-based and cognitive reappraisal strategies. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 256(1), 45-55.
Powell, D. M., Stanley, D. J., & Brown, K. N. (2018). Meta-analysis of the relation between interview anxiety and interview performance. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 50(4), 195.
Raio, C.M., Orederu, T.A., Palazzolo, L.,Shurick, A.A.,& Phelps, E. (2013). Cognitive emotion regulation fails the stress test. National Acad Sciences, 110(37), 15139-15144.
Recours, R., & Briki, W. (2015). The effect of red and blue uniforms on competitive anxiety and self-confidence in virtual sports contests. European Review of Applied Psychology, 65(2), 67-69.
Sandvik, A. M., Hansen, A. L., Hystad, S. W., Johnsen, B. H., & Bartone, P. T. (2015). Psychopathy, anxiety, and resiliency–Psychological hardiness as a mediator of the psychopathy–anxiety relationship in a prison setting. Personality and Individual Differences, 72, 30-34.
Singh, V., Prakash, S., Punia, S., & Kulandaivelan, S. (2017). Relationship between pre-competition anxiety and performance levels in interuniversity women football teams. International Journal of Physical Education, Sports and Health; 4(5): 136-139
Tarimoradi, A. (2014). Compares the Degree of Hardiness and Public Health between Iranian and English Women University Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 101-105.
Thomas, E. A., Hamrick, L. A., Owens, G. P., & Tekie, Y. T. (2019). Posttraumatic growth among undergraduates: Contributions from adaptive cognitive emotion regulation and emotional intelligence. Traumatology. Advance online publication.
Troy, A.S., & Mauss, I.B. (2011). Resilience in the face of stress: emotion regulation as a protective factor. In S.M, Southwick, & B.T, Litz, & D, Charney, & M.J, Friedman. (Eds.), Resilience and Mental Health: Challenges Across the Lifespan ((pp. 30-44). London: Cambridge University Press.
_||_