بررسی نشانه معناشناختی نظام عاطفی گفتمان سنائی با تأکید بر حدیقه الحقیقه
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیفرحناز احمدی 1 , فاطمه امامی 2 , شهین اجاق علیزاده 3
1 - فرحناز احمدی، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. رودهن، ایران.
2 - فاطمه امامی(نویسنده مسئول)،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،(استادیار)گروه زبان وادبیات فارسی.رودهن، ایران.
3 - شهین اوجاق علیزاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی. رودهن، ایران.
کلید واژه: نشانه معناشناختی, نظام عاطفی گفتمان, حدیقه الحقیقه,
چکیده مقاله :
گرمَس که از پایه گذاران معناشناسی ساختارگراست، روشی ساختارمند را به نام نشانه شناسی زایا از نشانه شناسی گسترش داده است.گرمس ادعا داشت معنا تنها در قالب روایت قابل درک است. در روش گرمس تمام جنبههای گفتمان به صورت ساختارمند، تجزیه و تحلیل و دستهبندی میشوند تا نشانه استخراج شده و روش رسیدن به معنا از طریق آن درک شود. نشانه- معناشناسی گفتمانی، زمینهای فراهم میآورد تا برای گونههای عاطفی، سازههای زبانشناختی قائل شویم. مطالعۀ جریان عاطفی گفتمان، به معنی بررسی شکلگیری و تولید نظام عاطفی و چگونگی ایجاد معنا از طریق آن است. این تحقیق با هدف بررسی نشانه معناشناختی نظام عاطفی گفتمان در حدیقه الحقیقة سنائی، با روش مطالعات کتابخانهای-اسنادی به سامان رسید. از نتایج تحقیق اینکه دریافتیم نشانه معناشناختی نظام عاطفی گفتمان سنائی در حدیقه الحقیقه؛ مبتنی بر دو نوع شکلگیری معناست: نظام تنشی-شوشی و رخدادی-شوشی. با بررسی حکایات حدیقه الحقیقه به این نتیجه میرسیم که سنائی با به کار گیری جریان تولید معنا در بستر نظام عاطفی و عرفانی؛ از دو نوع نظام یادشده، بهره برده است و ضمن تولید معنا با استفاده از حکایتی دلنشین، شناخت را از مسیر انتقال فعل دانستن به مخاطب منتقل میکند.
Grams, who is one of the founders of structuralist semantics, has developed a structured method called "generative semiotics" from semiotics. Grams claimed that "meaning" can only be understood in the form of narrative. In Grams' method, all aspects of "discourse" are structured, analyzed and categorized so that "sign" is extracted and the method of reaching "meaning" is understood through it. Discursive semiotics provides grounds to attribute linguistic structures to emotional types. Studying the emotional flow of discourse means examining the formation and production of the emotional system and how to create meaning through it. This research was carried out with the method of library-documentary studies with the aim of investigating the semantic sign of the emotional system of the discourse in Hadiqeh al-Haqiqah Sanai. From the results of the research, we found that the semantic sign of the emotional system of the narrative discourse in Hadiqah al-Haqiqah; It is based on two types of meaning formation: tense-sense system and event-sense system. By examining the anecdotes of Hadiqa Al-Haqiqah, we come to the conclusion that Sana'i uses the flow of meaning production in the context of the emotional and mystical system; He has used the two types of systems mentioned and while "producing meaning" by using a pleasant story, he conveys knowledge to the audience through the transmission of the act of knowing.
_||_