آیا صدای شیرین همان باور و اندیشه نظامی است
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشی
1 - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: نظامی, شیرین, یونگ, پیر خردمند, ساخت شکنی, Nezami, Shirin, Young, Abnormality, Old wise,
چکیده مقاله :
با بررسی منظومة خسرو و شیرین از نظرگاه روانشناسی تحلیلی می توان دریافت که این منظومه، دوصدایی است. بدین معنی که صدای غرا و سرکوبگر نظامی در برابرصدای قهرمان مؤنث داستان قرار می گیرد و شگفتا که همین صدای خفه و خاموش شیرین بر بانگ غرای نظامی غلبه میکند. در حقیقت عملکرد و رفتار موقرانه و سنگین وار شیرین که برساختة داستان پرداز است، بلندترین بانگ در سراسر این منظومه است که تا لحظة مرگ خاموش او ادامه دارد. هنگامی که صدای شیرین را که برخاسته از ناخودآگاه شاعر است با نگاهی روان شناسانه تحلیل کنیم، در می یابیم که آنیمای شاعر در پرداخت شخصیت شیرین، نقشی بیشتر از بن مایة اصلی روایت داشته است.
By studying the Manzumeh Khosrow and Shirin from the view point of analytical psychology, we can understand that this Manzumeh is bivocal. It means that booming and suppressor voice of Nezami has been laid opposite to the voice of the female heroine and how surprising it is that this silent voice of Shirin defeats booming voice of Nezami. In fact the action as well as dignified and modest behavior of Shirin which is made by narrator, is the loudest voice through this Manzumeh, which continues till the moment of her quiet death.When we analyze the voice of Shirn which is arisen from unconscious of the poet, one realizes from a psychological view point, that the individual through inner self of the poet in paying attention to the personality of Shirin, has had a role more than theme of the story.
_||_