آسیبشناسی فرایند تربیت اخلاقی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در دوره دوم ابتدایی تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک، تهران، ایران.
کلید واژه: تربیت اخلاقی, دوره دوم ابتدایی, نظام تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: تربیت اخلاقی ازجمله کارکردهای اساسی نظام تعلیم و تربیت است. هدف ازپژوهش حاضرآسیبشناسی فرایند تربیت اخلاقی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در دوره دوم ابتدایی تحصیلی میباشد. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نظری به شیوه توصیفی تحلیلی با روش تحلیل محتوی کیفی-استقرایی با نظام کدگذاری دادهها است. جامعه آماری معلمان با مدرک کارشناسی ارشد بالای 15 سال سابقه تدریس بود که در حوزه تربیت اخلاقی، تخصص دانشگاهی، مطالعه تجربی، چاپ کتاب و مقاله داشتند. افراد نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه بر مبنای قانون اشباع نظری دادهها انجام شد. جمعآوری اطلاعات با دو روش کتابخانهای و میدانی بهصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش در مرحلــه اول، تحلیــل دادهها بــر مبنــای کدگذاری باز و در مرحله دوم پس از استخراج زیر مقولهها بـه روش کدگـذاری محوری نسبت به استخراج مقولههای اصلی اقدام شـد. یافتهها: مهمترین آسیبهای فرایند تربیت اخلاقی را در بعد اهداف مربوط به ضعف در تربیتمعلم، در بعد موضوع و محتوی کمبود منابع کاربردی و کارآمد، در بعد روشهای تدریس استفاده از روشهای حفظ محور و در بعد ارزشیابی مبتنی بر محفوظات ذهنی و برچسبزنی به دانش آموزان نشان داد. بحث و نتیجهگیری: آنچه مسلم است در عمل تربیت اخلاقی دانشآموزان مبتنی بر دستورالعملهای ارائهشده توسط دولت است اما نقش معلمان در فضای یادگیری و نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی به دانشآموزان انکار نشدنی است لذا نیازمند نوعی مدیریت و بازنگری اساسی در فضای مدارس بر اساس مباحث مربوط به پژوهش حاضر هستیم.
Introduction: The aim of the current research is to analyze the pathophysiology of the moral education process and to provide solutions for its improvement in the second period of elementary education. Methodology: The current research is a type of theoretical study in descriptive and analytical method with data coding method. The statistical population was teachers with a master's degree and more than 15 years of teaching experience. The sample group was selected with a purposeful method based on the theoretical data saturation law. Data collection was done by library and field methods with semi-structured interviews. Data analysis was done based on open coding and axial coding. Findings: The most important harms of the moral education process are in the dimension of goals related to weakness in teacher training, in the dimension of subject matter and content, the lack of practical and efficient resources, in the dimension of teaching methods, the use of memorization-based methods, and in the dimension of evaluation based on mental reservations and labeling students. be Discussion and conclusion: In practice, the moral education of students is based on the guidelines provided by the government, but the role of teachers in the learning environment and the institutionalization of moral values to students is undeniable, so we need a kind of management and fundamental revision in the school environment based on the topics related to the current research.