موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزده برای آموزش ابتدایی.
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسمیه حقیقت 1 , حمیدرضا معتمد 2 , علیرضا قاسمی زاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
کلید واژه: برنامه درسی آموزش ابتدایی , فن آوری واقعیت افزوده, موانع اجرایی,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه و هدف: فناوری های جدید، تغییرات عمده ای در کلاس درس بوجود می آورد،که سبب ایجاد تغییرات در ساختارهای آموزشی، الگوهای رفتاری داخل نظام آموزش و پرورش و حتی محتوا آموزشی شده است. وقتی که فناوری اطلاعات در آموزش وپرورش تغییرات عمده ایجاد می کند، بی شک برنامه های درسی نیز تغییر خواهند کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، موانع اجرای فناوری واقعیت افزوده در برنامه درسی نظام آموزش ابتدایی ایران است. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کیفی از روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری 18 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و کارشناسان تکنولوژی آموزشی و معلمان بودند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور بررسی روایی و پایایی چهار معیار:1- مقبولبودن 2- تائیدپذیری3ـ اطمینانپذیری4ـ انتقالپذیری برای ارزیابی مدنظر قرار گرفت. یافتهها: پس از کدگذاری و تحلیل دادههای مصاحبه، تعداد 51 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15مضمون سازماندهنده و در نهایت 6 مضمون فراگیر که شکل دهنده موانع اجرای برنامه درسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بودند، شناسایی شدند. بحث و نتیجهگیری:بر طبق شواهد عوامل زیادی مانع استفاده از فن آوری های نوین در فرایند تدریس و آموزش می شوند. اولویت این موانع با همدیگر در تحقیقات مختلف، متفاوت است..
Abstract Introduction:New technologies bring major changes in the class- room, which have caused changes in educational structures, behavioral patterns within the education system, and even educational content. When information technology makes major changes in education, the curricula will undoubtedly change as well. The main goal of the current research is the obstacles to the implementation of augmented reality technology in the curriculum of the elementary education system of Iran. research methodology: The research method is qualitative by thematic analysis method. The statistical population consisted of curriculum experts and educational technology experts and teachers. 18 people were selected based on targeted sampling. The research tool was a semi-structured interview. In order to check the validity and reliability, four criteria: Acceptability, Verifiability, Reliability, Transferability were considered for evaluation. Findings: After coding and analyzing the interview data, 51 basic themes were extracted. From these basic themes, 15 organizing themes and finally 6 overarching themes were identified and extracted, which formed obstacles to the implementation of the curriculum based on augmented reality technology. Conclusion: According to the evidence, many factors prevent the use of new technologies in the teaching and learning process. The priority of these obstacles is different from each other in different researches.