پیشبینی کیفیت یادگیری بر اساس آموزش مجازی و خودکارآمدی رایانهای با نقش واسطهای تسهیم دانش دبیران متوسطه دوم ناحیه 2 شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسپیده صفرپور دهکردی 1 , الهام کریمی 2
1 - گروه تکنولوژی آموزشی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز ،ایران.
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: کیفیت یادگیری, آموزش مجازی, خودکارآمدی رایانهای, تسهیم دانش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی کیفیت یادگیری بر اساس آموزش مجازی و خودکارآمدی رایانهای با نقش واسطهای تسهیم دانش دبیران متوسطه دوم ناحیه 2 شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش از حیث گردآوری دادهها از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دبیران متوسطه دوم ناحیه 2 شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد آنها با رجوع به آموزش و پرورش 1800 نفر برآورد شده است. 320 نفر از دبیران مورد مطالعه، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای کیفیت یادگیری جینز و همکاران (2007)، آموزش مجازی یداللهی و همکاران (1400)، خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران (1989) و تسهیم دانش کیم و لی (2013) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و اهل فن و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و سلسله مراتبی) استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش مجازی و خودکارآمدی رایانهای به طور معنیدار قادر به پیشبینی کیفیت یادگیری میباشند و نقش واسطهگری معنیدار تسهیم دانش در رابطه بین متغیرهای آموزش مجازی و خودکارآمدی رایانهای با کیفیت یادگیری تایید شد. همچنین میتوان این فرض را که آموزش مجازی، خودکارآمدی رایانهای و تسهیم دانش قادر به پیشبینی کیفیت یادگیری میباشند را با 99 درصد اطمینان، تأیید کرد.
This research was conducted with the aim of predicting the quality of learning based on virtual education and computer self-efficacy with the mediating role of knowledge sharing among secondary school teachers of district 2 of Shiraz cityThe research method was correlational in terms of data collection. The statistical population of the present study included all secondary school teachers of the 2nd district of Shiraz city in the academic year of 2022-2023, whose number is estimated to be 1800 with reference to education. 320 of the studied teachers were selected as a sample by stratified random sampling method. The tools used in this research were the quality of learning questionnaires by Janes et al. (2007), virtual education by Yadolahi et al. (2021), computer self-efficacy by Murphy et al. (1989) and knowledge sharing by Kim and Lee (2013). The face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts and technical people, and the reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient and linear and hierarchical regression and path analysis) were used to analyze the data.The research results indicated that virtual education and computer self-efficacy can significantly predict the quality of learning and the significant mediating role of knowledge sharing in the relationship between the variables of virtual education and computer self-efficacy with learning quality was confirmed. It is also possible to confirm the assumption that virtual education, computer self-efficacy and knowledge sharing are able to predict the quality of