طراحی الگوی عوامل موثربرپیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحسن نیازی 1 , محبوبه مصاحبی 2 , مصطفی فخرآبادی 3 , فاطمه خوش بیانی 4
1 - دانشگاه کاشان
2 - دانشگاه کاشان
3 - دانشگاه کاشان
4 - دانشگاه کاشان
کلید واژه: Academic progress, students, dimensions of academic progress, school, metacomposition,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پیشرفت تحصیلی به نتایج عملکردی اطلاق می شود که نشان می دهد فرد تا چه اندازه در اهداف خاص فعالیت ها در محیط های آموزشی مانند مدرسه، دانشگاه و...یشرفت کرده است. پ روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب است که برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعه ای بهره گرفته شد. جامعه آماری کلیه مقاله های مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که 42 عدد آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافتهها: نتایج پژوهش های گذشته از منابع داخلی طی سال های ۱۴۰۱-۱۳۹۰ جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از239مقاله استخراج شده،42 مقاله برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شده است. همچنین این پژوهش روایی و اعتبار کاپای آن ۹۵/۰. و رو به بالا است. نتایج پژوهش با توجه به بررسی مقالات مستخرج شده به 75مفهوم منجر شد و سپس با بررسی یافته های اولیه و با بررسی زمینه های فرعی موجود شش عامل اصلی به دست آمد، که این عوامل شامل عوامل فردی، اجتماعی ،خانوادگی ،آموزشی ،محیطی و زمینه ای است. بحث و نتیجهگیری: در یک جمع بندی کلی می توان گفت با توجه اینکه عملکرد تحصیلی تعیین کننده اهداف و مقاصد آینده دانش آموزان است ،
Educational progress is an issue that has been of concern to all countries in the world, and every year a large amount of society's budget is spent on the education of children and adolescents.. Research Methodology: The method of this research is qualitative and meta-composite type, which was used to collect information from a study method. The statistical population is all articles related to the academic progress of students, 42 of which were selected as the sample size. The results of past researches have been collected and analyzed from internal sources during the years 1401-1390. Out of 239 extracted articles, 42 articles were selected for final analysis. Also, this study has a kappa validity of 0.95. And it's up. The results of the research led to 75 concepts according to the review of the extracted articles, and then six main factors were obtained by examining the initial findings and by examining the existing sub-fields, which include individual, social, family, educational, environmental and field factors. it can be said that considering that the academic performance determines the future goals and objectives of the students, in such a situation, questioning and awareness of the various dimensions of the students' academic progress and examining the effect of various factors on it have It is very important. The description and analysis of the opinions and behavioral tendencies of activists in the field of various aspects of students' academic progress provides the possibility to explain the academic progress of their students a more complete knowledge.