ارائه الگوی موفقیت درسرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری - تفسیری (ISM)
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
Hoseyn Vafaeibasir
1
(
Department of management,, islamic azad university of hamedan
)
Mansour Esmaeilpour
2
(
Faculty Member of Computer Engineering, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
)
Masoumeh Ahmadishoja
3
(
Department of Management-Islamic Azad University of Hamedan-Hamedan-Iran
)
Hossein Jafari
4
(
Master of Accounting, Allameh Amini Bahnemir Institute of Higher Education, Babolsar
)
Mozhgan Akbari
5
(
Master of Business Administration, Payame Noor University of Hamadan
)
کلید واژه: موفقیت, صنایع کوچک و متوسط, تحلیل مضمون, مدل سازی ساختاری-تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل و ارائه الگویی است که می تواند موجب موفقیت سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط گردیده و راهی نشان دهد تا از این پس کارآفرینان صنعتی با آگاهی بیشتری پای در این عرصه مهم اقتصادی بگذارند. این پژوهش، یک پژوهش کیفی بر اساس مصاحبه با 15 نفر از خبرگان صنعتی بخش های دولتی و خصوصی می باشد که پس از انجام مصاحبه و کدگذاری اولیه با استفاده از تحلیل مضمون (محتوا) ، از بین 215 کد اولیه، 5 مقوله اصلی پژوهش مشخص گردیده و با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری – تفسیری (ISM) این مقوله ها در سطوح مختلف طبقه بندی شده و روابط بین آنها آشکارشد. نتایج بدست آمده نشان داد 5 گروه کلی از عوامل شامل : عوامل مدیریتی ،عوامل مرتبط با کارآفرین ، عوامل مرتبط با تولید ، عوامل بازار و عوامل محیطی در موفقیت صنایع کوچک و متوسط دخیل هستند که بر اساس الگوی بدست امده عوامل مرتبط با کارآفرین در پایین ترین سطح و در حقیقت سنگ بنای مدل بوده و عوامل مرتبط با محیط نقش واسط بین سه سطح مدل را دارد.این پژوهش به مدیران صنایع کوچک و متوسط کمک خواهد کرد تا با اندیشیدن تدابیر بهتر، ریسک سرمایه گذاری را کاهش داده و راه را برای رشد صنعتی و افزایش اشتغال در کشور هموارتر نمایند.
The aim of this study is to identify the factors and provide a pattern that can lead to successful investment in small and medium industries and show a way for industrial entrepreneurs to enter this important economic field with more awareness. This research is a qualitative research based on interviews with 15 industrial experts in the public and private sectors. After conducting interviews and initial coding using content analysis, out of 215 initial codes, 5 main categories of specific research Using the structural-interpretive modeling (ISM) approach, these categories were classified at different levels and the relationships between them were revealed. The results showed that 5 general groups of factors including: managerial factors, entrepreneur-related factors, production-related factors, market factors and environmental factors are involved in the success of small and medium industries, which according to the entrepreneur-related factors research model in the lowest Surface is in fact the cornerstone of the model and environmental factors play an intermediate role between the three levels of the model. This research will help small and medium industry managers to think of better measures to reduce investment risk and pave the way for growth. Industrial and increase employment in the country smoother.
_||_