رابطه پیوند های والدینی و راهبردهای مقابله با استرس با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه شهر اهواز
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيفاطمه بهبهانی نزاد 1 , بهنام مکوندی 2
1 - دانشگاه ازاد اهواز
2 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: راهبردهای مقابله با استرس, گرایش به رفتارهای پرخطر, پیوند های والدینی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه پیوند های والدینی و راهبردهای مقابله با استرس با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه شهر اهواز می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر اهواز تشکیل می دهد. برای آزمون فرضیه ها 300 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه پیوند های والدینی، راهبردهای مقابله با استرس و گرایش به رفتارهای پرخطر استفاده شد. نتایج تحلیل ضرایب همبستگی در همه ی فرضیه ها در سطح 01/0 > p معنی دار می باشند، ضریب همبستگی چندگانه برای ترکیب خطی متغیرهای پیوند های والدینی و راهبردهای مقابله با استرس با گرایش به رفتارهای پرخطر برابر 55/0=MR است که در سطح 01/0 >p معنی دار است. به عبارتی 30% واریانس مربوط به رفتارهای پرخطر به وسیله ی متغیرهای مذکور تبیین می شود.
The goal of this research is determination of the relationship between parental bonding and coping strategies with stress with high-risk behaviors in secondary school students in Ahwaz. The population of this research is formed by all secondary school students in Ahwaz. To test the hypotheses 300 students were selected by multistage random sampling method. To measure studied variables were used questionnaire of links to parents, coping with stress and tendency to risky behaviors. The analysis of correlation coefficients for all assumptions are meaningful in p ≤ 0.01 level, Multiple correlation coefficient for the linear combination of variables of links parents, coping strategies with stress with the tendency to high-risk behaviors are equal to MR=0.55 which is meaningful in p ≤ 0.01 level. In other words, 30% of the variance in risky behavior is explained by these variables.
_||_