اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی خانواده محور بر میزان تابآوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهمعصومه فعله گری 1 , افشین صلاحیان 2 , حسن غریبی 3 , سمیه ساعدی 4 , شایسته چارداولی 5
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
5 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: اختلال یادگیری, ذهنآگاهی, تابآوری, نشخوار فکری,
چکیده مقاله :
هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهنآگاهی خانواده محور بر میزان تابآوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع نیمه تجربی بود که بر روی نمونهای از مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهرستان قروه انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند وگروه آزمون تحت آموزش تمرینات ذهنآگاهی قرار گرفت. در این پژوهش دادهها توسط پرسشنامههای نشخوار فکری (1991) و تابآوری (2003) در قبل از شروع آموزش (پیشآزمون) و بعد از آموزش (پسآزمون) گردآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات ذهنآگاهی تاثیرات قابل ملاحظهای در افزایش میزان تابآوری وکاهش میزان نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص دارد. نتیجهگیری: با آموزش تمرینات ذهنآگاهی به مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص، میزان تابآوری آنها را افزایش و میزان نشخوار فکری را درآنها کاهش داد.
Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of family-centered mindfulness on resilience and rumination of mothers of children with specific learning disabilities. Method: This quasi-experimental study was performed on a sample of mothers of children with specific learning disabilities in Qorveh city. Using the available sampling method, 30 people were selected as the research sample and randomly divided into two groups of 15 in the experimental and control groups and the experimental group was trained in mindfulness exercises. In this study, data were collected by rumination questionnaires (1991) and resilience questionnaires (2003) before training (pre-test) and after training (post-test). Results: The results indicated that the training of mindfulness exercises has significant effects in increasing the resilience and reducing the rumination of mothers of children with specific learning disabilities. Conclusion: The findings indicated that by teaching mindfulness exercises to mothers of children with specific learning disabilities, their resilience can be increased and their rumination rate can be reduced.
_||_